Sadlare sökes

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pilla_w
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 091
P

pilla_w

Jag skadade min rygg för 5 år sedan, i en trafikolycka. Efter det sa läkarna till mej att jag inte fick rida längre och det kompromissade jag med att sluta hoppa och ge mej in på western mer seriöst...
Enda problemet är ju sadlingen, tidigare gjorde ju min kille det åt mej, men nu är det liksom slut med det. Jag klarar knappt av att bära ut sadeln ur sadelkammaren, än mindre få upp den på hästen :crazy: Jag har funderat på att uppfinna en anordning, som hissar upp sadeln i taket när den inte används och ställa hästen under så den hissas ner på plats.... :angel: Enda problemet är att det är inte tillräckligt högt i taket, för att den skulle kunna hänga där, utan då får jag även uppfinna en "bana", som jag kan köra iväg den på... Kan man få bidrag till sån´t eller? Kan man anställa en sadlare? Jag ÄLSKAR min sadel och vill INTE ha en i syntet, som väger betydligt mindre. Har någon tips?

Sv: Sadlare sökes

Nej, några tips har jag inte, men om det är till någon tröst har jag en kompis med liknande probelm. Dock ej trafikskadad utan med andra problem.
Hon skulle nog också bli glad över några tips.

men det borde väl inte vara så svårt egentligen, att göra nån slags hissanordning alltså
nu vet jag ju inte hur det ser ut i just ditt stall, men det borde väl fungera om man bara kan hitta en bra lösning. har du inte nån kompis med mycket fantasi som skulle kunna hjälpa dig?
eller om du kanske kan göra en flyttbar trappa som du går upp på när du ska lägga på sadeln, så det inte blir något högt lyft?

Jag håller just på att uppfinna :idea: en "hissanordning" och lovar att informera hur den fungerar och om den fungerar. Kanske något att sälja i fortsättningen :D

Fick jag inte hjälp med saldlandet vart det ingen ridning :cry:

Så jag skaffade mej en Wintecsadel :love:

Men nu får jag av andra orsaker inte rida själv :crazy:

Hej!
Det finns anordningar för att hissa takboxar upp och ner från taket för att underlätta att få den på bilen. En sådan anordning skulle passa dig perfekt tror jag. Det finns att köpa på biltillbehörsbutiker (åtminstone på Biliabutikerna)

Tips: skaffa en lättare sadel :) kan vara lite hjälp..
Finns ju bomlösa westernsadlar som inte kostar mer än en bra "vanlig" westernsadel, och de väger betydligt mindre. Wintecsadlarna tror jag också på..

Hihi, du kanske skulle skaffa en ramp ändå, men bara något ganska högt som du kan stå på när du ska sadla. I stallet där min häst står har vi en "ramp" det är som en trappa på ena sidan och andra sidan sluttar som en bro, så man kan antingen gå upp på den själv när man ska hoppa upp barbacka, eller ställa hästen på den om man ska pyssla med hästens ben ;) jag brukar faktiskt stå där när jag ryktar, sadlar och allt möjligt. Det blir lite miljöträning för hästen också.
Behöver inte vara något avancerat, kanske ni har något liknande på gården? Där man kan fixa ringar att binda fast hästen.

Och vem ska koppla loss hästen när man gjort allt färdigt och man suttit upp :confused: ;)

Jag brukar iofs inte ha hästen fastsatt även om jag sadlar och ryktar o allt från rampen. Det är bra lydnadsträning.

Jag brukar inte heller ha hästen fastsatt när jag gör iordningen den...

Och behövs det en person att hålla hästen och två för att få på mej...kanske jag inte ska rida just..eller :angel:

Men om man har en hög stol/pall behöver man väl inte hjälp upp? Eller ramp då.. Eller är det bara jag som har "för liten" häst? :angel: kommer man upp så gott som barbacka i skogen kanske man har det ;)

Jag har inga problem att ta mej upp barbacka heller, mitt problem är att bära och få upp sadeln på hästens rygg!

Det borde inte vara speciellt svårt att bygga en hissanordning tycker jag. Block och talja borde räcka. Problemet är ju var du ska förvara sadeln, men skaffa en sådan där liten sadelvagn med hjul vet jag, så kan du dra den ut och in ur sadelkammaren (om dra fungerar förstås?).

Alltså två snören i taket som går kring block och talja, och så snöre ner till någon fästgrej på väggen (som håller emot). Sen sätter du 'bara' en lina under sadeln, hissar upp den, hissar ner den på hästen (finfin miljöträning) och kopplar loss linan under sadeln och drar loss den, drar upp linorna i taket och fäster. Spänner sadelgjord osv.

Sen När du kommer tillbaka så fäst linan under sadeln igen, hiss ner 'sadelhissen', koppla fast, lyft av sadeln. Flytta hästen, hissa ner sadeln på sadelbocken med hjul och dra in den i sadelkammaren. Om allt fungerar så har du inte ett enda lyft alls, eftersom du hissar sadeln direkt från sadelbock och direkt till sadelbock.

Kan det fungera tror du? Problemet är väl om du kan dra sadeln, och orkar hissa den med handkraft, annars får du skaffa en vev.

Jag har lagrat många täcken med den där metoden, och får man bara ihop det är det löjligt enkelt.

Alexandra_W skrev:
Det borde inte vara speciellt svårt att bygga en hissanordning tycker jag. Block och talja borde räcka. Problemet är ju var du ska förvara sadeln, men skaffa en sådan där liten sadelvagn med hjul vet jag, så kan du dra den ut och in ur sadelkammaren (om dra fungerar förstås?).

Alltså två snören i taket som går kring block och talja, och så snöre ner till någon fästgrej på väggen (som håller emot). Sen sätter du 'bara' en lina under sadeln, hissar upp den, hissar ner den på hästen (finfin miljöträning) och kopplar loss linan under sadeln och drar loss den, drar upp linorna i taket och fäster. Spänner sadelgjord osv.

Sen När du kommer tillbaka så fäst linan under sadeln igen, hiss ner 'sadelhissen', koppla fast, lyft av sadeln. Flytta hästen, hissa ner sadeln på sadelbocken med hjul och dra in den i sadelkammaren. Om allt fungerar så har du inte ett enda lyft alls, eftersom du hissar sadeln direkt från sadelbock och direkt till sadelbock.

Kan det fungera tror du? Problemet är väl om du kan dra sadeln, och orkar hissa den med handkraft, annars får du skaffa en vev.

Jag har lagrat många täcken med den där metoden, och får man bara ihop det är det löjligt enkelt.

Det är typ något sådant jag sitter och ritar på, men jag försöker hitta ännu en bit längre. Jag ska försöka anordna en skena från stallgången till sadelkammaren, så allt lyft är borta.....

pilla_w skrev:
Det är typ något sådant jag sitter och ritar på, men jag försöker hitta ännu en bit längre. Jag ska försöka anordna en skena från stallgången till sadelkammaren, så allt lyft är borta.....

Fast får du lyft om du hissar den från/till sadelbock med hjul? Eller det kanske är bökigt för dig att dra sadelbocken med? Blir ju billigare och enklare om du slipper skenor menar jag. Å andra sidan borde det väl gå att komma undan med stålvajrar i taket (billigare än skenor) med ett block som löper på, så kan du dra den på dem? Fast jag antar d ändå har en dörr till sadelkammaren och där kan det ju bli problem, och då kanske dra på bock är lättare i alla fall, om det går.

Du får berätta hur du löser det, och så vill vi se bilder =)

/Alexandra - som ser framför sig hur hennes valack skulle reagera om den hemska sadeln kom och attackerade honom UPPIFRÅN :devil:

tar sista:

det finnsjuegentligen två saker man kan göra

det ena är att preci som ngn sagt,ha en sadelvagn på hjul,dra ut den till en ramp o så tippa av asadeln på hästen o lägga den till rätta.
det andra är att ha en skena,ungefär som i en ladugård(eller en boxdörr) o hänga sadeln på,backa inunder hästen o så är dte j´klart

sakera tt spänan gjordne med finsn på bla freed*omrider.c*m ,en handikappsite.

hästar lär sig förvånansvärt fort att de faktikst måste hjälpa till.

här hemam fungerar det inte om inet hästarna gör sitt jobb o jag har inettid o ork att fjanta runt o ta hänsyn till allt en häst brod evara rädd för.
här görs jobbet-punkt slut.

omdet inneb är sveriges konstigaste arbetsställnng för hästen vid verkningelöeratt rullisne råkar ramla ner fårn rampen,tja,då måd et vara hänt.

rätt föärklarat så lär sig hästarna attdte här är ett jobb som lönar sig

Thina

Aj då. Har du någn skada? Vår ramp är så hög att jag nästan får kasta mej ner på hästen.. Nästan svårare att sätta sej ner mjukt än just att sätta sej eftersom den är nästan lika hög som hästen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Jag funderar på hur "sjuk" man behöver vara för att det ska kännas ok att be om hjälp av psykolog? Jag har aldrig haft kontakt med... 2
Svar
27
· Visningar
3 166
Senast: Kanintant
·
Hästhantering Min häst är 13 år gammal och är världens snällaste häst... när hon inte är ensam. Jag köpte henne för några månader sedan och visste...
Svar
12
· Visningar
5 728
Senast: tuaphua
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 745
Senast: holymary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka