Sälja saker, är det verkligen värt?

Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Tradera tycker jag är toppen när man ska sälja hästsaker. Så om jag vore du så skulle jag satsa på det :)
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Håller med. Jag säljer en hel del på Tradera, både hästgrejor och annat. Tycker oftast man får bra betalt och har aldrig haft problem med betalningar eller klagomål. Säljer nog för en tusenlapp i månaden i snitt.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

KL

Tycker också att Tradera är smidigt när man vill bli av med grejer. Man slipper hålla på att maila med folk som inte kan bestämma sig och som vill pruta osv. När auktionen går ut är varan såld helt enkelt. Någon har dröjt lite väl länge men jag har alltid fått betalt till slut.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Jaså? Tycker det brukar vara helt ok med tanke på omdömen, bindande bud och att man redan i köpet godkänt frakten.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Oj, har aldrig varit med om att köpare inte betalar och då har jag sålt för säkert för 15 000 spänn. Tycker det är mycket smidigt med Tradera.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

*KL*

Jag känner inte heller igen mig. Har både köpt och sålt en hel del på tradera hästnet och blocket, har endast i något enstaka fall varit missnöjd.

När jag säljer så är det först till kvarn som gäller, inget är sålt innan det är betalt. Att behöva kolla upp frakten ser jag som en del i säljandet, inget jag blir sur över om jag får göra och någon sen tycker det är för dyrt. Då har jag ju det klart till nästa som vill köpa. :)

Annars så är det ju bara att skriva skickas ej.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Angående frakten. Nog borde väl folk kunna gissa sig till ungefärlig fraktkostnad? En tömkörningsgjord är ju inte direkt i storlek med ett brev :)

kl

Ja det blir tradera framöver för min del. Har försökt sälja nu via facebook och det finns några guldkorn bland köparna men det är fler idioter.

Nackdelen med tradera är att när auktionen är slut och varan betald så ska det gå så jäkla fort med ivägskickningen annars får man dåliga omdömen.
JAg har svårt att ta mig till både schenker och postens inlämningsställen när jag har dottern med, så då måste jag vara barnfri .

Får försöka fixa det på något vis :)
Annars gillar jag tradera, det är lite pyssel med att hålla koll på allt efter auktionsslut, men man slipper oftast folk som drar sig ur, och med en kronas utrop blir man iallafall av med det mesta som någon skrev längre upp.


Kul med så många svar, det måste betyda att det är många som inte gett upp att sälja på begagnatmarknaden :)
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Du kan ju skriva i annonsen att det kan ta upp till en vecka tex innan du skickar. Så kan de som har bråttom låta bli att buda :)
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Kl
Jag skulle sälja ett täcke från hööks ett av deras dyrare +1200 knappt använt la ut det för 750-800 kronor inte en kotte som hörde av sig så sänkte med till 650 kronor. Så är det en som hör av sig och vill ha det skall pruta med en hundring men säger blankt nej eftersom att 650 är sista budet. Hon går med på det men får ca 3 meddelanden efter det att hon vill pruta eller att jag skall skicka med ett annat täcke som jag hade ut men båda för 650 kronor. Säger nej igen och hon skall fortfarnde ha det hämtar det och allt är frid och fröjd. ca 2 veckor efteråt så kommer det upp en ny annons där hon säljer mitt täcke men hon skall ha 1000 kronor för det!!

Det kunde hon försöka med
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Det kan ju ha varit så att täcket hon köpte av dig inte passade hästen?
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Det har jag inte sagt något om men tycker det är lite väl att köpa något för en mindre summa och när man måste sälja vidare höjer det till det dubbla. :)
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Hur menar du att man ska kunna gissa frakten? Det beror ju till stor del på hur man packar sakerna och vad de väger och hur ska man veta vad sakerna väger eller hur du packar dem? Även om man förstår att det inte kostar en tia så är det ju bra att få en hum om vad det kostar. Jag har t.ex. betalat allt ifrån 225 kr till 450 kr för att få en sadel skickad till mig och sadlarna var i samma storlek och vikt medans lådornas storlek skiljde något enormt. För min del så spelar det ganska stor roll om jag ska betala 200 kr eller 50 kr i frakt för en grej jag har köpt för 100 kr och jag vet efter att ha sålt mängder att jag inte är ensam om det. Att kolla upp frakten tycker jag hör till säljandet. Det ingår liksom. Annars kan du ju skriva att frakten ingår så är det problemet ur världen.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Jag brukar höfta på Tradera men skriva i texten att jag betalar om det kostar mer och att köparen får igen om frakten blir mindre än det uppgivna. Numera har jag ganska bra koll så oftast gissar jag rätt, är jag helt lost kollar jag upp ordentligt. Använder även gärna posten förfrankerade gröna kuvert för enkelhetens skull :)
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Du kan också skriva i annonsen att du endast postar en viss dag i veckan, säg fredag och låter alla auktioner sluta på ex. måndag eller tisdag. Vet man bara i förväg vilken dag varan skickas är det lättare att ta som köpare att det dröjer någon dag.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Hur menar du att man ska kunna gissa frakten? .

De flesta borde väl veta att en tömkörningsgjord både är skrymmande och väger mer än 100 gram?

Jag tycker det säger sig självt att en tömkörningsgjord (oavsett modell) inte kostar några enstaka kronor att skicka?
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Varför ska folk behöva gissa vad frakten blir?
Det ingår självklart i säljarens uppdrag att skriva ut fraktkostnaden innan. Det är stor skillnad i pris mellan olika fraktbolag. En del säljare är fräcka och begär tex 100 spänn för att skicka en tröja. Nej, för att jag ska vara intresserad att köpa något vill jag veta HELA priset från början.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Tömkörningsgjorden det handlade om såldes i en lokal facebookgrupp där det inte brukar skickas saker. Därför hade jag inte kollat upp frakten innan, nej.

Exempel, en sadelannons där sadeln måste skickas och jag tror att frakten ska kosta en tjuga och blir förfärad när frakten istället kostar någonstans mellan 100-300 kr? Det är ju inte heller rimligt att ha så dålig koll

Lite koll lär man väl ha? Eller vet folk helt enkelt inte ens ungefär vad saker kostar att skicka?
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Jag var med om för någon vecka sen med om att en skickade ett mejl på en sadel som jag hadde ute på annons för 3500 kr. I mejlet stod det "bjuder 2500 kr och kan komma och hämta den i helgen (detta var en torsdag) jag skriver att jag antar budet och att hon kan smsa för vägbeskrivning- hon hör aldrig av sig :meh: jag sitter hemma å väntar hela helgen innan jag inser att hon typ bara mejlade för skojs skull.. andra som mejlade på sadeln skrev jag till att den antagligen är såld men jag skulle höra av mig efter helgen om den va kvar- dom hör inte heller av sig :mad:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag håller på och säljer ut lite begagnad utrustning som inte använs längre i hopp om att få in lite pengar att handla Nya grejer för på...
Svar
5
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp