Sadelvård

Nox

Trådstartare
Vad använder ni för produkter till rengöring av era sadlar? Har fram tills nu använt Stübbens sadeltvål och läderbalsam från Ekol på min utrustning, men nu när jag köpt en ny Prestige i kalvskinn fick jag starka förmaningar av försäljaren att inte använda något glycerinbaserat som enligt henne förstör sadeln. Så nu blev jag nyfiken, vad använder ni? och hur ofta?

Vet inte vad det är för sadeltvål, sedan har jag både ekols läderolja och läderbalsam, gissar på att tvålen säkert är från ekol också.
Blir en putsdag framöver.

Jag brukar ha Amerigo eller Equipes sadeltvål. Nu är den slut och jag flyttat ut i bushen. Så jag har Veredus tror jag nu.
Läderbalsam och olja har jag från Amerigo.

Jag har kalvskinnssadel och det som har fungerat bäst på den är Tib lädersåpa, den är glycerinfri, och sedan Neatsfootoil. Då blir den blank, mjuk och greppig.

Har Childerics egen tvål och olja, vid närmare inspektion är det exakt samma som Butets tvål och olja, vad jag vet är oljan vanlig paraffinolja och tvålen är gul (med glycerin tror jag??), tror många märken använder samma och sätter sin logga på bara.

Jag använder Effax Leder-Kombi, den är glycerinfri! Jag har lärt mig att glycerinen torkar ut på längre sikt. Om jag behöver balsam använder jag Effax Leder-Balsam.

Jag har iochförsig inte kalvskinnssadlar. Jag tycker att det är för kinkigt för att vara värt det.
Jag använder ekol lädertvål, skummar upp det ordentligt och tvättar bort all smuts, sköljer sedan av skum och smuts med duschen.
Sadeln får torka. Därefter effax läderbalsam ganska sparsamt. Till min Dressyrsadel fick jag med en provburk av Jeffries läderbalsam, jag gillar det skarpt så går nog över till det när effaxen är slut.
Sadeln får stå över natten sedan torkar jag av eventuellt överflödigt balsam med en trasa och avslutar med "B&E" sadelsåpa för att skydda sadeln mot exempelvis skav.

Den här behandlingen får mina sadlar ca två-tre gånger om året. Däremellan torkar jag av damm och skit efter varje användning, förvarar med sadelöverdrag och inga fuktiga schabrak under (!) jag bättrar på med såpa på typ kåpor och annat som är extra utsatt lite då och då. Mina sadlar mår toppen och håller sig snygga.

... jag putsar inte min sadel :o, torkar av med ljummet vatten och ev en droppe stubben sadelsåpa efter ridning på stranden (dvs blöt och sandig sadel), eller drar bara av med fuktig trasa under bossan då schabraket blivit riktigt svettigt. men annars så har jag stigbyglarna i påsar, sadelöverdrag och aldrig schabrak eller padd under sadeln då den hänger. tagit lite stubben sadel fett på stropparna en gång också för att hålla dem mjuka.

sadeln är lika mjuk och fin för det :p. lippo kalvskinn.

dressyrsadeln dammar jag inte ens av :p är en tekna :rofl: väldigt härligt då man kan rida oavsett hur mycket det regnar och ändå inte behöva göra ngt mer än att hänga in sadeln på sin hängare igen efteråt :banana: (till skillnad från övrig utrustning..)

Du ska använda märkets egna produkter, annars gäller inte garantin och lädret kan faktiskt bli förstört av fel produkter. One step tex är döden för många sadlar.

Läder behandlas på olika sätt och kräver därför olika produkter.

Jag använder Childerics tvål och olja eftersom jag har Childeric sadlar. Den gången jag hade Prestige sadlar använde jag deras produkter. Etc.

Jag använder Ekol lädertvål vid behov, är det riktigt torra detaljer får de en mellanomgång neatfootoil sedan men annars bara minkolja. Ren minkolja, inget jäkla glycerin/silikon/lanolin/mineralolja/guvetvad.

Samma upplägg för sadel, träns, tyglar, boots, mc-skinnställ mm.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 758
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka