Idag säljs vad jag vet endast kutterspån på bal till häst men vad beror det egentligen på att hästar ej anses ska ha sågspån?
Se t ex här: http://www.trateam.se/spanbalar.html
(andra leverantörer finns såklart också, endast ett exempel)
"Standard kutterspån
Komprimerad, mjuk och behaglig kutterspån som ströbädd för djuren. Väl sållad för att minska dammet.
Speciellt lämplig för exempelvis hästar och gnagare.
Innehåll: Komprimerad kutterspån från torkat, hyvlat virke.
Mixad kutterspån
Komprimerad såg och kutterspån.Högabsorberande spån som gör det
lätt att hålla rent.
– Lämpar sig för gris och nötdjur m.fl.
– Andra ändamål: Vid olyckssanering, för verkstadslokaler eller dylikt, där behov finns att snabbt och effektivt suga upp spillvätskor"
Jag har hört talas om att det ska bero på terpentin (är det terpentin i såg men ej kutterspån?) eller damm (att kutterspånet är dammavskiljt) men är det någon som egentligen vet?
Som ung hästägare i sågverkstätt område använde vi ALLTID sågspån till hästarna, och hade inga somhelst problem med damm (dvs hosta eller ögonbesvär) eller hovar (terpentin).
Tvärtom var det lättmockat, stadigt (låg på plats bättre än kutter) och lättare att göra en bra bädd av (dämpade bättre).
Men finns det ändå någonr isk som jag missat??
Se t ex här: http://www.trateam.se/spanbalar.html
(andra leverantörer finns såklart också, endast ett exempel)
"Standard kutterspån
Komprimerad, mjuk och behaglig kutterspån som ströbädd för djuren. Väl sållad för att minska dammet.
Speciellt lämplig för exempelvis hästar och gnagare.
Innehåll: Komprimerad kutterspån från torkat, hyvlat virke.
Mixad kutterspån
Komprimerad såg och kutterspån.Högabsorberande spån som gör det
lätt att hålla rent.
– Lämpar sig för gris och nötdjur m.fl.
– Andra ändamål: Vid olyckssanering, för verkstadslokaler eller dylikt, där behov finns att snabbt och effektivt suga upp spillvätskor"
Jag har hört talas om att det ska bero på terpentin (är det terpentin i såg men ej kutterspån?) eller damm (att kutterspånet är dammavskiljt) men är det någon som egentligen vet?
Som ung hästägare i sågverkstätt område använde vi ALLTID sågspån till hästarna, och hade inga somhelst problem med damm (dvs hosta eller ögonbesvär) eller hovar (terpentin).
Tvärtom var det lättmockat, stadigt (låg på plats bättre än kutter) och lättare att göra en bra bädd av (dämpade bättre).
Men finns det ändå någonr isk som jag missat??