S

StarEmma

Åter till detta ganska uttjatade ämnet sadlar, men jag bara undrar om hur man kan se om sadeln passar eller ej? har precis köpt en ny häst och ska se om min gamla sadel passar..... Alltså hur man enkelt kan se/känna om den passar....

Har du någon duktig sadelutprovare i närheten tycker jag att du ska ta ut henne/honom så att h*n får titta på det.

Annars kan du försöka bedöma själv om hästen har rak/inte rak rygg kort/lång, hög/låg manke. Sedan ringer du till någon hästaffär där de har sadlar och frågar vilken typ av häst din sadel passar på.

..... Alltså hur man enkelt kan se/känna om den passar....
Det finns tyvärr inget enkelt sätt att se detta. :crazy:
Att prova ut en sadel är en vetenskap. En fel utprovad sadel kan ställa till en massa skada. Om du inte är väldigt van att se hur en sadel ska ligga så försök få ut någon - helst en sadelutprovare, men i alla fall något som kan en hel del - och be om en noggrann förklaring hur sadeln ska ligga. Detta är nämligen något som man måste kolla med jämna mellanrum eftersom hästen (förhoppningsvis :angel:) musklar sig. Det kan ju också vara så att hästen ökar/minskar i vikt under året osv

Men enkelt uttryckt ska sadeln ligga stilla när du lägger den på ryggen. Den får inte tippa/luta framåt eller bakåt, den får inte ligga för nära manken (eller för högt över!), den får inte klämma, den ska ligga an på hela ryggen osv.
Lycka till!

Ring nettan på Charlies och be henne komma upp..
Hon är väldigt kunnig och hon har hjälpt mig med att
hitta en sadel som passar super bra :love:

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
968
Senast: Tora
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar