Sadeltvång - tips!

Sv: Sadeltvång - tips!

kan det vara så att han helt enkelt har en "cold back", brukar oftast drabba hästar med mycket ryggmuskler men finns ju alltid undantag.
har du provat att ha sadeln på en halvtimme innan du sitter upp? att han tillexempel står med sadel på i stallgången 30 min?

Tack för tipset! Detta var ett nytt uttryck för mig! Är det ett vedertaget begrepp? Vill du berätta mer? Näe, jag har inte testat att ha sadeln på innan. Men det är ju lätt fixat. Men som sagt nu blev jag nyfiken - berätta mer! :laugh:

Här hittade jag en artikel förresten: http://www.horseandhound.co.uk/horsecare/1370/34845.html

Senast ändrad:

Jag har hört detta med en nerv under magen som kommer ikläm, men vet inte om det är sant. Känns som det är nåt man sa förr (typ mina hästböcker från 70-talet vet jag att jag läst det i :D)

Vad som kan hjälpa, förutom att gå och dra gjorden successivt är att sträcka frambenen.
Lyft frambenen (ett i taget såklart;)) genom att ta tag bakom knäet och dra framåt. Då hamnar gjorden rätt så inga hårstrån kommer ikläm.
Brukar alltid göra det på unghästar.

Har fått detta förklarat för mig av en känd westerntränare, vanligt bland quarter då dom ofta har mycket ryggmuskler som lätt kyls av och då drabbas av cold back. Dom kan även få det om dom inte motioneras regelbundet.= om du inte har ridit på några dagar kommer det troligtvis vara värre. Kan även vara bra att täcka dessa hästar och speciellt när det är kallt inte låta hästen stå i stallgången utan täcke på utan knäppa upp och dra bak det och borsta och sedan på med sadeln direkt. Longera innan kan också hjälpa

*kl

Är gjordar med resår verkligen med bra lösning, speciellt då man har en häst med sadeltvång? Jag har blvit mer och mer skeptisk till resårgjordar eftersom jag upplever dem som 1. Lättare att dra för hårt med eftersom resåren gör sadelgjordsdragaren starkare gentemot hästen 2. Även om hästen drar in magen (dvs slutar blåsa upp magen) kommer den inte bort från obehaget då resårgjorden inte lättar så som en stum gjord 3. Jag hört av andra att resårgjordar har en tendens till att "smånypa" hästen eftersom de alltid klämmer åt.

Det kan hända att jag har fel, men detta är min upplevelse av dem.

TS: Det finns tryckutjämnande gjordar, jag vet att P******e har en variant men om de har dressyrgjordar vet jag inte... om jag inte missminner mig så skrev the_connemara något någonstans om att hon har en sådan och att det är bra för hennes häst, PMa henne och fråga?

Lycka till :)

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 135
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Har en sadel på prov som jag funderar fram och tillbaka om, kanske någon här kan hjälpa mig tänka "rätt". Häst är en mycket...
2
Svar
29
· Visningar
2 939
Senast: Snurre
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 055
Senast: Fibusen
·
E
Islandshäst Hallå! (: Nu kommer alla som läst detta skriva "prata med en tränare" osv. Men kruxet är att jag nu behöver alla tips jag kan få, jag...
Svar
19
· Visningar
2 251
Senast: Naggur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama