Säkerhet vid fodring

Z

zana

Jag är just i full gång med mina VG-uppgifter i skolan och har valt att "utreda" hur säkerheten vid utfodringen i olika stall är och hur man går till väga. Jag är också intresserad av förslag på hur man kan göra den säkrare. Det finns ju alltid hästar som blir vilda och aggressiva vid utfodringen, om ni har varit i kontakt med någon sådan häst, hur bar ni er åt för att lugna ner den? Hur är era rutiner?
Jag är mycket tacksam för svar! :bow:
 
Sv: Säkerhet vid fodring

Man UPPFOSTRAR hästarna så blir det säkert ;)

Det är faktiskt det jag kör med. Jag kan fodra mina hästar utifrån (= jättesäkert) men jag går alltid in, för att se så det inte är spån eller skräp i krubborna innan jag häller i maten.

Lilldamen kan uppvisa REJÄLT hotbeteende vid fodring, men GÖR inget.

Fodringsrutiner här (ta INTE med dem i uppsatsen då får du underkänt :angel:):

Öppna boxdörren på vid gavel. Gå in - hästen backar undan automatiskt.
Gå till krubban, vänd ryggen åt hästen.
Häll i maten, hästen väntar på sitt varsågod.
Säg varsågod.
Klappa hästen på halsen och vänd ryggen åt den.
Gå ut ur boxen med ryggen vänd mot hästen.
Låt dörren vara öppen.
Hämta hösilage.
Gå in i boxen till hästens om äter kraftfoder.
Fyll på hösilage i foderhäcken precis bredvid hästens krubba.
Gå ut igen, glöm inte vända ryggen mot hästen när du gör det.
Låt dörren stå öppen.
Ta en vattendunk.
Gå in i boxen och passera mellan en vägg och hästens BAKDEL när den står och äter.
Snubbla gärna till lite.
Vänd ryggen åt hästens bakdel och häll vatten i hinken.
Gå ut, passera återigen bakdelen på hästen, var noga med att se till att du har en vägg som tränger dig på andra sidan.
Snubbla på väg ut och tappa dunken och flaxa vilt med armarna.
Res dig upp, ta dunken. Gå ut ur boxen. Stäng dörren.

Kom ihåg att jag har unghäst med ;)

:devil:

För att vara seriös så ska man tänka på säkerheten så se till att ALLTID ha FRI VÄG till boxdörren,s e till att hästen aldrig hamnar mellan dig och dörren. Håll ögonen på hästen hela tiden, vänd INTE ryggen till den. Prata vänligt med den och avsiera din ankomst, och se till att hästen hela tiden vet var du är. Undvik att passera bakom bakdelen, och undvik om det går att gå in till en häst som har kraftfoder och äter.
 
Sv: Säkerhet vid fodring

Jag som människa är alltid ranghögst, ingen häst för någonsin tränga sig förbi mig för att komma åt maten.

De hästar som hetsar upp sig och visar sig hotfulla när man ska fodra dem i boxen vill jag gärna ha att förstå att jag kommer aldrig att låta dem äta förrän jag är "klar med maten". De ska inte kasta sig över krubban utan vänta på att jag visat att jag inte länger är intresserad (är på väg ut genom dörren till boxen) och de får absolut inte "jaga" ut mig med ett aggressivt beteende bakom ryggen på mig.

Efter ett par gånger har t o m de värsta hetsporrarna förstått rutinen, då blir det lugn och ro (även om de kan ryka ihop genom boxgallren innan alla har fått).
 
Sv: Säkerhet vid fodring

Ute i hagen...
Slänger in tex 3 mindre tussar (1 tuss/häst) genom staketet och sedan går jag in i hagen och lägger ut resten av höet. Det viktiga är att hela tiden hålla koll på var den stökiga hästen befinner sig. Om det är en häst i hagen som brukar vara riktigt besvälig och stökig så håller jag mig vid staketet så att man lätt kan gå ut om det uppstår trängda situationer.

Såg att Alexandra_W kommenterade att man ska uppfostra hästen så är det inte ett problem...

Hur gör du då med andras hästar? Det är ju inte upp till dig att uppfostra dom och jag betvivlar att hästägaren skulle tycka om det.
 
Sv: Säkerhet vid fodring

Svarar på frågan till Alexandra_W: om andra hästägare går med på/kräver att jag ska fodra, då får de också godkänna att jag sätter min säkerhet framför sina egna idéer om fri uppfostran. Alternativt blir deras häst utan mat de gånger jag fodrar...
 
Sv: Säkerhet vid fodring

Lovisaleonora_ skrev:
Svarar på frågan till Alexandra_W: om andra hästägare går med på/kräver att jag ska fodra, då får de också godkänna att jag sätter min säkerhet framför sina egna idéer om fri uppfostran. Alternativt blir deras häst utan mat de gånger jag fodrar...

Ja, jag vet inte vad du har stått med dina hästar i för stall men skulle jag ha satt såna "krav" i nått av de stall där jag stått så hadde det bara varit att flytta.
 
Sv: Säkerhet vid fodring

jag har ju arbetat med många hästar i olika stall och man måste ju ge dem mat oavsett beteende när det inte är ens egna hästar.
JAg har fått tusen olika förslag på vad man ska göra men det bästa är bara att dela ut från början till slut på stallet. Oftast får ju hästar havre först och det är ju inte bra egentligen, man ska ju ge lite hö först.
Mina får hö 5 ggr per dag, så när det är dags för havre så är de småmätta.
Visst grinar de lite men aldrig att de gör nåt.
Att ge ute i hage med fler än 4 hästar är inte roligt.
Alla ska skena runt i alla högar sno från kärran eller balen, slåss om högarna och det är sååå svårt att göra det säkert.
Nån som har tips??
 
Sv: Säkerhet vid fodring

Hur gör du då med andras hästar? Det är ju inte upp till dig att uppfostra dom och jag betvivlar att hästägaren skulle tycka om det.

Oftast så rättar sig hästen väldigt bra efter den människan som hanterar den just vid det tillfället det gäller. De har alltså oftast olika beteenden och relationer till olika människor.

T.ex så har vi en häst i stallet som tydligen har sprungit över/stuckit från sin ägare vid flera tillfällen vid intag från hagen. Det har jag aldrig märkt av, han är ju hur snäll och trevlig som helst... Och det enda jag gjort är att vid ett fåtal tillfällen gett honom en mild tillrättavisning när han tagit ett steg förbi mig. Kan knappast klassas som hårdhänt uppfostran som kan ogillas av ägaren, va? ;)

Samma sak vid fodring, jag kliver bestämt in i boxen och gör det jag ska, backar hästen inte undan så talar jag om DIREKT att det inte är ok. Inget småtjafsande där hästen får lite övertag ibland, utan helt konsekvent, snabbt och utan tjafs. De flesta hästar har nu lärt sig vad jag vill när jag går in med fodret, och jag ser till att inte provocera dem i onödan utan häller bara fodret i krubban och går ut.

Nu har vi ju iofs inga "supermonster" i stallet, men några specialare finns det... :angel:
 
Sv: Säkerhet vid fodring

mirjada skrev:
Såg att Alexandra_W kommenterade att man ska uppfostra hästen så är det inte ett problem...

Hur gör du då med andras hästar? Det är ju inte upp till dig att uppfostra dom och jag betvivlar att hästägaren skulle tycka om det.

Du såg inte smileyn efter det? ;) Jag svarade seriöst nedan med, där har du hur jag handskas med andras hästar i t ex ett inackorderingsstall.

Det har varit en del 'besvärliga' hästar att fodra när jag stått i inackorderingsstall. Och jag sätter min SÄKERHET först.

De fall som funnits är:

*Fjordingen som manglade folk såfort man öppnade boxdörren, han vräkte i princip omkull en för att få sin mat. Jag tog ett samtal med ägaren och sa att endera får du fixa en vippkrubba, eller så får vi prata lite uppfostran hästen och jag, för jag vill helst inte dö pga din häst.

Ägaren konstaterade att det där är en respektgrej, han gör aldrig så med henne, så jag var så välkommen att tala lite uppfostran med honom. Så han och jag diskuterade lite en dag om exakt HUR man beter sig när tre äpplen hög Alex kommer med foderhinken. Sen var det inga problem. ANDRA hade mer problem, och där gjordes en lösning så att det sattes en kedja innanför hans dörr (så han inte kunde mangla folk när man öppnade, och så sköt man in hans matbalja (åt i vid balja från golvet) under kedjan med foten och drog igen dörren.

*Halvblodet som regelrätt ATTACKERADE när man gick in i boxen, som hade världens fegaste ägare dessutom. ÄGAREN löste det med att gå in med spö väl synligt, då var hästen som ett lamm. Efter att ha flytt hals över huvud ur hans box första gången jag skulle fodra så insåg jag vad spöet på boxdörren var till och tog med det in nästa gång. Inte ett sätt jag gillar, men jag hade INTE lust att ens försöka prata uppfostran med den hästen med tanke på att jag var tvungen att fodra honom fyra ggr varannan månad, och däremellan var det andra som fodrade, så jag skulle inte ha nått några direkta resultat och risken var för stor.

*Ponnyn som stirrade upp sig, sparkade i väggarna, for runt som ett skållat troll i boxen och ömsom hade öronen framåt och ömsom slickade dem bakåt och högg i luften. Jag pratade med henne, höll koll på var hon var någonstans och rörde mig lugnt men säkert. Tog tre gånger så var hon lugn när jag fodrade iaf.

Så, jag tar aldrig på eget bevåg och 'uppfostrar' hästar så, däremot så riskerar jag INTE min egen säkerhet på andras dåligt uppfostrade hästar, utan då får de endera uppfostra krakarna eller skapa en säker fodringsrutin (t ex med vippkrubba, med hål i gallret ovanför krubban etc)
 
Sv: Säkerhet vid fodring

Vilken typ av säkerhet menar du?
Säkerhet för människan som ska fodra?
Skaderisk för hästarna?
Hygienisk säkerhet, d.v.s. foderhantering?
Eller allt ovanstående?
 
Sv: Säkerhet vid fodring

OM min häst skulle vara "störig" vid fodring så får/vill jag självklart att den som fodrar säger åt hästen!

Och jo, jag ser till att hästarna inte flyger på krubban innan jag gett dem "tillstånd", även när jag fodrar andras hästar.
 
Sv: Säkerhet vid fodring

Jag undrar liksom "alpha" vilken säkerhet du menar.
I vårt stall mäter respektive ägare upp maten för egna hästen vilket minskar risken för att någon häst ska få "fel" mat. Under de 15år jag har haft häst är det ingen häst som reagerat hotfullt då man ska lägga in maten i boxen därför vet jag inte riktigt hur jag ska svara på det där med säkerhet i just det avseendet. Våra hästar får höet på golvet i boxen så inga höhäckar eller hönät att trassla in sig i. Kraften får de i krubba och de har vattenkopp eller vattenhink. All mat är i ett angränsande utrymme med dörr som de inte kan passera om de av någon anledning skulle komma ut ur boxen under natten. Det som kan kännas hotfullt är att fodra hö i hagen men vi har möjlighet att fodra utefter staketen då vi har stora hagar så känner man sig osäker så behöver man aldrig gå in i hagen. Dessutom ser vi till att höhögarna hamnar minst 7-8 meter från varandra gärna mer så att hästarna inte hamnar så nära varandra. Givetvis inga höhögar vid grindarna.
 
Sv: Säkerhet vid fodring

Svarar på allas:
Tack för era erfarenheter och tankar, det är främst säkerheten för utfodraren som jag tänker på. Det finns ju vissa hästar som blir extra aggressiva vid utfodring, är det någon som har erfarenhet av hur en sådan hästa passar på en större anläggning? Och har nuio några speciella regler i stallet om hur fodrngen ska se ut?

tack igen!
 
Sv: Säkerhet vid fodring

Fodra de mest angelägna å stökiga hästarna först, ställ dem närmast foder rummet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 865
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 925
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 080
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 609
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp