Sälja häst- vad ska jag tänka på?

bellang

Trådstartare
Jag ska sälja min pålle, som är min första häst så har aldrig gjort det tidigare. Så jag undrar helt enkelt vad jag ska tänka på och bör ha koll på?
Vill ju så klart att allt ska gå så smidigt och bra som möjligt :)
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Inte bara upplys om allt, skriv ner en "historia" om hästens ev. skador och egenheter som bilaga till kontraktet eller något, så har du på papper allt du berättat.

Vi fick även med ett papper om hur hon har utfodrats, skotts, hur ofta, när sista kollen av sadeln var, osv när vi köpte våran första häst och det uppskattade jag mycket!
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Tack! Många har hört av sig och vill ha på foder innan köp.
Jag känner att jag inte har någon lust att skicka iväg honom och sen ångrar dem sig efter någon månad. (dessutom med risk att få hem hästen i ett annat skick) Hur brukar ni andra göra med sånt?
Självklart vill jag ju att han ska komma till ett bra hem och att han och hans nya ägare ska trivas ihop.
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Jag skulle inte vilja lämna ut hästen på foder.. har blivit väääldigt avskräckt när jag läst massa trådar här på buke. Jag skulle enbart lämna ut hästen på foder om jag kände personen i fråga. Tex. så bor jag i en väldigt liten stad, där jag känner eller vet vilka i stort sett alla hästmänniskor är eller i alla fall känner någon som känner denne. DÅ skulle jag kunna tänka mig att lämna ut på foder.

Skulle hellre se att blivande ägaren kommer och provrider flera gånger. Nu kanske det inte går om det är långa avstånd, men ändå.
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Åh vad skönt att någon tänkte som jag, började fundera på om det var jag som var knasig haha :D
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Är hästen till salu vill jag såklart sälja den, inte låna ut den.
Då hade jag skrivit en fodervärds annons och inte en säljes annons.
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Jag har ponny på foder, visste inte att varken ponny eller hans ägare levde innan jag fick mail av ägaren... Jag har också läst en hel del historier här på Buke, och varje gång känner jag mig lika glad över att denna ponnyn har en vettig ägare och att jag får ha ponnyn och allting fungerar bra.

Ts, vill du sälja så sälj. Vill du låna ut på foder så låna ut på foder. Var noga med alla papper, berätta allt, låt spekulanter provrida flera gånger, ta referenser, kolla igenom annonsen flera gånger innan du publicerar den och låt andra läsa igenom den (tänker på stavfel m.m.) innan den publiceras och var hellre extra petig med allt än inte tillräckligt petig när det gäller att fråga spekulanter och berätta om hästen.
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Jag har ponny på foder, visste inte att varken ponny eller hans ägare levde innan jag fick mail av ägaren... Jag har också läst en hel del historier här på Buke, och varje gång känner jag mig lika glad över att denna ponnyn har en vettig ägare och att jag får ha ponnyn och allting fungerar bra.

Jag tror att det allt som oftast faktiskt går alldeles utmärkt att låna ut hästar på foder, men det är ju sällan man hör om de fallen där det fungerar väl.
Det är ju skräckexemplena som hörs och syns.

Jag har tex en av mina hästar utlånad på foder och det har gått bara bra, men det är ju viktigt att man gör besiktning före och efter samt att man skriver ett ordentligt kontrakt.
Sen är det helt klart positivt om man vet vem man lånar ut sin häst till.
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Jag har sagt till några stycken som bor långt bort att dem kan fåha honom på foder i en månad, sen måste dem ha bestämt sig. Eftersom dom har svårt att komma flera gånger. Det bästa vore ju så klart någon i närheten :D
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Jag har sagt till några stycken som bor långt bort att dem kan fåha honom på foder i en månad, sen måste dem ha bestämt sig. Eftersom dom har svårt att komma flera gånger. Det bästa vore ju så klart någon i närheten :D

Äsch nu är du för snäll! Själv köpte jag den ena hästen 80 mil hemifrån och ja vill man ha en häst som är långt borta får man antingen köpa osett eller åka och kolla en eller flera ggr även om det svider lite i plånboken av att betala tråkiga resor.
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Haha ja jag är nog för snäll, blev lite ställd när dem frågade så det mest bara slank ur mig, hade inte funderat på det ens innan haha. Så får väl stå för det nu, men har några som ska kolla som vill köpa direkt om dem gillar honom :D
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Ursäkta alla dumma frågor haha ;)
Men en tjej har frågat om jag kan veterinärbesiktiga honom innan hon kommer. Brukar man göra så? :)
För känns ju dumt om jag gör en nu, men så vill hon inte ha honom och så vill nästa vara med på en och så får jag bekosta två? Eller funkar det inte så kanske haha?
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Det hade jag inte gått med på. Möjligen om hon förskottsbetalar besiktningen och kommer efter att du gjort sagda besiktning.

Du kan ju inte använda den besiktningen till nästa spekulant, vad ska du med den till? Vill hon ha den, får hon bekosta den. De flesta vill ju dessutom vara med vid besiktningen.
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Det står också i många annonser att hästarna inte lånas ut på foder, vilket ju är bra för att slippa frågan. När jag hade ute annons fick jag svar från folk med ponnyer som inte stämde in på mina önskemål alls.. En ville bara komma hit och lämna ponnyn. :o En annan mailade om en ponny som inte var hennes...

Sorry Ts för massa OT
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Jag är så trött på alla som svarar på en annons, de säger sig vara intresserade, men om man frågar hur hästen skulle få det hos dem, då får man inget svar tillbaka.
Jag har försökt sälja min häst ett bra tag nu och får bara idiotiska svar,
Hur gör ni andra när/om ni ska sälja?
Dessutom hade gamla ägaren skrivit i köpeavtalet att hon ville köpa tillbaka henne, och när jag kontaktade henne, så höll hon på i nästan tre veckor o säga att hon skulle komma å hämta min häst och varje gång ställde hon in, jag blir så arg, ledsen och förbannad på sådana människor som bara snackar.

Ge mig ett råd, jag måste bli av med min häst snarast av personliga själ.
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Tyvärr har jag inget annat råd att ge än att antingen sänka priset eller gå med på att låna ut hästen och hoppas på det bästa om du måste bli av med hästen snabbt...

leta i annonser själv och svara på alla som verkar vettiga.
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Jag har sagt till några stycken som bor långt bort att dem kan fåha honom på foder i en månad, sen måste dem ha bestämt sig. Eftersom dom har svårt att komma flera gånger. Det bästa vore ju så klart någon i närheten :D

Det finns flera anledningar till att jag inte lånar ut min häst på prov, en av dem är följande:

Ponera att spekulant nr 1 är intresserad och tar hästen på prov 1 månad, ändrar sig och lämnar tillbaka. Då flyttar hästen hem igen till dig. Sedan kommer spekulant nr 2 och är intresserad och lånar hem, ändrar sig och hästen kommer tillbaka till dig. Så kommer spekulant nr 3 och lånar, samma visa och hästen kommer hem till dig...

Hur många ggr vill man att hästen ska skyfflas runt i olika hem, olika ägare, olika ridstilar och olika upplägg, rutiner osv? Jag vill då iaf inte ha en häst som bytt "hem" 3 ggr på några månader och där jag ändå i slutändan står med hästen själv och då antagligen kanske måste börja om på nytt om det är en känsligare individ som inte tar frekventa miljöombyten som ett byte av skor... Antagligen är det då enklare att ha kvar hästen längre tid själv, rida den och sköta den som vanligt så att den är representativ när spekulanter tittar på den. Och inte är i nån sorts mellanlandningsfas hela tiden.
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Ja nu när jag funderat lite håller jag helt med dig. Risken är ju att det tar flera månader som du säger, synd om hästen dessutom. Usch om man bara kunde behålla dom för alltid :(
 
Sv: Sälja häst- vad ska jag tänka på?

Ursäkta alla dumma frågor haha ;)
Men en tjej har frågat om jag kan veterinärbesiktiga honom innan hon kommer. Brukar man göra så? :)
För känns ju dumt om jag gör en nu, men så vill hon inte ha honom och så vill nästa vara med på en och så får jag bekosta två? Eller funkar det inte så kanske haha?

Om hästen är långt ifrån så brukar jag begära veterinärbesiktning innan. Onödigt att först komma och titta om den ändå inte går igenom... Och visst kan man använda den besiktningen till nästa köpare om det inte går alltförlänge mellan. Jag tar ofta transporten med mig och tar med hästen direkt så det gäller att säljaren har varit sanningsenlig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 111
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 149
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 005
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 134
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp