Sv: Såg min valp för första gången....
Jag har också blandras, en GD-korsning som jag inte skulle byta bort för alla pengar i världen. När jag köpte honom resonerade jag lite som du, plus att valparna hade det så dåligt att jag ville "rädda" honom därifrån och tänkte inte efter ordentligt. Jag var inte det minsta intresserad av tävling eller utställning, utan ville bara ha en trevlig hund, och kunde inte se anledningen till att betala 8000:- för en renrasig hund vars stamtavla bara skulle ligga i byralådan och samla damm.
Min hund är tre år nu och har hitills varit rätt så frisk, förutom öronproblem och så har han haltat 2 ggr i början av vintern. *peppar peppar* Och jag hoppas verkligen att han får leva länge till. Men här är ett av problemen med blandraser - du har (oftast) ingen som helst sjukdomshistoria. Jag har ingen koll på hur det ser ut i hans släkt, varken föräldradjuren, syskon, längre bak i släkten osv.
Ett annat problem är ju mentaliteten, det är faktiskt inte sunt att blanda vall+bruks+vakt+apport+jakt i en och samma individ. Kombinationen tex vallinstinkt+skärpa kan ju bli förödande i fel situation.
Det finns jättefina blandraser, absolut. Och jag tycker inte att det är hela världen att det föds en blandraskull då och då. Men varför hålla på och mixtra när det finns duktiga uppfödare som ägnar sitt liv åt att utveckla en ras och verkligen för rasen framåt? Låt de som kan sköta hundaveln och stödj en seriös uppfödare istället - det ska jag göra i framtiden. Sådana som du och jag ska inte hålla på och laborera. Sverige svämmar redan över av övergivna hundar, och så kommer det att fortsätta om vi fortsätter att skaffa blandraser.
Men du verkar redan ha bestämt dig, och då får jag önska dig lycka till, hoppas du får en fin hund. Bemöt inte kritiken du får här (som egentligen är riktad till UPPFÖDARNA) så agressivt utan tänk efter och bilda dig en uppfattning om saken.
Till sist vill jag säga att alla blandrasvalpar som är födda och fått smak på livet är värda att få lika bra förutsättningar till ett bra liv som alla renrasiga hundar.