Saft till maten?

Saybia

Trådstartare
Har upptäckt när jag besöker familjer och då till största del barnfamiljer att det serveras saft till maten, både till lunch och middag. En kanna med saft verkar vara vanligare än en kanna med vatten. Det som finns att välja på är alltså saft och mjölk och barnen väljer oftast saft som föräldrarna glatt häller upp i glaset/pipmuggen...
Första gången trodde jag bara det var en engångsföreteelse för att de hade gäster till maten men jag har sett det flera gånger hos familjer utan att jag ätit där.
Jag tycker själv det är märkligt att dricka saft till maten, saft förknippar jag med fika och när jag var liten var det bara mjölk och vatten som serverades till maten.

Hur är det hemma hos er, serveras det saft till maten och i såfall har ni regler för saftdrickandet (tex. ett glas och sen är det mjölk/vatten som gäller) ?
 
Sv: Saft till maten?

vi fick uteslutande mjölk, blev aldrig tvingade att endast dricka vatten. Vi tyckte inte om saft så det var inget alt hos oss.

Min syster ger däremot sina barn saft till de flesta måltider tror jag,, fun light o så.
 
Sv: Saft till maten?

Vi ger sonen "babyjuice", Hipps, att dricka till middagen då han inte bör dricka vattnet pga nitrat och att man inte ska servera mjölk till barn under året. När han är 1 så får han mjölk. Jag kommer att undvika saft så länge som möjligt och aldrig till middag.
 
Sv: Saft till maten?

När jag bodde hemma var det mjölk eller vatten till maten. Ytterst sällan drack saft faktiskt.

Nu när jag fått barn och inte bor hemma längre kör vi samma sak. Vatten till maten oftast men ibland mjölk. Vår son har faktiskt inte ens smakat saft än.

Jag hoppas att vi fortsätter likadant även när han blir äldre.
 
Sv: Saft till maten?

Jag är uppvuxen med mjölk eller juice.

När jag tänker efter så brukade vi få saft hos svärmor, kanske för det är godare än vatten och billigare än juice?

Rasmus får samma juice som clintan ger sin son från Hipp.
 
Sv: Saft till maten?

Aldrig saft till maten hemma, mjölk eller vatten till vardags och ibland på helgen läsk.

Hos farmor får vi/dem sån där måltidsdryck, med päron smak eller liknande, jag gillar egentligen inte att de får det heller men det är så pass sällan att det får gå på tillfällighetskontot. Och de brukar för det mesta dricka lite grann och sedan be om vatten istället.

Saft är fika helt klart för mig, jag kan servera det ibland på sommaren om jag vill få i dem lite extra vätska ibland.
 
Sv: Saft till maten?

Vi fick valja mellan vatten och mjolk allt som oftast, det fanns ibland saft, men den tyckte jag inte var sa god. Ni minns de dar billiga pa dunk...

Jag foredrar fortfarande vatten till maten, aven om min pojkvan helst vill ha lask (pepsi max) men om man ater god mat tycker jag smaken forstors om man har en starkt smakande dryck till.
 
Sv: Saft till maten?

Jag har en dotter som är aningen rund, alltså är saft och läsk som måltidsdryck helt bannlyst utom vid mycket speciella tillfällen, typ julafton.... vi dricker vatten eller mjölk.

Jag är uppvuxen med att dricka mjölk till maten - saft hade vi knappt hemma...
 
Sv: Saft till maten?

När jag var liten var det saft eller mjölk eller vatten, oftast valde jag saft då jag inte tål mjölk så bra.
När mina barn var under året fick det uteslutande vatten och inget annat. Det visade sig att pojkarna inte tålde mjölk så bra de helelr så jag uteslöt mjölk att dricka, men hade mjölk i maten. Då fick det fortfarande mest vatten men jag gav dem totalt 1 glas saft ( väl utspädd) per dag. Nu när de börjat på dagis får de bara vatten hemma. Och så klart mjölk också om de vill ha det, de har börjat tåla det mer nu.

Själv har jag druckit en hel del läsk, men sedan nästan två veckor tillbaka har jag inte druckit en droppe läsk utan det är vatten eller mjölk som gäller.
 
Sv: Saft till maten?

Är uppvuxen på bondgård så vi drack alltid mjölk till maten.

Nu när jag har egen familj så är det mjölk eller vatten som gäller, till maten.

Saft räknar jag som kalas eller fika om det kommer gäster eller juice, annars så dricker vi mjölk till fikat.
 
Sv: Saft till maten?

Jag har bott tillsammans med min sambo och hans 5-åring i ett drygt år nu. Pojken har aldrig druckit annat än vatten, hemgjort bubbelvatten eller mölk till maten. Ett fåtal gånger under året har vi festat till det om vi t.ex. ätit pizza eller så. Det är heller inget tjat, han förväntar sig inget annat så det är inget konstigt med det. Vi dricker aldrig annat än vatten själva till maten.
 
Sv: Saft till maten?

Vatten, mjölk eller juice. Saft har kanske hänt i genomsnitt en gång om året. Läsk hade vi på fyraårskalaset. Då köpte vi Apotekarnes som är sötad med juice.
Däremot blir det ofta läsk om vi äter hos mina svärisar.
 
Sv: Saft till maten?

Vi har faktiskt oftast saft till maten.
Varken jag el. sambon är några mjölkmänniskor.
Dottern kan få mjölk om hon vill men oftast väljer hon vatten el. saft.

Har vi råd så blir det juice ibland.
 
Sv: Saft till maten?

Vi dricker vatten eller mjölk, aldrig saft till maten. Juice kan det bli på helgerna när vi äter frukost hemma.
 
Sv: Saft till maten?

Hemma hos oss så är det alltid mjölk el vatten som gäller såvida vi inte har riktigt myss pyss till helgen för då är det ok med läsk när mamma och pappa tar ett glas vin till maten
 
Sv: Saft till maten?

Vi har alltid saft eller kolsyrat vatten. Aldrig light. Bläää och dessutom inte alls bra. Barnen
väljer ofta vatten eller mjölk.
 
Sv: Saft till maten?

Inga regler. Numera nästan vuxna barn. :D

16-åringen dricker mjölk, vi andra måltidsdryck/saft/juice/citronvatten beroende på vad som ska ätas och vad som önskas.

Barnen fick aldrig saft när det var små utan det var mjölk eller citronvatten som gällde då. Då drack vi med vatten/citronvatten men vi tröttnade.

Läsk dricker vi nog aldrig till maten, bara ihop med alkohol.:p Jucie hellre till frukost än till mat.

Är själv också uppvuxen med mjölk till maten utom när vi var hos mormor som alltid hade apelsinsaft till maten. (De hade mjölkkor och såg saft som "finare". Mjölk drack man alltid annars och vattnet var inte drickbart. Läsk till fest på den tiden.
 
Sv: Saft till maten?

Vår tvååring dricker mjölk eller kolsyrat vatten till middagsmaten, han får välja själv.

Till frukost är det mjölk eller färskpressad juice han får välja mellan. Och lunch samma som middagen.

Saft får han om det är fika, och det är ganska sällan.

Vill han ha något mellan målen på dagen så är det vatten som gäller- Han har aldrig ratar vatten, så vi kör på det.

Min väninna har ständigt en kanna saft i kylen till sin treåring :crazy:
 
Sv: Saft till maten?

Nu dricker inte lilleman här så värst ännu, men jag håller själv hårt på vatten till maten, och så kommer det bli för honom med. Eventuellt mjölk, men det är så mättande i sig, så det blir det inte till middagen iallafall, eventuellt till lunch, och definitivt till frukosten.
 
Sv: Saft till maten?

Hos oss är det vatten som gäller (dottern är inget större fan av mjölk), vid något enstaka tillfälle juice eller måltidsdricka.
Vattnet kan vara kolsyrat eller neutralt, oftast dricker dottern det icke kolsyrade...
 

Liknande trådar

Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 335
Övr. Barn Den senaste tiden har jag tänkt en hel del på min barndom, bland annat pga några diskussioner jag haft med min mamma. Jag kommer inte...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
12 363
Senast: Bri
·
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 264
Senast: MiniLi
·
R
Kropp & Själ Detta är väl egentligen inget klassisk "Bukelina Ribbing" case då det är lite mer komplicerat men vill gärna ha utomståendes input. Jag...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 009

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avlivning älskade katt
  • Valp 2024
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp