Sadeltvång

Sv: Sadeltvång

Åhh... blir så arg, irriterad, ledsen osv. osv....

Jag har hållt på med hästar i 25 år och aldrig hört uttrycket sadeltvång förrens här om året. Stod då uppstallad med min häst i ett stort stall, där det bla. fanns hästar i 3-4 års åldern som hopptränades inför tävling osv... i mitt anseende på tok för hårt!

Där och då i samband med en ung häst stötte jag på ordet sadeltvång för första gången! Och jag undrade också som Bill, vad f-n är det?!?!

Hästen var helt klart inte grundtränad från marken och bara mycket obekväm med att ha sadel och ryttare på ryggen, tyvärr tror jag att denna häst nu vant sig med sadeltvånget och förmodligen för all framtid kommer uppvisa ogillande vid sadling och ridning till att börja med, det var ju det hästen blev lärd! *suck* :cry:

VARFÖR gör människor så tokiga saker mot sina älskade djur!!!???

Utan att ha hört uttrycket på 20 år inom ridsporten så vips dök det upp igen, när jag jobbade på en ridskola.

Var och varannan häst hade sadeltvång och alla bet och högg för att försvara sina stackars magar när gjorden skulle spännas...

Dessa stackars hästar råkade dagligen ut för totalt okunniga föräldrar som dunka armbågen i magen och drog gjorden för kung och fosterland... Allt på en gång! (Deras kära barn måste ju sitta kvar på ryggen!)

Jag blev så ledsen över att se detta, så det var inte bara en förälder jag instruerade i att man enligt min mening oavsett om hästen är känslig eller ej ... ALLTID drar gjorden ett hål i taget!!! Med naturliga pauser emellan... (du ska tränsa... sätta på ev. benskydd, leda ut osv. osv. osv., där emellan drar man gjorden och sist även från ryggen och kanske kolla den när man skrittat ett tag)

Dessa kunskaper är BASIC!!! MYCKET BASIC!!! Men missas tydligen på ridskolor idag!!! :(

Ho HO ho HO därute... Ridskolorna måste lära ut GRUNDERNA!!! Annars blir kunskapen bristfällig! Och mycket tokigt kan förekomma... Det är inte bara rida man ska lära sig, först och främst måste man kunna allt annat också!!!

Varför hacka på Bill?
Ställer man en fråga här så blir man dumförklarad! Har hållit på med hästar rätt många år.. Kanske inte 30-40 då jag inte är så gammal ens. Men har inte hört talas om sadeltvång förän nyligen. Som tydligen flera andra. Men jag har bara hört ordet och inte lärt mej något särskillt ingående!

Men om man ställer en fråga o flera går till attack! Hur ska man då våga fråga igen? Särskillt som Bill då han oxå är tränare.

Nu tror jag inte Bill är den som blir rädd för att fråga. Men vet att jag själv drar mej för att fråga något här på Buke. Jag har ingen lust att bli dumförklarad bara för att jag vill lära mej nått nytt!!

Håller helt med. Öppnade tråden för jag tänkte - äntligen! Nån som frågar det jag tänkt på så länge. Vad är sadeltvång? Och nu vet jag det.
Har hållt på med hästar hela mitt korta liv (och haft eget stall och därigenom kommit i kontakt med många hästar) men aldrig hört nån använda ordet sadeltvång.
De har sagt att hästen är svårsadlad, kittlig, nervös, dåligt inriden.

Har nu en häst man skulle kunna kalla att han har sadeltvång, men jag tycker snarare det lutar åt dåligt tillpassad sadel som har gett obehag. Alternativt dålig inridning. Men det kanske är nåt med araber - den förra visade liknande tendenser men inte lika häftiga.

:-) Uppenbarligen var hästen rädd för att bli sadlad eftersom den fick panik ! Och då stämmer ju inte uppgiften att "hon inte var rädd för något"? Eller ........ :-)
Det får emj att tro att "sadeltvång" troligen inte har med fysisk påverkan utan mera en skräckupplevelse med panik som följd.

Ett intressant fenomen jag har råkat ut för i ämnet är en arab som stod inhyrd hos mig tidigare. Hon hade sadeltvång, enligt ägaren, och det var ett måste att longera och dutta alldeles väldigt...när ägaren skulle sadla/rida. Aldrig när någon annan skulle sadla/rida.

Hon provade att ladda upp sig första gången en medhjälpare skulle sadla i stallgången när ägaren var sjuk...Hästen fullkomligt exploderade, medhjälparen gick ut och stängde stalldörren och lät hästen explodera klart och sen hände detta aldrig mer. Hästen var hur lugn som helst i andra händer än hos ägaren...Enda gången jag träffat på en häst med s.k. sadeltvång...

Jag har sadeltvång, det innebär att jag får lite panik av att behöva sitta i en sadel och helst rider utan.
Har även skotvång, varför jag får panik bara av att tänka tanken på att slå spikar i pållens fötter.
Jag har nog en massa andra tvång med, som disktvång och dammsugstvång.

/Katja

Jag är inte någon tränare. Då och då blir det så att jag och min man löser problem åt 'problemhästar' och deras ägare. Jag ser sadeltvång så här:

Hästen är av naturen mer eller mindre klaustrofobisk. Det ligger i generna och det är bland annat det den 'överlever' på. Olika hästar reagerar olika på olika klaustrofobiska situationer. Om vi kallar dessa situationer för squeezer (squeeze=klämma åt) och tänker efter så hittar vi många sådana; underifrån t.ex vatten, broar, transportgolv- från sidorna t.ex dörrhål, boxdörrhål, transportväggar, mellan dig och staketet eller stallväggen...-ovanifrån t.ex låga stalltak, transporttak, flygplan, under vegetation, när täcket slängs på...bakifrån t.ex transportbom, linor runt baken/bakbenen, hastiga rörelser bakom hästen...

Klaustrofobin triggar flyktbehovet. En del hästar rör sig fysiskt med sina känslor, andra vänder sig inåt, och bygger upp paniken innan de helt enkelt exploderar.
En sadel och sadelgjord som spänns åt kan bli en stor squeeze för vissa hästar, speciellt om de är rädda om just magen, det är ju också olika. (Araber t. ex är generellt rädda om just magen, och dessutom vassa på att använda sina sinnen, dvs gå från ett tryggt tillstånd till flykt väldigt snabbt. Huruvida de gör det inombords eller synligt är ju olika som för vilken häst som helst) Om hästen vänder oron och obehaget inåt, och inte får göra sig av med det innan man går vidare så kan det komma ett ögonblick då den exploderar och mer eller mindre börjar kämpa för sitt liv. Ja inte egentligen, det vet ju du och jag, men så ser det ut för hästen i det läget.
Att se om hästen blir spänd fast den verkar lugn är ett måste, den kan till och med sänka huvudet och se ut som om den börjar halvsova, fast om du tittar på magen och andningen och lyssnar hur den andas (den gör det ganska tyst och ytligt) så kan det vara något helt annat än lugnt under ytan.
Lägg på sadeln med löst grimskaft och se så att inte hästen 'flyr' undan den..samma med gjorden, och sedan spänn den i omgångar och låt hästen röra sig emellan. Låt den röra sig i alla gångarter med sadeln på, med flaxande stigbyglar, kanske ett hopp över några tunnor, innan du sitter upp. Om hästen märkbart har obehag av att du sadlar, lägger på täcke etc, så går det att göra extrema grejer för att bagatellisera det. Presenningar, prasslande påsar, bollar, simulera sadelgjord med ett långt rep/longerlina etc. etc. Utför obehaget tills hästen står still, sedan direkt eftergift genom att sluta. Vidare utför obehaget tills hästen är still OCH avslappnad, direkt eftergift genom att sluta. Med en westernsadel(gjord) kan du göra detta med att spänna/släppa på gjorden, men det funkar inte så bra med klassisk.

En sak som hästen en gång lärt sig koppla samman med livsfara är svår att jobba bort. Men det går. Att alltid sadla på ett artigt sätt och låta hästen röra sig från marken innan du sitter upp, och att träna på att läsa hästens signaler och veta vad du ska göra/inte göra hjälper till att undvika sadeltvångsproblem.
Även trygga hästar kan hamna här, om de får en orokänsla som inte lättas utan byggs på.
Jag har hört det där om nervkläm innan, speciellt i arabsammanhang. Intressant, jag kan inget om det.
Jag har inte koll på Bills tidigare inlägg. Men det är säkert många som inte vet vad sadeltvång är, så diskussionen är nog intressant! Klart att vi är på Buke för att diskutera, lära oss och prata av oss om dem som fascinerar oss mest och som borde binda oss samman- hästarna!!!:D

//Annika

Det bästa tecknet vi kan få som klartecken att gå vidare är ju ändå när hästen tuggar/rör på läpparna/slickar sig om munnen. Det har kommit upp flera gånger innan, men det är viktigt och betyder så mycket. Tecken som följer på det, som betyder att polletten har ramlat ner/avslappning/att adrenalinet rinner av, är utfrustning, sänker huvudet, gäspar, blinkar avslappnat, skakar på huvudet som för att skaka av sig något... //A.

Off topic:

Citerar min moster som hon alltid sa till mig när ja tyckte att jag frågade en "dum" fråga som ja kanske borde vetat men inte viste .... "Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum" .. Dock folk som hackar på andra som ställer frågor som man inte vet kan få en att inte tordas fråga igen vilket vore dumt för då lär man sig inte ... Man kan inte vara allvetare i allt och va tråkigt de vore då om de inte längre fanns något mer att lära ...

On topic: Givet kan dom få det genom att man råkar klämma nerver eller "luggas" för ofta när sadelgjord dras åt eller som någon sa att man drar åt den för hårt för snabbt eller att de helt enkelt gått för fort fram vid inridningen men Hästar kan även få sadeltvång pga av att dom haft ont i ryggen men ingen märkt detta och endå använt sadel och ridit länge innan dom upptäkt att sin häst hade ont.. Sen när dom är friska igen så har dom kvar känslan länge hur de kändes att ha ont när sadeln ska på .. därav får dom paniken för att dom tror de ska göra ont igen ... Vissa går de att få bort på och vissa inte...

( mitt första inlägg här :P )

Man lär sig något nytt varje dag!

Jag har känt två hästar som har problem vid sadling och då framför allt när man spänner gjorden. I båda fallen yttrar det sig som att de vill lägga sig om man spänner för mycket för fort. Inga tecken på panik, de lutar sig bakåt och sen lägger sig.

Den ena har jag inte hela historiken på men den andra har haft samma problem hela livet och det trots en lugn snäll ägare som verkligen försökte vänja in försiktigt när det begav sig och än mer så när hästen reagerade som den gjorde. Han är också grundligt undersökt givetvis. Den hästen är idag 28 år och det är länge sen det hände något så att säga men det är ju för att ägaren nu vet hur hästen fungerar. På honom måste man spänna gjorden -väldigt- löst i början och så promenera runt lite emellan varje hål man drar tills han går avslappnat, första stegen är spända och korta. Båda hästarna verkar uppleva det lättare med en tjock och mjuk sadeltunnel.

Med ovanstående erfarenheter utesluter jag inte alls att det i vissa fall kan handla om något nerv-relaterat som kanske kan vara permanent. Jag tänker att kanske en del bara vill lägga sig medan samma känsla får andra att drabbas av panik. Säkerligen finns det också fall där det helt enkelt är ett resultat av ovarsamhet tyvärr.

Personligen ser jag det i alla fall som något helt annat än lite (tyvärr alldeles för vanlig, enligt mina erfarenheter främst bland ridskolehästar) irritation när man spänner sadelgjorden som säkerligen beror på att hästen blivit klämd i skinnet, fått gjorden dragen för hårt direkt eller ve och fasa, rent av blivit knäad i magen för att den försöker stålsätta sig med att spänna ut sig. Jag har själv en herre som har tjänstgjort lite i ridskola och han hade i och för sig bara milda tendenser men nu har jag haft honom i 2 månader och det är i princip borta helt, han gör något ryck med huvudet och sen är det som han kommer på att just ja, hon kommer inte göra så och så slappnar han av.

Det verkar som det är många som inte hört talas om sadeltvång, jag hoppas det beror på att problemet är mindre utbrett än det kanske varit!

Man lär sig något nytt varje dag!

Jag har känt två hästar som har problem vid sadling och då framför allt när man spänner gjorden. I båda fallen yttrar det sig som att de vill lägga sig om man spänner för mycket för fort. Inga tecken på panik, de lutar sig bakåt och sen lägger sig.

Den ena har jag inte hela historiken på men den andra har haft samma problem hela livet och det trots en lugn snäll ägare som verkligen försökte vänja in försiktigt när det begav sig och än mer så när hästen reagerade som den gjorde. Han är också grundligt undersökt givetvis. Den hästen är idag 28 år och det är länge sen det hände något så att säga men det är ju för att ägaren nu vet hur hästen fungerar. På honom måste man spänna gjorden -väldigt- löst i början och så promenera runt lite emellan varje hål man drar tills han går avslappnat, första stegen är spända och korta. Båda hästarna verkar uppleva det lättare med en tjock och mjuk sadeltunnel.

Med ovanstående erfarenheter utesluter jag inte alls att det i vissa fall kan handla om något nerv-relaterat som kanske kan vara permanent. Jag tänker att kanske en del bara vill lägga sig medan samma känsla får andra att drabbas av panik. Säkerligen finns det också fall där det helt enkelt är ett resultat av ovarsamhet tyvärr.

Personligen ser jag det i alla fall som något helt annat än lite (tyvärr alldeles för vanlig, enligt mina erfarenheter främst bland ridskolehästar) irritation när man spänner sadelgjorden som säkerligen beror på att hästen blivit klämd i skinnet, fått gjorden dragen för hårt direkt eller ve och fasa, rent av blivit knäad i magen för att den försöker stålsätta sig med att spänna ut sig. Jag har själv en herre som har tjänstgjort lite i ridskola och han hade i och för sig bara milda tendenser men nu har jag haft honom i 2 månader och det är i princip borta helt, han gör något ryck med huvudet och sen är det som han kommer på att just ja, hon kommer inte göra så och så slappnar han av.

Det verkar som det är många som inte hört talas om sadeltvång, jag hoppas det beror på att problemet är mindre utbrett än det kanske varit!

Stämmer bra.
Sadeltvång är egentligen enbart när hästen får klaustrofobi/panikkänslor av att gjorden dras åt, vänder paniken inåt för att sedan explodera. Den är inte bara irriterad eller ängslig över proceduren. Den känner panik som har med överlevnad att göra.
Någon nämnde en häst som fick komma över sin panik i stallgången och explodera där...!!! Jag hoppas verkligen att majoriteten förstår det vansinniga i den här 'lösningen'... Sadeltvång är inte något vanligt problem, det är ett extremt problem, och ofta utvecklas det hos en introvert häst under för snabb 'sadelvänjning'. Det går, som med alla andra typer av problem, oftast att lösa, fast det behövs någon som är kunnig nog att göra det.

Nu har jag en fråga- jag har skrivit över 50 inlägg men jag vet fortfarande inte hur jag plockar ut ett citat, visst hade det varit lämpligt just nu, i stället för att ta med hela Zadies inlägg!!! Jag är verkligen inget datasnille!:o
Hur gör man...:crazy:
//Annika

Nu har jag en fråga- jag har skrivit över 50 inlägg men jag vet fortfarande inte hur jag plockar ut ett citat, visst hade det varit lämpligt just nu, i stället för att ta med hela Zadies inlägg!!! Jag är verkligen inget datasnille!:o
Hur gör man...:crazy:
//Annika

När du tryckt på citat-svar, så tar du helt enkelt bort den text mellan [QUOTE ]-märkena som du inte vill ha med. Svårare än så är det inte! ;)

Att preparera en häst för ridning innebär bl a att man kör igenom ett program övningar i "sacking out" , något som engelskryttarna kanske inte ens vet vad det innebär och därför inte gör. Detta kan innebära att man får en häst med "sadeltvång", och som är rädd o panikar för sin omgivning . Ridsporten i allmänhet har en stor kunskapslucka i detta avseende , och i stället för att förbereda hästen för "the real life" så satsar man istället på hjälmar o skyddsvästar, lite som att strat i galen ände!

Litet you tube-klipp som visar "Sacking out" för er som inte är hemma med uttrycket. Ganska enkelt och självklart när man tänker efter.

http://www.youtube.com/watch?v=SoP6JG9O6lo

Kan det komma sig att sadeltvång kommer och går?
min häst som är världens snällaste i övrigt har under det senaste halvåret blivit "konstig" när man ska sadla och spänna sadelgjorden. hon trampar runt och försöker komma bort från en.
hon reagerar inget på ryggen eller när man väl är färdigsadlad eller när man rider...

Att preparera en häst för ridning innebär bl a att man kör igenom ett program övningar i "sacking out"

Du menar alltså att man inte bara lägger på en sadel och så rider man? :).

Jag vet inte om jag har säckat ut de ponnyer och nordsvenskar jag haft men eftersom jag i regel har kört in hästen innan jag rider den så är den ju redan van vid sele och gjord och annat möjligt tjaffs. Oftast är det sedan bara att typ rida, då hästen är så van vid att man arbetar med den att det inte är konstigt med en sadel på ryggen och det inte heller är konstigt om husse eller matte plötsligt sitter på ryggen och vill något istället för att gå bakom.

Men så brukar jag köra med VBF metoden och den är väldigt effektiv. Vanligt bondförnuft alltså.

För övrigt en bra tråd då jag själv kom att undra över just sadeltvång sist jag red på kurs och en tjejs häst bar sig åt å det grövsta när det skulle sittas upp. Om det nu är en nerv som spökade eller om det helt enkelt rörde sig om en dåligt tränad häst vill jag låta vara osagt.

"Min" arab har sadeltvång,innebär att man får dra ett hål i taget,sen gör nått annat emellan i ett par minuter,sen dra ett till hål osv. Vissa ggr blir hon spänd när man nyss har dragit åt,då får man göra nått som gör att hontänker på annat,tex klia henne hårt på manken/halsen,vilket hon tycker är jätteskönt,och då glömmer hon bort det där läskiga. Om man inte är snabb nog att avleda henne så kastar hon sig bakåt. Måste sen gå med henne en bit innan man kan sitta upp,annars så kan det bli rodeo!

hej allihopa!
jag håller med Bill, miaa mfl.

Jag har under mina 20 år som dressyr,hopp,ponny och westeryttare heller aldrig stött på ordet "sadeltvång" låter helskumt och verkar ju inte ha med saken att göra.
Kanske bättre med sadelfobi eller nervklämning pga sadel, med tanke på alla svaren man läst i tråden.

Jag vill lära mig saker och ting varje dag, det kan vara att rida en ny häst och lära känna just den individen för alla är ju unika både människor och djur.

Tycker att det (faktiskt ganska ofta) blir lite dålig stämmning i vissa trådar och nästan rent utav mobbing!
Varför ska man inte kunna ställa en enkel fråga!

Jag har iaf MITT motto!
"Bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och fortsätta vara det"

Hej
Precis som bitingboxfish skrev så är det en mycket svår klaustrofobi hästen får. Vissa mer panikslagna och andra mer smått oroliga och trampar runt.

Denna kan yttra sig precis som du frågar ibland mer eller mindre beroende på situationen.
Vissa hästar känner precis som att de inte får luft och får fullständig panik.
Medan vissa trampar runt och säger -Jag vill inte.

Om hästen stått två tre dagar så kan den visa värre symtom med att dagen efter bara trampa runt lite.

Som många andra skrivit lägg på sadeln lugnt och spänn försiktigt hål för hål och gå runt eller ta en paus och stå och små prata med hästen.

Dessa problem yttrar sig ofta av att man lagt på sadeln vid inridning och dragit åt snabbt och brutalt. Det kan också bero på att man varit oförsiktig som ryttare och dunsat ner i sadeln. Sadel tvång kan också komma utav att hästen någon gång haft obehag av sadel eller ryttare och haft ont av detta.

Tyvärr kommer den alltid att minnas detta. Speciellt om den kommer i liknande situationer runt omkring sig. Men man kan minska dessa problem med att vara lugn och gå lugnt fram och framförallt se till att hästen inte har ont.

Jag jobbar på liknade sätt som på filmen med att vänja hästen vid allt som den kan tyckas är skrämmande för att den skall bli trygg med mig och kunna ignorera "skrämmande" saker runt den. Men naturligtvis måste den få reagera men inte fly för livet.

Jag brukar massera lite omkring bröstmusklerna på hästar som har dessa problem innan jag spänner upp till första hålet. Sedan för jag fram frambenen för att få "loss" huden som rynkar sig vid sadelgjorden.

KL
Sen håller jag med om attityden här på buke att många dumförklarar varandra.. Nä att ställa frågor är inte att vara korkad tvärtom mycket klokt:idea: Det är ju så man lär och har lärt sig.. och vi är alla i olika stadier i livet om vad vi lärt oss.:)

Hejhej :) tkr det är ganska dålig stil av folk att hacka. Man kan aldrig veta ALLT inom häst. Det är ytterst svårt. Vissa saker som är självklarhet och Basic för en kanske inte är det för en annan. "får" man inte fråga för folk så kan ju hela bukes forum läggas ner elle rngt :P

Iallafall, min hyrhäst sa ägaren hade sadeltvång. Vet itne hur "grovt" det är, men hon har inte gjort någonting vid sadlning uton att visa lite irritation när man spänner sadelgjorden första gången. Öronen åker ltie bakåt. Sen på hästryggen visar hon ingenting. men man får ta det lugnt med att spänna och typ hoppa upp från pall.

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 116
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Ni som har hästar med sadeltvång, hur/ när uppstod det? Kom problemen plötsligt, fanns de från "början" eller kom de smygande?
Svar
3
· Visningar
1 000
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: Oknytt
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama