Sv: Såg min valp för första gången....
Många har uppfattningen av att blandraser är bättre hundar, de är dessutom friskare tror många "svenssons". En blandras blir precis lika bra som en renras beroende på engagemanget av ägaren, könner en tjej som tävlar ELIT lydnad med sin blandras, så det är inte det som är kruxet.
Det är mörkertalet... Som sagt, hundratals avlivas innan de fyllt året. Har själv tränat en blandis BC/rottis under många år som snetänder så fort en utmärkande hund är nära (vit hund, prickig hund sov), detta beroende på gentiken i den hunden... Dessutom är det få som röntgar sina hundar, de MH-testar inte och har kanske inte heller det bästa materialet.
Många köper en stor blandis för billiga pengar, sen ska de inte göra något med hunden, den blir olycklig och får då många ovanor. Vissa blir aggressiva, andra helhispiga, visa apatiska... Detta finns ju inom renraser också, men där har de fler garantier, du får lägga ut mer pengar och oftast en uppfödare som är mer engagerad.
Som sagt, ta en titt hos hundis så ska du få se på blandraser... De kan visst få finnas och har samma rättigheter som andra hundar, men man behöver inte tillverka fler för "de är ju så söta", eller "jag ville ha valpar på min tik" (som är den sämsta ursäkten av alla)
//E