Sadlar med flexibom

vinkelina

Trådstartare
heter de så, alltså en sadeln med bom som formar sig efter hästen, tänker inte på utbytbar bom som wintec har

Nå i alla fall. Funderar på ny sadel på damen, men hon är idag rätt omuskludad över ryggen och håller på att brädda sig. Ligger idag på normal, har gått från smal när jag köpte henne

Med mera arbete kommer ryggen att ändra sig och har inte budget att köpa så många sadlar.

Så, finns de bra dressyr/hopp (vilka märken) med flexi som inte kostar skjortan? Vad skall man man tänka på osv

Wintec har inte utbytbar bom. De har i vissa system utbytbart koppjärn. Tyvärr ändras bommens form en smula efterhand som man går till bredare järn, vilket kan vara bra att tänka på om man tror man kommer gå upp många storlekar. Risken finns att sadeln inte passar.

Bommens form är ju främst vågrät, alltså om det är en svängd eller rak bom. Sedan kommer vidden till (främst koppjärnet). Det finns fullflexibommar med utbytbart koppjärn, men jag har ingen egen erfarenhet av dessa.

Själv har jag valt läderbom för att få bort en förutsättning (hur svängd/rak bommen ska vara), och tycker att jag märker stor skillnad i hästens rörelser när de inte hämmas av en fast bom.

Jag har en maxflex sadel som har plastbom och skall vara flexibel och följa hästens rörelser. Har en hoppades som dock är förstärkt för att klara påfrestningen vid hoppning.

Dessa sadlar har lite olika form på bommen vissa är mer svängda än andra, men de formar sig ändå relativt bra. Min sadel tex har jag använt på en mer rak rygg och när sadeln ligger på syns att den är mer svängd men när man sitter i så lägger den sig ner bra. Har kollat avtryck efter ridning och det är jämnt tryck.

Så i helhet gillar jag sadeln upplevde att hästen också trivdes då den va mer följsam. Men tyvärr är det skiftande kvalité på just maxflex sadlar och jag hade lite krångel med koppjärnen, så jag rek inte det märket. Inte förrän dom fått jämnare kvalité. Finns en tråd här som heter maxflex där kan du läsa mer.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 428
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka