har med min häst äntligen kommit till ro med att man ibland måste padda lite för att hästen ska få en chans att bli bra i ryggen.
min häst är urgröpt efter åratal av dåliga sadlar i bakvikt. allt glappar på henne oavsett bomvidd och bomform.
var iväg på sadelprovning nu och hon konstaterade att det var tvunget att ha en liten kilpadd på min för att sadeln ska kunna ligga bra under tiden ryggen byggs upp på nytt. har haft flera sadlar som man tycker ligger bra till en början för att sen när hästen börjar muskla sig istället ligga skit och nöta ner ryggen igen..
har blivit upplärd med att all typ av upp paddning är
påfund, men efter att ha ridit i en sadel som inte glappade öht genom att bara kila upp den några mm, så erkänner jag mig besegrad. men det är ju inget permanent, i takt med att hästen musklar sig så tar jag av lager på lager på kilen och förhoppningsvis så ligger sadeln bra även när hästen har en super fin bred musklad rygg
.
så nu hoppas jag att hästen kan bli nöjd med sadeln och våga använda ryggen.
så om din häst blir bättre med en liten padd på knut sidan så blir det förhoppningsvis bättre i längden också med hältan och knutor och skav.