Sadeltvång - tips!

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,

Jag har en stor (172cm) halvblodsvalack på 5 år som jag haft i några månader. Han är fantastisk på alla sätt och vis, men var väldigt tunn och omusklad när jag köpte honom vilket vi så smått börjar få ordning på.

Jag misstänker att han lider av mild sadeltvång eftersom han spänner ryggen vid uppsittning och har småbockat några gånger (inga stora rörelser), nästan som det känns när de blir rädda för något som är under magen.

Jag har läst otaliga trådar i ämnet men funderar över ytterligare några saker:
Tycker ni att det blir bättre att sadla förhållandevis lite längre fram eller lite längre bak?
Rekommendation på sadelgjord? Jag har sett tips på gjord med resår i båda ändar respektive magplatta. Jag önskar konkret tips på dressyrgjord!
Är er uppfattning om att problemet är värre på omusklade hästar?

Något samband med om de just ätit eller inte?
Har ni blivit hjälpta av exempelvis equiterapeut eller liknande?

Slutligen, jag har läst flera inlägg om att det ska ha med någon nerv att göra som sitter under magen, men jag kan inte hitta mer info om det. Någon som har info om detta?

Tacksam för svar på detta!

På fredag kommer i alla fall sadelutprovaren och kollar sadeln. Så ett steg i rätt riktning!

På fredag kommer en sadelutprovare och kolla sadeln

Sv: Sadeltvång - tips!

Jag kan inte svara pa alla dina fragor men en del. ;)

Jag har haft tva hastar med sadeltvang och det har varit liknande problem med bada.

Bada hastarna forsvann sadeltvanget pa med tiden. Min teori ar att det beror pa att de fick sadlar som passade dem, satte muskler och en lugn hantering (jag tror att om de har haft obehag i samband med sadlingen kan det ta kravas extra lugn och ro).

Var forsiktig vid uppsittning: satt dig inte direkt utan sta ett par steg. Sjalvklart drar du inte at gjorden direkt vid sadling utan nagot hal at gangen med lite skritt mellan varje.

Den ena hasten reagerar fortfarande med lite misstanksamhet mot ny sadelgjord, men om man bara tar det lugnt och later honom vanja sig genom att leda honom ett litet tag forst tycker jag inte att han bryr sig oavsett typ av gjord. Det ar alltsa mer att det ar nagot ovant som han reagerar pa.

Jag har inte markt nagon skillnad pa om de nyss har atit eller ej, men jag har aldrig gett kraftfoder precis fore ridning.

Min häst har sadeltvång såsom du beskriver det, dvs hon svimmar inte eller så när man drar gjorden, men däremot kan hon få direkta knäppryck vid uppsittning så att man åker rakt i backen - därför brukar jag göra så här (och nu har det inte hänt på tre år, peppar peppar):

* Använder dressyrgjord med resår och av god passform, mjukt läder. Har dessutom ludd på denna.
* Drar gjorden i flera omgångar, lite i taget.
* Går alltid ett varv runt stallplan innan jag sitter upp, så att hon hinner slappna av efter att jag har dragit sista gången.
* Sitter alltid upp från pall för att minska risken för att sadeln glider till vänster - det känns som att det är det hon reagerar mest på; i fall sadeln rör sig lite när man sitter upp.

Jag har inte märkt att det är någon skillnad på om hon har ätit innan eller så, däremot brukade det här hända oftare vid kyligt väder än på sommaren när det är varmt - vet inte om hon automatiskt spänner till när det är kallare? Det går också alltid bra att sitta upp "som vanligt" om man redan har ridit ett tag och av någon anledning kliver av, bockningarna kommer bara när man precis kommer ur stallet.

Jag har haft en häst med rejält sadeltvång. Jag hade en gjord med platta och resår längre ner på båda sidor från Devoucoux som han tyckte om. Jag longerade honom alltid innan jag satt upp och spände gjorden i omgångar. Han blev aldrig av med sitt tvång.

Det finns dåligt med forskning kring sadeltvång så några svar på vad det beror på tror jag inte du hittar. Jag har letat länge.

Ah, tack för svar! Försäljningsstallet som jag köpte honom av gjorde ingen hemlighet om att de longerade honom före uppsittning och att han spände ryggen några steg så det har jag känt till hela tiden. Jag har därför tagit det extremt lugnt. Longerade alltid i början, hängde på honom före uppsittning, har varit superförsiktig med att spänna gjorden, promenerar några steg osv. Det var ett tag sedan jag slutade longera och hänga men tar det fortfarande försiktigt med att spänna gjorden, promenerar lite osv och sitter alltid upp från pall. Men ett par gånger nu så har han reagerat lite mer igen men jag blir inte riktigt klok på vad det beror på. Han byter fortfarande till vinterkoftan om det nu kan påverka? Grejen är att han aldrig reagerar när jag spänner utan endast när jag sitter upp / när jag suttit upp. Men det försvinner fort om han bara får röra sig några steg.

Någon som haft hjälp av exempelvis equiterapeut eller liknande?
Jag läste att den där nerven under magen hängde ihop via någon nervbana med nacken?

Jag har haft en häst med rejält sadeltvång. Jag hade en gjord med platta och resår längre ner på båda sidor från Devoucoux som han tyckte om. Jag longerade honom alltid innan jag satt upp och spände gjorden i omgångar. Han blev aldrig av med sitt tvång.

Det finns dåligt med forskning kring sadeltvång så några svar på vad det beror på tror jag inte du hittar. Jag har letat länge.

Tack för ditt svar och tips om gjord. Jag var på H**ks idag och där fanns en dressyrgjord som påminner lite om den du länkade till. Den heter E.G ANATOMISK DRESSYRGJORD och är en "Mjuk dressyrgjord i Sympatex, formad för bättre tryckfördelning. Resår på båda sidorna. D-ring för snabbknäppe." Är väl så lik magplattan som man kan komma utan att ha hoppgjord. Vad tror ni, kanske kan vara något? Men jag som har lädergjord idag undrar, vad tycker ni om materialet?

Jag hade en häst med milt sadeltvång som blev värre när det var kallt eller om han blev blöt på ryggen. Jag använde därför en träckfilt (heter det så kanske?) alltså en som ligger under sadeln också. Med vanliga skrittäcken blir det ofta en glipa precis bakom sadeln.

går nog inte att jämföra hööks gjorden med den från tixerant..... ;) jag har köpt en tixerant gjord, tyvärr var den i längsta laget för min häst så ska nog sälja den vidare. resåren gör att man får ha en mindre stl än normalt. jag tog bara en halvstl mindre och på min sadel som är så mjukt stoppad så räckte inte det.

på många hästar så är det gjorden dom reagerar på, inte sadeln. så eg är det inte sadeltvång utan gjordtvång! min har alltid varit extremt känslig i gjordläget, han tycker inte ens om att man lägger handen där, borstar eller sätter på en täckesgjord. han spänner sig väldigt första stegen med ryttare på, och sitter man inte helt still så kan han bli rädd och hoppa till. men det släpper snabbt, bara han får vant sig vid känslan. tror inte det går att träna bort, man får helt enkelt tänka på att ha en bra gjord och att spänna väldigt löst i början.

Kan bara hålla med om alla övriga tips plus 2 till :D

På mitt fullblod (som var rätt tunn) drog jag alltid min sadelgjord hål för hål och gick rätt långt, tränsade, satte på skydd osv meden jag väntade på att spänningen hade lagt sig innan jag drog nästa hål.

Sen gick det bättre med pall men ännu bättre med att man kunde kliva rakt på sadeln. Jag gör det än idag från en storbal med halm (på min 4-åring som är 170 cm) och hon tycker nog att det är rätt bekvämt även om hon aldrig haft någon sadelgjordstvång. Då blir det ingen snedbelastning alls... :idea:

På min kunde min inte dra gjorden alls innan han var linad. Jag drar inte gjorden på nån av mina hästar snabbare än vad du gör.

det gör inte jag heller efter att ha haft denna häst ;)

Sen hjälpte det om man hade en så lång gjord att den knappt kändes i första hacket och så fick man avleda uppmärksamheten genom att börja klia henne i nacken t ex.

Jag äger en häst med sadeltvång. Hans duktiga fodervärd har kommit tillrätta med det precis på det vis du beskriver.

Hallå,

Tack för era konkreta tips alla. Min häst verkar inte reagera på gjorden, men å andra sidan tar jag det verkligen lugnt och drar inte gjorden utan tar ett hål i taget och promenerar mellan. Jag har haft sadeln kollad av sadelutprovare samt har en gjord med resår. Ändå kommer det små reaktioner när jag kommer upp i sadeln. Han visar oxå "obehag" genom att flytta sig när jag kommer med sadeln (trots att jag tagit det extremt lugnt) samt flytta sig när jag ska greja ute på stallplan med sadeln ex stiglädren, gjorden eller när jag står vid pallen som jag sitter upp ifrån.

Jag har på grund av att han spänt ryggen och att jag i början hängde på honom före uppsittning och och sedan på grund av att han inte står still tagit hjälp av någon som håller honom. Vi har oxå testat att denna någon ger honom en godis samtidigt för positiv förstärkning. Grejen är att när han får ngt samtidigt som uppsittning så reagerar han inte alls. En sockerbit och han har helt glömt bort att spänna ryggen. Samma om man byter ryttare under passet eller hoppar upp en andra gång så reagerar han inte heller.

Är det någon som har ytterligare tips? Det känns ju minst sat begränsande att någon behöver hålla hästen vid uppsittning :confused:.

Jag hade kollat ryggen ordentligt.
Är ju trist om du lägger en massa energi på att få honom att slappna av och så kanske han har täta tornutskott som kan gå att åtgärda.

Jag hade kollat ryggen ordentligt.
Är ju trist om du lägger en massa energi på att få honom att slappna av och så kanske han har täta tornutskott som kan gå att åtgärda.

Tack för tipset! Men jag misstänker inte alls att han har något prolem med ryggen, det är något helt annat. Då hade jag åkt raka spåret till klinik! Jag har nämligen tyvärr nyligen fått dyrköpt erfarenhet av en annan häst med täta tornutskott. Den hade såpass allvarlig Kissing Spines så att den togs bort som 4-åring. Det var inte min häst men jag hjälpte till med den och blev dessutom rejält avkastad innan vi visste att hästen hade KS. Jag skulle pga den erfarenheten inte chansat en sekund om jag det allra minsta misstänkte om att min häst har KS. Jag har dock haft en massör som gått igenom honom för att kolla spänningar. Hade han haft ont hade knappast en sockerbit avhjälpt :).

Som tillägg bör ju oxå sägas ang täta tornutskott att det finns hästar på GP nivå som har täta tornutskott som tränat och tävlat hela livet utan att någonsin besvärats av detta. Det finns också forskning på "vanliga" ridhästar som fungerat utmärkt hela livet och som visar sig ha täta tornutskott. (Jag har läst på rätt mycket om detta som ni kanske förstår). Poängen är alltså att täta tornutskott inte behöver betyda ett endaste dugg.

den kan ju vara psykisk helt enkelt, han är spänd på vad som ska hända.

Ja, jag tror oxå att det är så eftersom han är så lätt att avleda. Frågan är hur jag kan avleda hans negativa uppmärksamhet kring detta utan att muta med godis :confused:

Idéer?

kan det vara så att han helt enkelt har en "cold back", brukar oftast drabba hästar med mycket ryggmuskler men finns ju alltid undantag.
har du provat att ha sadeln på en halvtimme innan du sitter upp? att han tillexempel står med sadel på i stallgången 30 min?

fortsätt med godiset tycker jag, efter ett tag kan du ge godiset efter att du suttit upp. på det sättet får du hästen att fokusera på godiset istället för att det känns konstigt att ha nåt på ryggen. sen kanske du kan ta bort det helt.

tror det hjälper om ni bara står helt still efter att du suttit upp också, så han får känna efter hur det känns.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 135
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Har en sadel på prov som jag funderar fram och tillbaka om, kanske någon här kan hjälpa mig tänka "rätt". Häst är en mycket...
2
Svar
29
· Visningar
2 939
Senast: Snurre
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 055
Senast: Fibusen
·
E
Islandshäst Hallå! (: Nu kommer alla som läst detta skriva "prata med en tränare" osv. Men kruxet är att jag nu behöver alla tips jag kan få, jag...
Svar
19
· Visningar
2 251
Senast: Naggur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama