Sälja med prövotid? Betalning?

mizzmaria

Trådstartare
Ska sälja min häst till en tjej som vill ha honom på prov en månad först, hur gör jag?
Skriver vi ett vanligt köpekontrakt där det står att hon har honom på prov (öppet köp??), eller skriver vi ett separat intyg till provmånaden och ett köpekontrakt sen?
Och hur gör vi med betalning? Betala allt direkt eller vänta tills hon bestämt sig för att behålla?
Känner mig helt förvirrad :o
 
Sv: Sälja med prövotid? Betalning?

Jag måste börja med att säga: gör det inte. Läs först alla trådar här om folk som fått en hel uppsjö problem med liknande upplägg.

Om du absolut måste; skriv öppet köp. D v s köpet genomförs, men under en månad har köparen rätt att återlämna hästen under förutsättning att den går igenom besiktning i samma skick som innan köpet (på köparens bekostnad). Först när köparen återlämnat (kört hem) hästen och den är besiktigad och befunnen UA - då återbetalas köpeskillingen.
 
Sv: Sälja med prövotid? Betalning?

Tack så jättemycket för svar!

Usch, nu blev jag lite ställd här ju...
 
Sv: Sälja med prövotid? Betalning?

Håller helt med föregående talare!!

Vid öppet köp är det även köparen som står för risken för varan. Vilket betyder att du har din fulla rätt att neka återköp om hästen ej är i ursprungligt skick vid ev retur (dvs om den skadas hos köparen så är det på köparens ansvar och bekostnad).
Affären ska ske enligt de förutsättningar som Lovisaleonora_ redan skrivit.
 
Sv: Sälja med prövotid? Betalning?

Men herregud vilken soppa hon hamnat i stackarn :(

Jag är glad att jag startade den här tråden, ni har fått mig att fundera lite!
Tack båda!!
 
Sv: Sälja med prövotid? Betalning?

Tänk på att du kan få hem en häst med stora problem, även om den går igenom besiktningen.

Kanske har ridningen gått åt skogen, och nu har du plötsligt en helt oridbar häst som stannar på hinder eller vägrar gå framåt. Den går inte att sälja utan att du eller någon annan rider till den under en tid, och kanske blir en del problem bestående. Är du villig att ta den risken?
 
Sv: Sälja med prövotid? Betalning?

Jag säger som de andra - gör det inte.
Har lämnat ut på prov och kommer aldrig att göra det igen, fick hem ett vrak till häst... Nej tack!

Sälj till någon som vill köpa direkt istället - eller som Lovisaleonora_ skriver, på öppet köp.
 
Sv: Sälja med prövotid? Betalning?

kl

Bara funderar lite, vad är skillnaden med att ha på prov och att ha öppet köp?
Förutom betalning då.
Är öppet köp tex som när man köper kläder (ja, dåligt exempel jag vet) att det endast tas tillbaks i oanvänt skick? Eller nåt åt det hållet...
 
Sv: Sälja med prövotid? Betalning?

Att lämna ut hästen på prov betyder ju att det inte är såld. Risken är din, som säljare.

Öppet köp ställer större krav på köparen, som måste slanta upp pengarna och stå risken.
 
Sv: Sälja med prövotid? Betalning?

Vid öppet köp skall varan återlämnas i samma skick som vid köpet, risken ligger på köparen.
 
Sv: Sälja med prövotid? Betalning?

när du hittar en köpare så kolla upp den på KFM och Länsstyrelse.
Be gärna om referenser också från tränare eller likn.

Gör det INNAN hästen åker ifrån dej.

för händer det något i efterhand så finns det INGEN hjälp från myndigheter.

För lita på att du inte vill hamna i min sits.
(Min häst som är kidnappad)

Mvh
 
Sv: Sälja med prövotid? Betalning?

under en månad har köparen rätt att återlämna hästen under förutsättning att den går igenom besiktning i samma skick som innan köpet (på köparens bekostnad). Först när köparen återlämnat (kört hem) hästen och den är besiktigad och befunnen UA - då återbetalas köpeskillingen.

Har informerat köparen om ovanstående, och det går hon med på.
Bara funderar på hur jag formulerar mig i kontraktet så det inte blir nåt fel. Kan jag skriva som du skrivit ovan?


Athletin; Det är en så fruktansvärd situation du hamnat i och jag beklagar verkligen! Tack för att du delar med dig och ger tips!!

Har skrivit det innan men jag är verkligen sååå glad att jag startade den här tråden! Tack alla för att ni delat med er av era kunskaper och erfarenhet!!
 
Sv: Sälja med prövotid? Betalning?

Jag har sålt häst på öppet köp, och även fått tillbaka den. Lärde mig följande:

-Säljaren står för besiktningen
(så jag kan intyga att jag lämnat en frisk häst ifrån mig)
-Köparen betalar hästen och bekostar transporten av hästen till köparen
-Köparen är förbunden att under öppet-köp-tiden behålla hästens försäkring i ursprungligt skick i samma bolag, annars upphävs möjligheten till öppet köp.
-Köparen får ej genomföra ägarbyte hos rasorganisationen förrän öppet-köp-tiden gått ut, annars bekostar köparen att hästen återregistreras på säljaren.
-Köparen ska meddela säljaren senast xx datum om köpet ska återgå
-Köparen bekostar därefter en besiktning på (förutbestämd klinik/veterinär, gärna samma som gjort första besiktningen)
-Enbart om hästen är i ursprungligt skick(både enligt bilder och besiktning) ska sedan köparen återlämna hästen hos säljaren, där köpesumman återbetalas
-Köpesumman återbetalas med ett avdrag på xx kr som ersättning för säljarens förlorade affär(tycker jag är rimligt iaf)
-Säljaren och köparen fotograferar tillsammans både häst och utrustning, både vid avhämtandet och vid eventuellt återlämnande

Som säljare skulle jag aldrig sälja hästen på öppet köp om köparen bor "för långt bort".
Jag vill besöka köparen och kontrollera stallar och ev övriga hästar, under öppet-köp-tiden vill jag ha tillgång till att kontrollera hästen och innan ev återlämnande vill jag kunna fotografera hästen och jämföra med tidigare bilder innan återköpet godkänns.
Det är också bra att man bor på rimligt avstånd om köparen får några problem med hästen, då kan man ev hjälpa dem med det istf att få köpa tillbaka hästen.

Jag har ett fodervärdsavtal(inför köp) som är MYCKET omfattande, PMa om du vill ha det, det går säkert lätt att skriva om till ett köpeavtal med öppet köp.
 
Sv: Sälja med prövotid? Betalning?

Jag kan bara hålla med - lämna inte ut på prov, eller öppet köp! Vad ska man se inom en månad? En häst tar ca 6 månader på sig att "bli sig själv" vi en flytt.

Jag lämnade ut en ponny på prov som vi haft sedan åring och hon var då 8. Efter två månader hämtade jag hem ett vrak. Det tog oss ett halvt år att kunna lägga ut henne på försäljning igen och hon blev aldrig sig lik vad gällde att åka transport.

Så om köparen är osäker är det bättre att h*n kommer flera gånger och prova.
 
Sv: Sälja med prövotid? Betalning?

Ska sälja min häst till en tjej som vill ha honom på prov en månad först, hur gör jag?
Skriver vi ett vanligt köpekontrakt där det står att hon har honom på prov (öppet köp??), eller skriver vi ett separat intyg till provmånaden och ett köpekontrakt sen?
Och hur gör vi med betalning? Betala allt direkt eller vänta tills hon bestämt sig för att behålla?
Känner mig helt förvirrad :o

Låna inte ut på prov!!!

Det är det enda jag kan rek faktiskt. har gjort det och blivit blåst varenda gång och fått hem hästar som både varit halta och undernärda :(
 
Sv: Sälja med prövotid? Betalning?

Låna ej ut! Har precis blivit så blåsta vid försäljning av en dressyrponny! köparna har hela tiden försökt pruta och velat ha en provmånad, jag har sagt nej , men sagt att flickan får gärna komma hit och bo och provrida ponnyn.Har gett fullmakt till försäkringsbolaget för att de ska se att den är helt ren. kör ponnyn 7 timmar i transport till deras " KOMPISVET" han börjar med en gång att påpeka att ponnyn har kassa galopp. dålig trav att man inte kan ge så mycket för en ponny med dåliga gångarter! sen säger han att den är 0-5 halt!? men rekomdenderar att de nya köparna har honom på prov i 2 veckor! trodde jag drömde. Sa att min dotter hade ridit honom halt! då har vi ägt ponnyn sen han var 3 år han är tävlad Sm ,5 på championatet med 889 på gång och nu tävlad upp till Msv b med vinst bland stora hästar. jag frågar om det kan vara att han åkt så länge i transport, ja visst fick vi till svar. vi ifrågasätter hur man kan rekom att ponnyn vid hälta ska åka till ny ägare, jo hon rider nog bättre, enligt domare är han bland de 10 bästa i sverige i gångarter, förbannad åker vi hem 17 timmar i transport blev det, massa tusenlappar i förlorad arbetsinkomst, besiktning, bensin, nyskodd mm men värst av allt var vet andra lösning åk hem vetb på egen ort och kom upp igen så gör vi ny bes, HALLÅ! det är ingen hamburgare i en kylbag vi drar omkring med!
 
Sv: Sälja med prövotid? Betalning?

Sorry, men ditt inlägg är så virrigt och illa skrivet att det är svårt att få ut något av det.
 
Sv: Sälja med prövotid? Betalning?

Det var väl lite onödigt att svara så otrevligt.

Jag tyckte inte det var några större problem att förstå.
Alla kanske inte har MVG i svenska.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 693
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 758
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 817
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp