Sälja hästen?

Bounty

Trådstartare
Hej!
Jag har nu haft mitt sto i 3,5 år. Periodvis har det varit ganska jobbigt i ridningen och jag har vid några tillfällen blivit riktigt rädd för henne. Nu har vi haft en lång, ganska dålig period (igen!!) och att sälja henne är något som vi inom familjen börjat prata om. Just nu tycker jag inte att det är särskilt kul att rida, ser inte fram emot det alls faktiskt eftersom man nästan vet att det inte kommer gå bra.
Jag går nu första året på gymnasiet och har ganska lite tid över, så när jag väl lägger energi, tid och pengar på att det här ska funka och det sen inte gör det känns allt bara hopplöst! Jag älskar henne något otroligt och hon är alltid underbar från marken så därför tar det verkligen emot att ens tänka på att sälja henne.. Känns på något sätt som att jag sviker henne genom att bara "lämna" henne.. Vad tycker ni, ska jag kämpa på och hoppas att det blir bättre och att det inte alltid kommer vara en bergochdalbana eller ska jag sälja min älskade häst?
 
Hej!
Jag har nu haft mitt sto i 3,5 år. Periodvis har det varit ganska jobbigt i ridningen och jag har vid några tillfällen blivit riktigt rädd för henne. Nu har vi haft en lång, ganska dålig period (igen!!) och att sälja henne är något som vi inom familjen börjat prata om. Just nu tycker jag inte att det är särskilt kul att rida, ser inte fram emot det alls faktiskt eftersom man nästan vet att det inte kommer gå bra.
Jag går nu första året på gymnasiet och har ganska lite tid över, så när jag väl lägger energi, tid och pengar på att det här ska funka och det sen inte gör det känns allt bara hopplöst! Jag älskar henne något otroligt och hon är alltid underbar från marken så därför tar det verkligen emot att ens tänka på att sälja henne.. Känns på något sätt som att jag sviker henne genom att bara "lämna" henne.. Vad tycker ni, ska jag kämpa på och hoppas att det blir bättre och att det inte alltid kommer vara en bergochdalbana eller ska jag sälja min älskade häst?

Jag hade sålt och försökt hitta en häst som jag inte är rädd för och har roligt tillsammans med. En så dyr och tidskrävande hobby ska vara kul tycker jag. Lycka till vad du än kommer fram till!
 
Jag hade sålt och försökt hitta en häst som jag inte är rädd för och har roligt tillsammans med. En så dyr och tidskrävande hobby ska vara kul tycker jag. Lycka till vad du än kommer fram till!
Ja det har du rätt i. Nackdelen är att jag inte skulle köpa en ny häst pga tidsbristen om jag sålde henne.. Men man kan ju alltid ta upp det senare i livet också.
 
Jag hade sålt.
Det finns hästar som man kan ha roligt med jämt.

Ibland passar man bara inte ihop och det är verkligen inga fel med det. Man passar inte ihop med alla människor heller. Man måste inte ens göra det. Är det så så umgås man ju i regel inte så mycket mer än när man måste eller råkar på varandra. Jag brukar tänka så.

Man måste inte kämpa vidare 'bara för att' och om man gör, vem gör man en tjänst? Ingen.

:)
 
Så var det för mig och min förra häst, vi klickade bara inte och jag blev tvungen att sälja honom endast ett år efter att jag köpt honom... Blev rädd och ingen av oss trivdes med varandra i längden. Hittade sen min nuvarande häst som jag trivs jättebra med :D
 
Ja det har du rätt i. Nackdelen är att jag inte skulle köpa en ny häst pga tidsbristen om jag sålde henne.. Men man kan ju alltid ta upp det senare i livet också.
Under tiden kanske du kan vara medryttare eller rida på nån kompis häst när du känner för det. Att ta lite paus om det inte känns roligt just nu är inte hela världen :)
 
Hej!
Jag har nu haft mitt sto i 3,5 år. Periodvis har det varit ganska jobbigt i ridningen och jag har vid några tillfällen blivit riktigt rädd för henne. Nu har vi haft en lång, ganska dålig period (igen!!) och att sälja henne är något som vi inom familjen börjat prata om. Just nu tycker jag inte att det är särskilt kul att rida, ser inte fram emot det alls faktiskt eftersom man nästan vet att det inte kommer gå bra.
Jag går nu första året på gymnasiet och har ganska lite tid över, så när jag väl lägger energi, tid och pengar på att det här ska funka och det sen inte gör det känns allt bara hopplöst! Jag älskar henne något otroligt och hon är alltid underbar från marken så därför tar det verkligen emot att ens tänka på att sälja henne.. Känns på något sätt som att jag sviker henne genom att bara "lämna" henne.. Vad tycker ni, ska jag kämpa på och hoppas att det blir bättre och att det inte alltid kommer vara en bergochdalbana eller ska jag sälja min älskade häst?

Ingen rolig sits det där. Har själv ägt min häst i ett år snart och konstaterade redan för ett tag sedan att vi inte passar ihop i ridningen, hur mysig han än är i övrigt. Började också dra mej för att rida för att det inte kändes bra, och så ska det ju inte vara. Har min egen häst till salu nu samtidigt som han är hos beridare för skolning, under tiden passar jag på att rida min kompis häst istället som jag passar betydligt bättre med. Vill inte rida min egen häst för det känns inte bra, tänker att det är bättre att hästen rids kontinuerligt av nån duktigare ryttare tills han är såld.

Hade själv en liten hästpaus under tiden jag studerade, saknade hästarna och ridningen under tiden men tog upp det igen när jag hade möjlighet och det var väldigt roligt. Hästarna finns kvar även om du tar en liten paus om det känns som att du inte hinner med just nu. :)
 
Ingen rolig sits det där. Har själv ägt min häst i ett år snart och konstaterade redan för ett tag sedan att vi inte passar ihop i ridningen, hur mysig han än är i övrigt. Började också dra mej för att rida för att det inte kändes bra, och så ska det ju inte vara. Har min egen häst till salu nu samtidigt som han är hos beridare för skolning, under tiden passar jag på att rida min kompis häst istället som jag passar betydligt bättre med. Vill inte rida min egen häst för det känns inte bra, tänker att det är bättre att hästen rids kontinuerligt av nån duktigare ryttare tills han är såld.

Hade själv en liten hästpaus under tiden jag studerade, saknade hästarna och ridningen under tiden men tog upp det igen när jag hade möjlighet och det var väldigt roligt. Hästarna finns kvar även om du tar en liten paus om det känns som att du inte hinner med just nu. :)
Skönt att veta att det inte bara är jag! Lutar ju mot att sälja men vi får se..
 
Skönt att veta att det inte bara är jag! Lutar ju mot att sälja men vi får se..
Har du funderat på att hitta nån medryttare som vill rida hästen lite under tiden? Så får du lite mer tid över samtidigt som hästen får lite motion :) och så får du lite mer tid på dej att fundera vad du vill göra.
 
Hej!
Jag har nu haft mitt sto i 3,5 år. Periodvis har det varit ganska jobbigt i ridningen och jag har vid några tillfällen blivit riktigt rädd för henne. Nu har vi haft en lång, ganska dålig period (igen!!) och att sälja henne är något som vi inom familjen börjat prata om. Just nu tycker jag inte att det är särskilt kul att rida, ser inte fram emot det alls faktiskt eftersom man nästan vet att det inte kommer gå bra.
Jag går nu första året på gymnasiet och har ganska lite tid över, så när jag väl lägger energi, tid och pengar på att det här ska funka och det sen inte gör det känns allt bara hopplöst! Jag älskar henne något otroligt och hon är alltid underbar från marken så därför tar det verkligen emot att ens tänka på att sälja henne.. Känns på något sätt som att jag sviker henne genom att bara "lämna" henne.. Vad tycker ni, ska jag kämpa på och hoppas att det blir bättre och att det inte alltid kommer vara en bergochdalbana eller ska jag sälja min älskade häst?

Har du haft hästen i 3,5 år så kan man inte bara hoppas på att det ska bli bättre. Antagligen blir det inte det. Jag ser ingen anledning till att ha kvar en häst man inte trivs med. Åter igen säger jag - förmänskliga inte hästen (djuren). Jag är helt säker på att en häst inte kan tänka på det sättet, att de blir svikna. Vad vill en häst ha? Mat, vatten, skydd för väder och vind, rörelse i frihet tillsammans med andra hästar. Vilken människa som ger dem detta skiter den fullkomligt i. Tyvärr så är vi inte personlig viktiga i hästens liv på samma sätt som hästen som individ är viktig för oss, eller är det tur.
 
Med den erfarenhet jag har idag så tycker jag att du ska sälja hästen. Jag har varit i en liknande sits med en häst som helt enkelt var för mkt för mig speciellt i den period av livet med småbarn där jag befann mig då. Jag sålde henne och köpte en häst som jag visste passade mig mkt bättre. Den nya hästen har verkligen blivit hästen i mitt liv. Hon följer mig som en hund, läser mina tankar och vi har varit med om mkt kul de ca tio år som jag har haft henne hittills.

Men det tog lång tid att komma över den häst jag sålde. För henne blev det tyvärr inte bra vilket har varit jobbigt. Nu finns hon inte mer, skulle blivit 25 år i år. Jag följde henne på avstånd, bla mhja av en person här på buke, med förhoppningen om att en dag hämta henne igen men det blev inte så. Jag hade henne i 11 år.

Men ibland blir det fel. Jag tror att det är bättre att sälja tidigt om man känner att det inte fungerar och att lägga ner tid på att hitta ett nytt bra hem till hästen.

Man ska ha roligt med sin häst.
 
Har du funderat på att hitta nån medryttare som vill rida hästen lite under tiden? Så får du lite mer tid över samtidigt som hästen får lite motion :) och så får du lite mer tid på dej att fundera vad du vill göra.
Ja det har jag funderat på. Just nu går hon i ridskoleverksamhet 2ggr/vecka men jag ser inte det som en permanent lösning då hon trivs mycket bättre med en och samma ryttare.. :(
 
Tack för alla era kloka svar - de behövs verkligen när man börjar tänka mer med hjärtat än med hjärnan! Ska ta lite längre tid på mig att verkligen fundera ut saker, men det lutar som sagt mot försäljning. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 588
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 091
Senast: valy
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 090
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 694
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp