Sadlar för tornerspel?

majola

Trådstartare
Vad har ni som rider tornerspel för sadlar?

Engelska, western? Någon annan sort?

Jättemodiga och häftiga är ni i alla fall! :bow:

Sv: Sadlar för tornerspel?

jag rider i en vintec dressyr just nu. Har även ridit i en westernsadel (crates allround). Annars har de iberiska sadlar ett uppåtsving och jag skall väl skaffa mig en sån, när jag har en egen häst och har råd med sadeln ;)

I vårat lag så är det ganska många portugisiska sadlar

Det är väl typ bara tre som inte har det... Vi är väl fem som har portugesor... Det är väl ändå ganska hyfsat? :D

Spännande.

Är det någon som har en bild på hur en ursprunglig tornersadel såg ut? Var de åt det iberiska hållet?

nu är jag ute på rätt djupt vatten men jag vill påstå att de medeltida sadlarna påminde mycket av de iberiska vi ser idag. Rätta mig gärna om jag har fel...

Tror jag har en bild hemma på datorn, ska se om jag inte kan hitta den..

Vilken tidsperiod?? jag förmodar att vi pratar europa

Tja... det är väl ni som är experter. ;) Vilken tidsperiod var det som de tornerspel som ni "efterliknar" hölls? 1300-1400-tal? Europa menar jag i alla fall.

/Historieidioten

Nordic gör väl sitt bästa för att efterlikna brittiska tornerspel från 1200-talet vill jag minnas...

portugesor, spanska sadlar, bladsadlar, senare så kommer bladsadlar med väldigt höga framvalv och bakvalv oftast plåtskodda.

(kan man inte bifoga bilder i svaren??)

Liknande trådar

Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 821
Senast: Seabaz
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 321
Senast: Miingla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 915
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Förvaring verkstad
  • Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur