Sälja saker, är det verkligen värt?

DarkInNight

Trådstartare
Ska jag behöva kasta alla hästgrejer för att slippa ha med idioter att göra?!

Folk som vill köpa och sen kommer på att näää det var fel strl. Ej läskunnig eller?
Folk som säger att "DEN vill jag köpa, hämtar i helgen och hör av mig innan." Dödstyst.
Folk som vill att jag håller något speciellt, sen svarar de inte längre på PM.
Folk som vill ha skänkesprylar levererade hem till sig.
Folk som vill köpa och undrar frakten, men drar sig ur när jag vägt och letat efter billigaste fraktsättet för att det blev för dyrt. Nej tyvärr, att skicka en halvkilos tömkörningsgjord kostar tyvärr inte 12 kr i porto.
etc etc
Ovanstående händelser insamlade inom två dygn :p


Hur svårt kan det vara att ge fan i att svara på annonser om man inte vet helt säkert att man ska ha en saken? Och skulle man ångra sig, varför bara inte berätta det?

Säljer billigt, försöker vara trevlig och tillmötesgående.

Vad har ni för erfarenheter av att sälja hästgrejor, är det värt tiden och ansträngningen?
Fler idiot-historier?

Jag totalrensar verkligen just nu, det är så skönt att bli av med saker som inte används samtidigt som jag inbillar mig att mina saker kan göra någon annan glad som inte lust att betala nypris/fullpris. Men varför ska folk krångla så mycket? :banghead:
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Jag själv lägger endast ut hästsaker osv i min lokala hästtråd på facebook. Då Brukar det vara lätt att sälja utan strul. :)

Ingen frakt osv.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Du får sätta gränserna redan i annonsen och hålla förväntningarna låga. Dvs, först till kvarn, köparen ordnar frakt. Alt lämna in hela skiten till en second hand. Förmodligen lägre betalt men du slipper allt krångel. :)
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Innan jag köpte nuvarande hästen hade jag mängder (flera IKEA-kassar) med hästprylar som bara tog plats. Då gjorde jag det enkelt för mig och hivade rubbet till en second hand affär. Det var småsummor för varje pryl det handlade om, så jag frågade helt enkelt vad affärsinnehavaren trodde om pris för att få grejerna sålda.

Säljer jag på annons och vet ungefär vad frakten går på, skriver jag ut priset inkl frakt. Och håller aldrig någonting; först till kvarn får först mala.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Jag hade ett gäng saker som jag rensade ut för ett par år sedan. Fullt funktionsdugliga men inget större värde (täcke, tyglar, bett m.m).

Jag tänkte att det kunde komma till glädje för någon annan och lade ut en annons som jag tyckte var väldigt tydlig.

"Bortskänkes till den som kommer och hämtar allt. Skickas ej!"

Gissa vad man får för svar... "Jag tar det" - svarade inte igen. "Jag vill ha bettet, skicka det till...". En kvinna ringde och ville ha det skickat med bussgods. Erbjöd sig att betala men det fanns ju en anledning att jag skrev skickas ej. Jag hade då en timme enkel väg till närmsta bussgodsstation. Suck... Massor av svar men ingen tycktes vara intresserad av att komma och titta. Sakerna slängdes.

Numera lägger jag bara ut annons om det är något av större värde (1000kr+ ca), annars skänker jag bort till vänner alt. slänger (tyvärr men jag orkar inte med dessa idioter som inte kan läsa en annons)
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Jag är ganska strikt när jag säljer begsaker och det är alltid den som först sätter in pengarna på mitt konto som får sakerna/köpet.

Jag lämnar all korrekt information om varan i annonsen, dvs storlek, skick, ålder, märke, färg, pris på frakt, fraktsätt osv.

Blir det trots det "fel", tex fel storlek så är det faktiskt upp till köparen att ordna genom att ex sälja vidare eller slänga..eller vad som, men det är inte mitt problem.
Det är lite så det är att handla begagnat, en chansning tycker jag och ibland blir det inte helt rätt..men är man orolig över det, har man inget på begmarknaden att göra. Tyvärr är folk så attans dumsnåla ibland..

För egen del fick jag motstridigt en gång ta tillbaka en såld sadel där köparen trodde fel/tagit fel om både märke och strl :crazy: men trots det var det hela mitt fel, köpare kände sig lurad osv och hotade med polisanmälan..suck. Jag orkade inte den gången utan gick med på att ta tillbaka sadeln, men snacka om att det finns omständiga människor..som ska bråka om begagnade saker till nedsatta priser..Varför inte bara sätta ut en ny annons och inse att man gjorde en dålig affär?
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Knappt värt. Det finns så evinnerligt med ohyfsade hästnetssurfare. Jag sålde en sadel för ett par år sedan som en kvinna absolut skulle ha. Adress och kontonummer bytt. Frågade om jag skickat sadeln några dagar senare, sa att nej, har inte fått pengar ännu. Sedan höll det på så. Hade missat en siffra, skulle vänta på ditten och datten. Till slut svor kvinnan på att pengarna var på väg, hennes sambo hade dubbelkollat så allt stämde. Sedan gjorde hon sig okontaktbar. Tills jag upptäckte henne på buke och konfronterade :D Sålde till slut sadeln till en annan bukefalist. Sålde nyligen ett dyrt schabrak också, som en hyfsat känd bloggare skulle ha. Fick inte tag på på mail eller sms trots tät kontakt innan och pengar "på väg". Skickade via fb och bad en gemensam bekant hälsa att pm väntade. Fortfarande inte läst, 3 veckor senare. Sånt blir jag tokig på. Ta dig i kragen och säg "nej, jag har inte fört över pengar, du kan sälja till någon annan.", annars vågar jag inte annonsera om. Vore ju snöpligt om pengarna kom in dagen då man sålt till någon annan. Nu är det att rea ut allt och sälja till förste vars betalning når kontot.

/En annan rensare.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Hehe, killen har sålt sin kamera på tradera för några dagar sedan. Fortfarande inget svar på varken sms, telefonsamtal eller mail. Rör sig om en ganska stor summa. Men där kan man ju åtminstone lämna negativt, liknande system borde upprättas på blocket och dylika sidor.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

De hästgrejer jag sålt (förutom sadel) har jag sålt via Tradera. Då har jag kollat fraktkostnad innan och angivit det. Jättesmidigt!
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Tradera säger jag. Väldigt sällan tjaffs, väldigt få mejl med udda frågor osv. Bara grejer med större värde lägger jag på Blocket och Hästnet.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Säger också Tradera, där vet man att frakten kostar och jag har aldrig haft trubbel med någon som klagat på fraktkostnad. Blir det fel storlek fel färg eller annat så säljer man vidare. Så är det bara.
Sälja privat tex via FB verkar bra mycket mer komplicerat och omständigt.

Sadlar eller så kan jag sälja via blocket eller hästnet, medan jag sålt endel täcken på FB, det har funkat bra. Men mindre saker går genom Tradera-annars är det inte värt det.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Jag använder bara Tradera och lokalsidor på facebook för att sälja mina grejer, oavsett om det är hästgrejer eller annat. Har själv hållt på grejer till folk som sen bara slutar svara och aldrig dyker upp.

Sålde alla mina täcken i våras, paketpris för alla som var i samma storlek och nästan nyskick. Fick förfrågan att hålla på dessa, jag tänkte jaa, det kan jag väl? Trodde det skulle röra sig om ett par dagar då det var precis innan lön, men det visade sig att människan ville att jag skulle hålla på dom i en månad! Jag sa nej tack och näste köpare hämtade dom bara ett par dagar senare.

När jag säljer saker via lokalsidor på facebook är det först till kvarn som gäller. Bestämmer en tid inom den närmsta veckan, kontantbetalning, dyker personen inte upp får näste man i kön chansen alt. lägger upp ny annons. Det har funkat väldigt bra för mig, bara en gång som en person slutade svara.
Har även köpt mycket saker via dessa sidor och det har alltid funkat jättebra.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Jag säljer allt på lokalsida på fb först till kvar säger jag. Slutar dom svara så slänger jag ut igen å sålt till någon annan fort den gången personen inte ringde vid angiven tid.
Kontant betalning och hämtar här. Väldigt skönt tycker jag.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Tradera är ju värdelöst, där betalar folk aldrig!!! Samtidigt som man som säljare står med kostnaderna för auktionen. :crazy:
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Nej det behöver man inte. Du mailar det gamla + det nya auktionsnumret så debiteras du inte för den första auktionen om folk inte betalar.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Precis :)

Kl

Tycker tradera är smidigt att sälja på. Har bara varit med om ett fåtal ggr att betalning uteblivit. Har gjort några hundra affärer.
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Jag tog nyss bort hästen och körde i väg 5 sadlar och 9 Ikea påsar med täcken/prylar till en second hand butik. Hoppas på att hon får mycket sålt!
 
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Just nu har jag lite sälj-flyt, har sålt både häst, sadlar och flera andra "stora" hästgrejer på hästnet de senaste två månaderna. Nu tänkte jag försöka sälja några mindre (billigare) grejer i 500-1000 kronors-klassen, men då är det nog mindre värt besväret skulle jag tro, speciellt iom att frakterna blir en större del av priset, så då kanske det är bättre att använda fb.

Håller dock med om att det finns mycket puckon och fräcka människor som svarar på annonser. Har lärt mig att vara "hård" i förhandlingar eftersom det inte lönar sig att vara "snäll". De som prutar mest är de som sedan ändå ska krångla med betalning och hämtning så det är ingen idé att låta dem pruta ner priset. Jag lägger ut grejerna för ett pris som jag anser att de är värda och sen håller jag det. Visst kan jag sänka priset lite om de kommer och betalar kontant samma dag eller dagen efter, men annars får det vara.
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja saker, är det verkligen värt?

Jag har delvis samma erfarenheter som du. Just hästgrejor har gått rätt smidigt att sälja på Blocket, men att sälja bilen var en riktig pärs. Jag kommer att tänka till både en och två gånger innan jag säljer något så stort och dyrt där igen.

Tradera tycker jag är jättejobbigt. Mer jobb att paketera och hålla på än vad varan är värd, typ.

Jag håller med dem som skrivit att lokal hästgrupp på FB är bästa sättet att bli av med grejor på ett enkelt sätt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag håller på och säljer ut lite begagnad utrustning som inte använs längre i hopp om att få in lite pengar att handla Nya grejer för på...
Svar
5
· Visningar
1 035

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp