Sadelutprovning

L

linnea_e

Hej! Jag funderar på att ta hjälp av Western Horsemen's Corral vid sadelutprovning. Dom provar först med lösa sadelbommar för att se att bommen ligger perfekt. Någon som har tagit hjälp av dom vid utprovning eller har några synpunkter? Jätte tacksam för svar!
MVH Linnea

Sv: Sadelutprovning

Jag har tagit hjälp av honom och väntar nu på min nya sadel :banana: :banana:
Har bara goda erfarenheter/synpunkter ;)

Om du vill ha en sadel som passar så är det den enda lösningen med en naken bom, så ta den möjligheten. Det finns massor av "sadelutprovare" och "tränare" som har bestämdaa åsikter om att den o den sadeln passar, men i allmänhet så snackar de skit i sin okunnighet! Prova du med en naken bom, sen behöver du inte fundera på om sadeln passar eller ej.

Jag tycker at ide´n är jätte bra, men sedan ska vi inte tala om leveranstiden:eek: , kan säga att jag gav upp väntan efter 6 månader. :angel:

Colleen skrev:
Jag tycker at ide´n är jätte bra, men sedan ska vi inte tala om leveranstiden:eek: , kan säga att jag gav upp väntan efter 6 månader. :angel:
Den som väntar på nåt gott ....
/ Bill :cool:

tog du hjälp av dom och fick vänta i 6mån på sadeln?! jisses, det var långt :S

Det finns dock ett problem med detta......
Att prova ut med en bom är definitivt rätt väg, men har man bara bom, och ingen sadel med likadan bom i, så kan man inte provrida.
Och alla som vet något om både hästars anatomi och sadelutprovning, vet att ryggformen kan förändras en hel del under arbete, jämfört med när man provar en bom på en stillastående häst.

Bommen ger en bra hint, men för att få ett riktigt bra resultat måste grejorna provridas.

Här nere finns flera exempel som visar att det inte fungerat utan provridning, även om bommen legat bra vid stillastående utprovning.

Hug your horses!
/Mike - Hästsadelmakarna på Fredriksdal

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 070
Senast: Josefineeee
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 221
Senast: Hazel
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 909
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar