Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Jag skulle ALDRIG förlita mig på varken en av säljaren lämnad besiktning som jag inte varit med på, eller en flera dagar gammal besiktning. Never ever.
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Jag tycker en besiktning ska va rykande färsk, innan man lastar på transporten efter allt man läst.
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Så gjorde vi när vi hämtade hem kompisens häst, mycket smidigt
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Utöver det som redan sagts, att vara ärlig, notera så mycket som man bara kan minnas av hästens skador och eventuella egenheter, så skulle jag vilja lägga till att lita på magkänslan vad gäller en köpare. Det är faktiskt viktigare än vad man tror och kan bespara en mycket oro och ånger. Och att skriva ett riktigt bra kontrakt, förstås! Inga "oskrivna överenskommelser".
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Detta om besiktning; den SKA göras när både köpare och säljare är med, precis innan försäljning. Helst ska köparen också ta med sig hästen hem till sig när besiktningen är slut = affären avslutas.
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Detta om besiktning; den SKA göras när både köpare och säljare är med, precis innan försäljning. Helst ska köparen också ta med sig hästen hem till sig när besiktningen är slut = affären avslutas.

precis så jag som säljare hade tänkt mig att jag ville att det skullegå till. Så kan det ju inte bli något strul lixom :)
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Jag tar ofta transporten med mig och tar med hästen direkt så det gäller att säljaren har varit sanningsenlig.

Det här är något jag inte fattar. Är det där ett gängse tillvägagångssätt? Jag skulle aldrig släppa iväg min häst "på en gång". Man kanske vill fundera lite på om man tycker att häst/ryttare passar ihop och om man tror att det är ett bra hem för ens ögonsten. Samma som köpare - man vill ju knappast ta ett beslut på en kvart utan vid ett så stort köp som häst vill man ju fundera några varv extra så det verkligen blir rätt.

Hade en intressent en gång som kom med släp (utan att ha talat om det i förväg). Nu ville hon inte ha hästen ändå för de passade inte ihop för fem öre men jag hade inte släppt iväg hästen på en gång ändå.
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Har man kommit till att köparen besiktigar hästen så tycker jag att det är självklart att man bestämt att det blir affär om hästen går igenom. Allt annat vore oförskämt mot köparen tycker jag. Däremot om man "bara" är spekulant och tar för givet att få köpa hästen så blir det också lite tokigt ifall att säljaren inte vill sälja till den personen
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Har man kommit till att köparen besiktigar hästen så tycker jag att det är självklart att man bestämt att det blir affär om hästen går igenom. Allt annat vore oförskämt mot köparen tycker jag. Däremot om man "bara" är spekulant och tar för givet att få köpa hästen så blir det också lite tokigt ifall att säljaren inte vill sälja till den personen

Jamen självklart - men det är ju ett helt annat scenario tycker jag. I dessa fall verkar det ju dock vara första kontakten det handlar om. Personen vars inlägg jag svarade på ville att hästen skulle vara veterinärbesiktigad redan innan denne åkte och kollade en första gång - och skulle då ha med sig trailer på en gång. Det är väl iofs ok om man kommer överens om det med säljaren. Jag skulle dock som säljare inte godta något sådant.

I mitt fall var det också så. Vi hade haft telefonkontakt (1 samtal) och personen skulle komma och provrida och hade då trailern med sig.
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Detta om besiktning; den SKA göras när både köpare och säljare är med, precis innan försäljning. Helst ska köparen också ta med sig hästen hem till sig när besiktningen är slut = affären avslutas.

Ska och ska det är väl ändå att ta i?
Visst håller jag med om att det är bra om både köpare och säljare kan vara med vid besiktning men ibland är det allt för osmidigt.
Sist jag köpte häst var jag inte med vid besiktningen då det inte gick att få till rent praktiskt.
Hästen gick inte ens igenom ua men hästen fick följa med hem några dagar senare iaf.
Å vet du vad, det gick hur bra som helst!

Inte det minsta missnöjd är jag med varken häst, affär eller säljare.
Snarare tvärt om, otroligt nöjd!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 111
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 149
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 134
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp