Sadelutprovning

ufot

Trådstartare
På söndag kommer ÄNTLIGEN sadelutprovaren. Det är första gången jag har ut en sadelutprovare och jag är lite nervös. Mina kunskaper om sadlar är tyvärr inte stor. Sadelutprovaren är kunnig, är Norrlands bästa, så jag tvivlar inte på kompetensen, det är min egen kunskap jag tvivlar på.

Jag tar tacksamt emot tips och råd. Jag har satt ett maxtak på 15 000. Har en Islandshäst, men vill helt ha en dressyrsadel. Sadelutprovaren har med sig 30 sadlar (ska prova ut till fler hästar än min). Vad ska man tänka på när sadelutprovaren kommer?

Fråga massor ! Be utprovaren visa och förklara för dig hur denne bedömer sadlarna så får du med dig i bagaget inför framtiden samt hänger med i hur utprovaren resonerar . (Kan denne/vill inte förklara är den inget att ha).

Sen ta tid på dig när du provrider och var noggrann. Prova samma sadel mer än en gång om ni provar flera. (Precis som man ibland kan behöva prova jeans om vartannat flera gånger för att välja mellan två/flera passande par - som exempel) .

Och tänk på att det är lika viktigt att du själv passar i sadeln som att hästen trivs med den!

LITA PÅ DIN MAGKÄNSLA! De sadelutprovare jag har kommit i kontakt med säger alla att man ska lite på sin magkänsla.

Här kommer lite bilder på hästen. Sadelutprovaren har en hel del sadlar, men alltid intressant att höra vad andra tror kan passa.
DSC_1559.webp

Sadelutprovaren har som sagt många olika sadlar. Jag vill helst ha dressyrsadel. Vi har pratat om Tekna och Lippo Vanessa X-Change Dressyr.
Även Islandssadel och bomlös är aktuella. Här har vi pratat om Tekna, Karlsund och Globus Glói. Hon har också Eques Kosmos och Tølthester Alfur. Erfarenheter av dessa sadlar?

För 16 år sen fanns inte så jättemånga märken att välja mellan. Min häst såg ut som din , platt och bred och hon hittade en Henri de Revel som passade både mig och hästen. År ut och år in bara stoppades om, dessutom inget skrytpris 9800 kr. Ett riktigt fynd mao.

Jo, tack. Jag vet. Det är ett åbäke att hitta sadel. Dessutom glider allt på henne. Hon har en Ghost nu. Tyvärr är den för lång, samt glider på grund av att ryttaren är sned (jobbar på problemet)

Jag hade absolut tittat på bomlöst. Hade nojjat att allt annat bryggat.

Ser ut som många isisar. Bred o lite kortare längd på sadelläget.

Viktigaste att du tycker att hästen verkar komfortabel o går bra med sadel på o att den ser ut att ligga bra. Att du tycker om att sitta i den. Prova om sadeln igen om du fundersam. Känns det inte ok köp inte.
Passa på att fråga sadel utprovaren vad denne ser på och hur denne bedömmer att sadeln passar inte passar hästen. Hur bomm vidd på verkar och om bom vidden är för smal hur sadel uppförsig då och för vid bom vad som händer.

Det finns böcker om sadel utprovning o även på nätet finns bra info.

Hoppas att du och hästen blir nöjda

På söndag kommer ÄNTLIGEN sadelutprovaren. Det är första gången jag har ut en sadelutprovare och jag är lite nervös. Mina kunskaper om sadlar är tyvärr inte stor. Sadelutprovaren är kunnig, är Norrlands bästa, så jag tvivlar inte på kompetensen, det är min egen kunskap jag tvivlar på.

Jag tar tacksamt emot tips och råd. Jag har satt ett maxtak på 15 000. Har en Islandshäst, men vill helt ha en dressyrsadel. Sadelutprovaren har med sig 30 sadlar (ska prova ut till fler hästar än min). Vad ska man tänka på när sadelutprovaren kommer?

Jag är nyfiken på hur det gick på sadelprovningen? Jag har en islandshäst som liknar din och har haft svårt att finna passande sadlar till henne. Alltid intressant att höra vad som kanske kan vara en idé även för mig att prova.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: liiinnea
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 538
Senast: Cissi_ma
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 975
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka