Sadistiska lärare

Sv: Sadistiska lärare

H*n som uppfann blockflöjten var antingen:
a) tondöv
b) barnlös
c) all of the above
Eller också förstod hon att det är ett litet enkelt billigt lätt-transporterat instrument som kan introducera barn i musikens värld ;)
 
Sv: Sadistiska lärare

Sant. det låter inte vackert, men man lär sig mer än man tror.
Enda skälet till att jag kan läsa noter i gklav är blockslöjtslektionerna i 3an! :)
 
Sv: Sadistiska lärare

I min gamla grundskola fick man den goda idén att bygden skulle fostra en efterföljare till traktens riksspelman och köpte in en klassuppsättning....



...fioler...:idea:


Tänk dig den julkonserten!
 
Sv: Sadistiska lärare

Hela lågstadiet var ett ända stort blockflöjtssträsk. Men av någon outgrundlig anledning finns den kvar i bokhyllan än idag, 35 år senare. Jag kan fortfarande spela Köp Varm Korv och är lite stolt över det. Min tonåring är dock ytterst tveksam till min musikaliska kompetens. :D
 
Sv: Sadistiska lärare

*kl*
har själv spelat trumpet i 7 år. Och på varje julkonsert spelade "nybörjar stråkarna" hönsa fötter gyller rötter mager som en hare... Helt vidrigt...

Mamma och pappa har varit underbara som stöttat mig i mitt trumpet spelande. Och dom vill att jag ska spela igen... fasiken... vore kul och prova om man kan ngt nu efter rätt många år...

Var med i Blåslaget som va norrtäljes kommuns bästa och vi fick åka på festival i norge och spela. Det är riktigt mäktigt att sitta mitt i orkester och spela Fantomen på operan i ett riktigt ordentligt konsert hus.

TS: Så din dotter blir nog bättre med åren...
 
Sv: Sadistiska lärare

TS

När jag gick lärarutbildningen ingick det några poäng musik och i dessa poäng ingick en liten kurs i att spela gitarr. Jag hamnade givtevis i nybörjargruppen och vi var inga stjärnor direkt och läraren var en väldigt torr man. Sista lektionen tackade vi honom för att han stått ut med vårt oljud och så, svaret blev då:
"Ingen fara, jag får ju betalt" :rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Sadistiska lärare

Jag lider med dig, min sons klasslärare fick samma briljanta (?) idé för 2 år sen. Jag får fortfarande nervösa ryckningar när jag tänker på konserten dom hade... 25 flöjtande ungar varav 3 hade lärt sig låtarna, övriga 22 (inkl. min son) stog och tittade på dessa 3 för att se vart dom satte fingrarna!!
 
Sv: Sadistiska lärare

Detta hade dottern när hon gick i andra klass (precis som jag när jag var barn) och övergick sedan till tvärflöjt. Tyvärr var det lite dåligt med orken och hon valde att bara ha ridning och simning kvar.
Noterna som man lärde sig då har jag dock haft nytta av vid körsång. Det är så trevligt att kunna sjunga efter noter då :cool:
Dottern har ju sagt att hon skall bli stjärna när hon blir stor och förvisso klarade ju sig Benny utan att lära sig noter men det vet vi ju är en fördel om man kan :D
Nu sitter vi bara och väntar på att detta blockflöjtspelandet skall ge sig i reslutat som sångstjärna när hon blir stor :angel:
Jag tycker allt att du borde vara mer tacksam över detta blocklåtsspelandet för det kan ju kanske leda till en popstjärna så småningom och massa klöver ;)
Det är då hon skall ta hand om dig givetvis. :banana:
Jag tycker gott att dottern kan öva på utsidan. Popstjärnor måste härdas lite naturligtvis :)
Nu börjar dottern prata om keyboard. Fördelen med sådan är uttaget för hörlurar. Sådana har vi hemma :angel:
 
Sv: Sadistiska lärare

:rofl:

ja, jag fick stå ut med min lillasyster som skulle spela fiol när vi var mindre :angel::p

Min yngsta syster spelade Trum*jäkla*pet o tre år, slå det :devil::eek::p

Jag var i stallet vareviga kväll, men var jag hemma och hon övade höll jag på att få nervbryt, vem kan fungera normalt samtidigt som det hörs TRÖÖÖTRÖÖÖTRÖÖÖÖÖÖÖT i bakgrunden?
Hon var alltid på sitt rum, en våning ner, på andra sidan huset från mitt rum sett men inte hördes det mindre för det :crazy:
 
Sv: Sadistiska lärare

I min allra första klass (en 3:a) som jag fick som nybliven lärare hade jag en trevlig liten flicka som en dag kom fram till mig och berättade att hon börjat spela fiol, att hon hade med sig den nu och undrade därtill om hon fick spela en låt för klassen.
-Visst, sa jag och tänkte att det var pedagogiskt riktigt att låta flickan visa upp sina nyvunna färdigheter för klassen.

Så hon tar fram fiolen, skruvar fast vad det nu är som man har hakan på, lyfter stråken och....

gniiiiiiissseeeeellll, skråink, tjuuuuuuut, kviiiiiiiii.....etc i flera minuter....

Klassen (vilka änglaungar!) sitter alldlels tysta och får till och med till en applåd när trälådan slutat gnissla, men jag....

...jag fick efter första sekundernas chock ett hysteriskt fnitteranfall som jag ju bara MÅSTE kväva. Ögonen tårades och jag satt och tänkte hysteriskt på räkningar, tråkiga föreläsningar och magsjukor för att inte brista ut i ett flatskratt så att jag ramlar av stolen.

Jag hoppas att hon trodde att jag bara var rörd när jag tackade av henne med tårarna rinnandes. :p

Det låter roligt idag, men det jag sjukt plågsamt att försöka hålla inne skrattet under hela gnisselkonserten. Det lät ju överjordiskt illa!!!

Och idag har väl ödet tagit hämnd på mig, min son började spela fiol förra året och lät väl ungefär likadant som hon, väldigt länge. Inte förrän nu kan man ana melodin på låtarna han spelar.... Puh!
 
Sv: Sadistiska lärare

Min yngsta dotter går i 4:an här, hon fyllde 9 i augusti. Hennes sadistiska musiklärare tyckte att hon och hennes klasskamrater var redo för en utmaning och vi tvingades införskaffa (billigt nog, tack och lov) en...blockflöjt.

H*n som uppfann blockflöjten var antingen:
a) tondöv
b) barnlös
c) all of the above

Det spelar ingen roll hur många väggar, dörrar, kuddar och öronproppar jag sätter mellan mig och hennes flöjtande, det skär igenom märg och ben. Det borde finnas en lagstadgad minimiålder för allmänt framförande av sagda instrument. Jag föreslår 80, förhoppningsvis är lungkapaciteten vid den åldern lagom nedsatt...

Jag fasar inför julkonserten, EN 9-åring utrustad med blockflöjt och odämpad entusiasm är illa nog, men 28???!!!

Åhhhhhhhhhhh äntligen en till som har förstått det plågsamma med dessa hemska tortyr instrument:eek: fick stå ut med min systers tutande i många år:crazy: det har satt sina spår, blir spyfärdig av allt som har med dessa sk instrument att göra:crazy:

Lider med dig, jag förbjöd mina barn, vänligt men bestämt:angel:
 
Sv: Sadistiska lärare

haha... ja jag är glad att vi hade möjligheten att välja om vi ville spela blockflöjt eller inte i skolan... jag valde INTE!!! och jag var den enda som gjorde det :crazy:
 
Sv: Sadistiska lärare

När jag va liten så var alla tvungna att först spela blockflöjt ett helt år innan man fick spela ett annat instrument.

Vissa blev tvungna att spela ett år till om de inte ansågs duktiga nog att gå vidare. Svårt att bli motiverad tycker jag att spela tutflöjten om man vill spela ett annat instrument...

Jag som redan spelat blockflöjt tyckte inte det va så kul att sitta och tuta "Spanien" i ett helt år...

Och tänk på den stackars musikläraren :S
 
Sv: Sadistiska lärare

Vi hade samma sak, starta med blockflöjt, som jag var totalt usel på men av någon anledning fick jag gå vidare till piano ändå där jag var jätteduktig tills jag blev så gammal att jag ledsnade och nu kan jag knappt något tyvärr.
 
Sv: Sadistiska lärare

Är det tillräckligt långt borta :angel:
Akustik är viktigt så det riktigt ekar tillbaka.
Lokala kyrkan vore väl den bästa platsen för det ;) :p
 
Sv: Sadistiska lärare

Ja!!!! det är nog en bra ide:idea: du får väl hoppas hon tröttnar:o

Eller inte. Att låta ungarna spela ett instrument är faktiskt ett ruggigt bra sätt att hålla dem borta från allehanda skit. Se till att de väljer ett orkesterinstrument och att de kommer med i en aktiv orkester.
Träningsläger, konserter, resor och hemövningar, sen kommer de inte att hinna med att ställa till med något elände eller ränna på stan. På köpet får de lära sig att jobba i grupp tillsammans med andra, respekt och att hjälpas åt. Och de kommer att ha jäkligt kul också! :D
 
Sv: Sadistiska lärare

Ja det har vi sett i American Pie, vad de gör på band camp! :o :D ;)

Skämt åsido. Jag tycker det är värt de första årens oljud, för musik ÄR faktiskt enormt roligt, både för de som kan spela och sjunga och för de som får lyssna!
 
Sv: Sadistiska lärare

Jamen den ligger ju mitt i byn! :eek: Då blir man väl nerringd av rabiata grannar istället! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp