Sadeltvång vid uppsittning

V

vapor

Har problem med min nyinköpta 3:åring. Först var han jätte dum när man skulle stå på en pall bredvid honom, men efter mycket träning går det som en dans. Men det största problemet nu är att om man skall sitta upp på honom så han får tyngd i stigbygeln så får han panik börjar bocka som en galning. Detta är svårt att träna inne som jag gjorde med pallen. Jag vågar inte sätta foten i stygbygeln inomhus.

Någon som har bra tips. Detta är femte unghästen som jag rider in så jag har ganska bra vana men aldrig stött på detta problemet.

Skulle gärna vilja ha PM om någon vet någon bra "inridare" i NÖ Skåne som kommer hem och hjälper till.

Sv: Sadeltvång vid uppsittning

HEJ PÅ DIG!
HÄSTEN ÄR ALLTSÅ UNDER INRIDNING NU OM JAG FÖRSTÅTT DET HELA RÄTT SÅ HAR DEN ALDRIG HAFT NÅGON PÅ RYGGEN INNAN?

VISSA HÄSTAR ÄR JU JÄTTEKÄNSLIGA I BÖRJAN FÖR TRYCK JUST I STIGBYGELN. DET ÄR INTE KONSTIGT DÅ SADELN GLIDER ÅT SIDAN AV TYNGDEN OCH LÄGGER SIG PÅ RYGGRADEN OCH KÄNNS OBEHAGLIGT.
DESSUTOM KANSKE SADELN INTE RIKTIGT PASSAR HÄSTEN RIKTIGT, SÅ BLIR DET JU ÄN VÄRRE.
BÖRJA MED ATT SLÄNGA UPP NÅGON(ELLER ATT NÅN SLÄNGER UPP DIG) SÅ DEN FÅR HÄNGA I SADELN I STÄLLET PÅ DENNA HÄSTEN, SÅ NÄR DEN ÄR MOGEN FÖR DET FÅR MAN SENARE LÄGGA JÄMT TRYCK I BÅDA STIGBYGLARNA SITTANDES I SADELN.
DÅ VÄNJER DEN SIG LÄTTARE MED DETTA DÅ DEN MÄRKER ATT DEN INTE BLIR UPPÄTEN AV ROVDJUR ;)NÄR NÅN SITTER PÅ.
DU KAN JU ÄVEN ÖVA TRYCK I STIGBYGLARNA I STALLET NÄR DEN ÄTER OCH NÄR DU ÄR UTE OCH GÅR MED DEN SÅ HÄNDER DET BRA SAKER RUNT OMKRING SÅ STRUNTAR DEN OFTAST I TRYCKTRÄNINGEN.:rofl:

Är hästen inte alls riden innan?

Jag brukar inte använda stigbyglarna alls i början utan har någon som hänger upp mig först tvärs över och när det går bra sitter upp normalt.

Stigbyglarna börjar inte jag använda förrän de är relativt trygga med ryttaren på ryggen och kan tåla en duns eller två.

Jag gör såhär:

Gör hästen och mig själv helt färdiga, spänner alla saker från marken. Tar ut hästen går med henne 10 m ut ur stallet, vänder, travar ett par steg tillbaka. Går in i stallet och sitter upp från pall, utan problem. Hästen står still o jag kan lugnt skritta ut.

Detta har jag funnit funkar bäst på min häst, märker inte alls av sadeltvånget längre. Men utan att hon får röra sig o trava lite innan jag sitter upp, håller hon på att skicka av mig när jag i farten får kasta i foten i stigbyglen o upp på ryggen..

Jag tycker det är ett stort fel många gör att i stort sett endast vänja hästarna vid uppsittning fr pall. Då uppstår ofta dessa problem med hästar som inte tål tryck i stigbygeln utan att tokbralla. Det kallar inte jag för en inriden häst.

Att man kastar upp några gånger i början är väl helt ok och att man efter att hästen är inriden=van vid uppsittning fr mark är det skonsammare för hästen med uppsittning från pall förstås men därmed inte sagt att man aldrig kan sitta upp från marken. Herregud man har ju inte en pall med sig på ryggen vid uteritter - vad gör folk om de måste sitta av ute? Går hem?

Hästen är hängd på och ryttare har skrittat, travat och galopperat den men vid alla dessa tillfällen så har ryttaren blivit uppkastad. Hästen är helt lugn så länge ryttaren blir uppkastad men jag skulle vilja komma upp genom att använda pall eller som någon annan sa att komma upp bara genom att stå på marken. Sadeln ligger bra men han reagerar när man skall dra sadelgjorden med lite sadeltvång aktigt beteende. Han bockar inte när man longerar honom innan ridning (om han inte är jätte pigg). Vågar absolut inte sitta upp inne i stallet även om vi har högt i tak (3m) och höga dörrar (2.70) där är ju jätte trångt om han skulle få panik.

bara en liten idé- kan du inte bli uppslängd först, sen rida och när du ridit klart så ber du ngn hålla och så svänger du över benet försiktigt som att du skulle sitta av men har kvar vänsterfoten i stigbygeln och sen svänger tillbaka benet och sätter dig igen. Om du gör så ett par ggr och sen hoppar av den gång det verkar lämpligt (kanske en annan dag)och sen gör en uppsittning från marken- klappar och hoppar av. Alltså avsluta med detta EFTER ridning så kanske du kan börja turen med det så småningom.Ungefär så har jag gjort för att vänja min unghäst vid belastning i en stigbygel.

Detta lät som en bra idé, ska testa det i helgen och se hur det går.

Jag tycker det är ett stort fel många gör att i stort sett endast vänja hästarna vid uppsittning fr pall. Då uppstår ofta dessa problem med hästar som inte tål tryck i stigbygeln utan att tokbralla. Det kallar inte jag för en inriden häst.

Att man kastar upp några gånger i början är väl helt ok och att man efter att hästen är inriden=van vid uppsittning fr mark är det skonsammare för hästen med uppsittning från pall förstås men därmed inte sagt att man aldrig kan sitta upp från marken. Herregud man har ju inte en pall med sig på ryggen vid uteritter - vad gör folk om de måste sitta av ute? Går hem?
Äh.
jag sitter numer aldrig upp utan stege.

Om det skulle behövas så är det inga problem. Nåja. Inga jätteproblem då:angel:

Man vet om slitaget på häst, sadel, stigläder o även gammelryttarna o rek. numera uppsittning från höjd.

Man letar upp första bästa sten eller stubbe :angel:

:bow::bow:

Sen blir jag skittrött på trådar där det står att Först var han jätte dum när man skulle stå på en pall bredvid honom,

Hästar är inte dumma, de är fantastiska djur som ställer upp på en hel del skit som vi kommer på. Däremot är vår okunskap en stor risk för hästen. Tycker du har fått bra tips på hur du kan vänja hästen vid tryck från stigbygeln, och det finns ingen anledning i världen att inte fortsätta öva/sitta upp från pall.

hehe..tryck i stigbygeln kan det bli även om man använder en pall, jag minns en gång på ett ridläger när jag lyckades få sadeln att snurra (inte helt, men tillräckligt...) när jag satt upp - med pallen..:devil: . detta var ett par år sen, och berodde säkert på mig, men det är alltså inte omöjligt.

jag rider bara utomhus, ridbana (kanske ska göras en liten) och ridhus finns inte.
jag sitter upp från en liten sten, en stubbe, en liten höjd, ställer hästen i diket och sitter upp från vägen (obs, efter träning av detta), en stock eller vad som helst. föredrar att sitta upp från något som är, om än bara lite, högre än hästen då det ger mig en smidigare uppsittning. dessutom har jag större chans att bara trycka ifrån och svinga mig upp, om hästen tar nåt steg åt sidan (t.ex. skrämd av något), än om jag står direkt på marken.

men istället för att "tjaffsa emot", skulle jag vilja ha motsatt; varför ska man sitta upp från marken alls? :p

Sen blir jag skittrött på trådar där det står att Först var han jätte dum när man skulle stå på en pall bredvid honom,

Hästar är inte dumma, de är fantastiska djur som ställer upp på en hel del skit som vi kommer på. Däremot är vår okunskap en stor risk för hästen. Tycker du har fått bra tips på hur du kan vänja hästen vid tryck från stigbygeln, och det finns ingen anledning i världen att inte fortsätta öva/sitta upp från pall.

sant! personligen skulle jag aldrig ställa upp på att få massa "skräp" runt huvudet och på rygg & mage, och sen kuta omkring med nån snubbe på ryggen :devil: :angel: och gå så, några timmar.
blir ofta imponerad över hur mycket hästen gör för mig (och de flesta hästar gör för sina människor), även om jag ofta blir irriterad/besviken när hon bråkar eller det helt enkelt inte går så himla bra. de gör mycket för oss, bara för att vi ber dem..

Jag har en unghäst med sadeltvång men de mesta där beror på att han blivit misshandlad o slagen. jag sadlar spänner ett hål i taget o går en sväng med han sedan travar jag (eller longerar) sedan ber jag nån hålla i honom sedan sitter jag upp.. han har kraftiga panikattacker men dom minskar betydligt när han rör ordentligt på sig innan jag sitter upp,

kl*
Har haft 2 hästar med sadeltvång och longerat innan jag suttit upp. Fungerar jättebra!
Är du säker på att det är sadeltvång och att det inte är så att han är rädd?

Ändring: läste lite nogrannare och såg ditt andra inlägg..
vad händer om du står vid sidan och trycker stygbygeln lite neråt? Reagerar han då också? Eller är det bara när ryttaren är påväg upp?

Senast ändrad:

Kan hålla med dig om detta, men jag tycker det är det lättaste sättet att uttrycka på detta forum, kan inte hitta på någon bättre formulering på beteendet.

Liten uppdatering.

Nu funkar det jättebra att sitta upp från pall, tackar för alla tips här. Det som händer är att han spänner sig lite när man börjar skritta och kan skjuta rygg men vi försöker ta det lugnt och metodiskt så han skall spänna av.

Longera hästen eller nånting innan du hoppar upp.
Gör honom riktigt trött, både psykiskt och fyskiskt, så att du ligger ett steg före honom. då kanske han inte orkar göra någon stor deal av att du hoppar upp. och skulle han börja bocka så bli riktigt förbannad, tvinga honom att springa i kanske 1½ timme till runt-runt-runt. då kommer han förhoppningsvis på att det är bekvämare att låta dig hoppa upp. och sen provar du igen, och kommer du upp och får sitta där så bara sitt stilla och berömm jättejätte mycket. och sen hoppar du av, och gör det igen. och funkar det då också så hoppa av och låt honom tänka på det du gjorde någon dag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
3 127
Senast: Liten
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 267
Ridning Har en frieser på foder som jag har på foder för att hon är hastigt inriden o inkörd i holland o har därefter varit avelsto. När ägarna...
Svar
14
· Visningar
3 273
Senast: Mariaauto
·
E
Western Jag har en Quartervallack född våren 2007 som nu är under inridning. Allt nytt vi börjat med har varit fullt av grova protester i början...
2
Svar
25
· Visningar
3 045
Senast: _Erik_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix