Såg en sak på tävling

F

favoritponny

I helgen så hade vi reg meeting med klubben. När en av ryttarna skulle hoppa upp på sin häst så tog hon fram en spray flaska och sprayade på på sina ridstövlar (insidan) Blev OERHÖRT nyfiken på vad detta var?!
Någon som känner igen det??
Måste ju vara någon typ av fäste till sadeln?? :confused:
Köpte själv för många år sedan någon som hette sadel lim, personligen tyckte jag att det var rätt dåligt då det bara gnisslade i sadeln. Hästen blev rädd.
Men detta måste ju testas... Är ju prylgalen!! :angel: :D

Sv: Såg en sak på tävling

Det kan ju ha varit vanlig läderolja... :idea: Om man har på stövlar och sadel så ska det fästa mot varandra... :)

favoritponny skrev:
I helgen så hade vi reg meeting med klubben. När en av ryttarna skulle hoppa upp på sin häst så tog hon fram en spray flaska och sprayade på på sina ridstövlar (insidan) Blev OERHÖRT nyfiken på vad detta var?!
Någon som känner igen det??
Måste ju vara någon typ av fäste till sadeln?? :confused:
Köpte själv för många år sedan någon som hette sadel lim, personligen tyckte jag att det var rätt dåligt då det bara gnisslade i sadeln. Hästen blev rädd.
Men detta måste ju testas... Är ju prylgalen!! :angel: :D
Handbollsklister.

Ehum, fråga kolon... Om man verkligen behöver klister på stövlar och sadel för att tävla hoppning, har man inte satsat lite fel då? Om jag var tvungen att klistra fast mina skänklar för att de skulle sitta på rätt ställe eller inte flänga omkring eller vad nu anledning är, så skulle jag nog börja träna på att sitta rätt i sadeln istället! Jag vet allt om svaga underben, trust me, men nån måtta får det väl vara. Eller?

Vaddå nån måtta får det väl vara? Vad är felet med att ha klister på stövlarna? Man är väl ingen sämre ryttare för det? Det är väl bra mycket trevligare för hästen om ryttarens skänkel är stilla? Vad tycker du om jockeys som håller i halsringen? Eller cuttingryttare som håller i hornet? Taskig balans eller?

Förmodligen handbolls klister.

DFZ skrev:
Vaddå nån måtta får det väl vara? Vad är felet med att ha klister på stövlarna? Man är väl ingen sämre ryttare för det? Det är väl bra mycket trevligare för hästen om ryttarens skänkel är stilla? Vad tycker du om jockeys som håller i halsringen? Eller cuttingryttare som håller i hornet? Taskig balans eller?

Håller med dig. Men så är det ofta märker jag, att så fort någon använder någon slags hjälputrustning så finns det ALLTID folk som krankar ner på dom. Och tycker att folk ska lära sig rida korrekt i stället. Alla har ju inte samma talang, möjlighet av en aller annan anledning eller kanske motivation att utveckla sin ridning till det perfekta. Men man kanske inte ska ha rätt att utöva sin hobby om man inte strävar efter den perfekta ridningen. :(
Så jag tycker att det är bra att det finns olika hjälpmedel. På så sätt kan man underlätta både för ryttare och häst. Bara hjälpmedlen används på rätt sätt. Felaktigt använd så kan det många gånger skada än hjälpa hästen. Men det verkar att många som svarar på inlägg från någon som använder ett hjälpmedel förutsätter att man inte använder det på rätt sätt.

Det är inte direkt ovanlig i världseliten heller med klister i sadeln, både i hoppning och dressyr.

:banana: Måste bara lägga in något jag tyckte var kul. :banana:

En kompis till mig provade handbollsklister en gång på träning för hon undrade om det fungerade bra.
Tro mig! Det gjorde det!
När hon hade ridit ett tag och de hade börjat hoppa lite högre hoppade hästen till lite extra. Shortchapsen satt fast, men det gjorde inte hennes ben. :devil: Hela dragkedjan gick sönder och hon försökte med en bortförklaring om att de måste ha varit trasiga innan. Hon vågade inte berätta vad hon hade gjort. Hon har inte provat igen.

Ett tips. Använd stövlar! ;)

Men vad då ? Tar man lite hadbolls lim och limmar fast skänklen i rätt läge eller vad då ??
:idea:

Handbolls klister?? Är det ett skämt eller??? Det måste jag prova,,, Un´drar som Haffe hur man då bär sig åt..??

Säker på att det inte var superlim hon använde????? :D

/C - som dock också är skeptisk!

tusenkroners lim kankse? eller kalssons klister,,,,?? ;o)

Vi brukar spraya det på sadelkåpan. Tar man det på stövlarna för långt ner så ligger det ju an mot hästen. Det är inte direkt lim utan det blir en mjukt gummerad yta. Det är inte helt lätt att få bort från sadeln utan klumpar sig och blir lite fult. Men det går att få rent sadeln. Gör det på den gamla pessoan där benen lätt fladdrar omkring.

:bow: Det är alltid någon som ska säga emot. vad det än gäller, klister i det här fallet, travare, hjälptyglar, bett, foder allt!! De som använder klister på sadeln kanske tränar som f*n hemma, men vissa saker tar ju tid att lära sig så det sitter i märgen. Då är väl detta ett bra alternativ??

Klart som tusan det är ett alternativ.. funderar på att prova det själv ju!!! :o)

Ja jag skulle behöva klister i sadeln till dressyren men det blir så svårt att rida lätt då och det känns inte helt bra att börja ungponnyns karriär med LA ;)

Liknande trådar

B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 158
Senast: annathegreatest
·
Hoppning ... alltid ett måste? Jag har tävlat 1,20 med placeringar och hoppat banor på träning som är både 1,20 och ibland snäppet däröver. Men...
2
Svar
37
· Visningar
3 010
Senast: kopparberg
·
E
Hästmänniskan Jag tävlar i dressyr för funktionshindrade ryttare, och tar mig fram genom att låna hästar på tävlingsplatserna som det finns möjlighet...
2
Svar
21
· Visningar
2 128

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka