Sadeltvång

N

Nashua

Det har skrivits en massa om sadeltvång på Buke förut, men jag vill ändå fråga er till råds angående vår ena ponny. Hon har sadeltvång som yttrar sig i att hon "lufthugger" mot sadeln/buken till så fort man lägger på sadeln. Spelar ingen roll hur försiktig man än är, eller hur försiktigt man spänner gjorden. Det är aldrig några problem att ta av sadeln, utan bara att sadla. Har prövat att ha en mjuk pad under, men det gjorde ingen skillnad. Det här är i och för sig inget stort problem för oss, för vi håller oss bara åt sidan och hon har hittills aldrig försökt hugga någon människa. Men jag tycker ju synd om henne och skulle vilja få henne att slappna av mer vid sadlingen och känna mindre obehag. Vår stallägare, som är en erfaren hästmänniska, tror inte att det finns så mycket att göra åt det hela. Finns det någon som har en annan åsikt och kan ge litet tips?
 
Sv: Sadeltvång

Det första jag kommer att tänka på när jag läser ditt inlägg är om du har kollat så att sadeln verkligen passar din häst. Är det så kanske ( säger nu inte att det är så) att h*n får obehag av sadeln att den inte ligger bra?
Kanske kan vara en idé att kolla det.. Bara en tanke..
 
Sv: Sadeltvång

Inte sadeltvång, utan möjligtvis sadeltrång. ;)

Håller med ovanstående inlägg, låter mer som en illasittande sadel eller något annat som pressar/stressar damen.
 
Sv: Sadeltvång

Jag har en dam som haft svår sadeltvång under inridning och ett par år efteråt, men det har blivit mkt bättre ( hon klassades som oridbar, likaså hennes mamma) båda hennes sadlar ligger bra, men hon föredra alround sadeln före dressyrsadlen och reagera även på olika sadelgjordar,(gillar ej dressyrgjordar) prova en med resår i ena eller båda ändarna så kan det faktiskt bli ngt bättre..spänn bara sadelgjorden lite i taget och ge henne en morotsbit eller ngt varje hål hon acceptera .;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadeltvång

Min häst gör precis lika som du beskriver. Han har oxå problem periodvis. Ibland märks ingenting och ibland visar han tydligt obehag. Hans trång går lixom i vågor. Han lufthugger oxå vid sadling. Jag bryr mig inte så mkt om honom, försöker göra det så "snällt" som möjlig. Han spänner ut magen till max så en sadelgjord med resår funkar bra tycker jag.

Jag vet inte om man kan "träna" bort det men min har lugnat sig ganska mkt på de två år jag haft honom. Ha resårgjord och var lung och ta inte i så hårt när du spänner gjorden. Jag spänner alltid ett håll i taget och gör något annat emellan varje hål så han får vänja sig långsammt. Sista hålet spänner jag inte förän jag joggat igång en bit i trav. Funkar bäst så på min iaf. Lycka till.

*vill bara säga att jag vet att mina sadlar passar*
 
Sv: Sadeltvång

Men om du har en ganska stor gjord och spänner bara på lösta hålet när du läggerpå sadeln.. Då ligger den förhoppnignsvis jättelöst och ligger inte åt runt magen.. Sen kan du ju ta hovarna elelr något och sedan spänna ett hål till... osv.. sen kan du hämta trän och spänna ett hål till....
Sen kan du tränsa, spänna ett hål till osv.. Det här har funkat på jättemånga hästa.. Det funkar inte på 3 dagar kanske, men efter ett par veckor kan du mycket väl märka resultat.. Hästen vet att det inte är nån anledning att spänna sig
 
Sv: Sadeltvång

Lägg på sadeln och prova att spänna jättelångsamt med höderhanden samtidigt som du håller vänster hand under magen på hästen. Jag vet inte varför det fungerar, men det har funkat för mig på 9 hästar av 10 typ. Jättelustigt. Min gissning är dock att det som händer är att du sprider ditt fokus ifrån att bara koncentrera det till stropparna och därmed "hupp nu drar vi" till ett mer mjukt fokus på större yta.
 
Sv: Sadeltvång

Hur reagerar hästen när du bara tar i sadelgjordsläget med handen?
Det kan vara spänningar som sitter där och gör ont när man drar åt "svångremmen".Försök att mjuka upp stället+ryggen med händerna innan du försiktigt lägger på sadeln.Tänk på att om hästen tidigare haft problem här,men inte har det längre,så kan det vara av "gammal" vana som hästen reagerar så här.Den glömmer inte så lätt..
 
Sv: Sadeltvång

Det har skrivits en massa om sadeltvång på Buke förut, men jag vill ändå fråga er till råds angående vår ena ponny. Hon har sadeltvång som yttrar sig i att hon "lufthugger" mot sadeln/buken till så fort man lägger på sadeln. Spelar ingen roll hur försiktig man än är, eller hur försiktigt man spänner gjorden. Det är aldrig några problem att ta av sadeln, utan bara att sadla. Har prövat att ha en mjuk pad under, men det gjorde ingen skillnad. Det här är i och för sig inget stort problem för oss, för vi håller oss bara åt sidan och hon har hittills aldrig försökt hugga någon människa. Men jag tycker ju synd om henne och skulle vilja få henne att slappna av mer vid sadlingen och känna mindre obehag. Vår stallägare, som är en erfaren hästmänniska, tror inte att det finns så mycket att göra åt det hela. Finns det någon som har en annan åsikt och kan ge litet tips?


Förutom det uppenbara, huruvida sadeln verkligen passar och inte gör hästen illa, undrar jag om det inte kan vara osäkerhet?
Vårat sto gjorde många såna saker förut. Hon ser grymt aggressiv ut och lufthugger. Har visat sig vara att hon är osäker och vill gå undan för oss som hon ser som ranghögre. Hon undrar varför vi kommer med en stor konstig sak (sadeln) i luften och ska lägga den på hennes rygg (där rovdjuren anfaller). Inte så konstigt att en osäker häst försöker skydda sig.
Testa att börja om lite, jobba med henne lös i paddock, ta försiktigt på henne på hela kroppen. Går hon undan är hon orolig, då får man backa och börja om.
Ta hem en duktig NH-tränare och se om inte det kan hjälpa?

Vi jobbar just nu med våra hästar på detta sätt och jag bloggar lite om det. PMa om du vill ha adressen :idea:
 
Sv: Sadeltvång

Det kan vara spänningar som sitter där och gör ont när man drar åt "svångremmen".Försök att mjuka upp stället+ryggen med händerna innan du försiktigt lägger på sadeln.Tänk på att om hästen tidigare haft problem här,men inte har det längre,så kan det vara av "gammal" vana som hästen reagerar så här.Den glömmer inte så lätt..

Det här problemet har jag med en av mina hästar. När hon blev genomgången och behandlad av equiterapeut konstaterade ET just att hästen var väldigt spänd i sadelgjordsläget.

Lite massage där innan sadling + lugn, lugn = ett hål i taget när jag spänner gjorden, brukar hjälpa hyfsat.

Och, ja - sadeln passar ...
 
Sv: Sadeltvång

Förutom det uppenbara, huruvida sadeln verkligen passar och inte gör hästen illa, undrar jag om det inte kan vara osäkerhet?
Vårat sto gjorde många såna saker förut. Hon ser grymt aggressiv ut och lufthugger. Har visat sig vara att hon är osäker och vill gå undan för oss som hon ser som ranghögre. Hon undrar varför vi kommer med en stor konstig sak (sadeln) i luften och ska lägga den på hennes rygg (där rovdjuren anfaller). Inte så konstigt att en osäker häst försöker skydda sig.
Testa att börja om lite, jobba med henne lös i paddock, ta försiktigt på henne på hela kroppen. Går hon undan är hon orolig, då får man backa och börja om.
Ta hem en duktig NH-tränare och se om inte det kan hjälpa?

Vi jobbar just nu med våra hästar på detta sätt och jag bloggar lite om det. PMa om du vill ha adressen :idea:

Tack för tipset. Tror att det kan ligga mycket i detta. Hon har bytt hem i princip varje år, ibland oftare, och har bara varit hos oss i två månader. När hon kom var hon superstressad. På den här korta tiden har hon lugnat ner sig enormt, så jag tycker ändå att det går åt rätt håll. Ska pröva att massera henne på ryggen försiktigt, och bara vara med henne utan att göra något speciellt i boxen.
 
Sv: Sadeltvång

Lägg på sadeln och prova att spänna jättelångsamt med höderhanden samtidigt som du håller vänster hand under magen på hästen. Jag vet inte varför det fungerar, men det har funkat för mig på 9 hästar av 10 typ. Jättelustigt. Min gissning är dock att det som händer är att du sprider ditt fokus ifrån att bara koncentrera det till stropparna och därmed "hupp nu drar vi" till ett mer mjukt fokus på större yta.

Ska pröva och se hur det fungerar. Kanske är ungefär samma princip som när man bremsar, dvs att man avleder hästens uppmärksamhet från ett visst område?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 431
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Jag vet att det finns x antal trådar om sadlar. Men jag vill höra era åsikter om min häst/sadel. Jag är av naturen väldigt nojig...
2
Svar
22
· Visningar
2 328
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp