Sadeltvång hos dräktigt sto?

Zoya

Trådstartare
Mitt sto som är i 9 månaden har plötsligt fått för sig att sadeln är ganska obehaglig. Hon blir lite spänd och vill inte stå still när man sadlar henne och vill helst inte stå still när man ska kliva på (från en pall). Kan detta ha att göra med att hon är dräktig, dvs är det vanligt hos dräktiga ston?
Något man kan göra för att få det att kännas bättre för henne (förutom att sluta rida :smirk: ).

Hur illa är det? Jag har inga tips, men mitt sto är också lite sur vid spännandet av sadelgjorden. Men det är inga problem att rida och sadeln passar fortfarande. Jag går alltid på henne från en stol och det funkar bra. Hon fölar runt midsommar.
Mitt enda tips är att rida barabacka! :cool:

Det är int evärre än att hon tramsar när man lägger på sadeln och ska spänna, får inte panik eller något dylikt.

hmm... jo, barbacka skulle väl vara ett alternativ om det inte vore så att vi håller på och rider in henne just nu = lite opålitlig än så länge :p

Inridning under högdräktigheten skulle nog jag bespara stoet, varför inte markarbeta istället.. tömkörning, promenader i skog & mark!?

Det kan mycket väl ha att göra med dräktigheten. I nionde månaden börjar ju magen bli riktigt stor.
Jag slutade rida mitt sto i nionde månadaden, dels för att sadeln inte låg bra längre och dels för att "huvudet var piggare än kroppen". Det kändes väldigt tydligt att nu får det räcka innan fölningen med ridning.

Jag håller med Bia, varför inte jobba henne mer på töm tiden som är kvar? När pållan var dräktig förra året så var det antingen barbacka, vilket faller bort för er av naturliga skäl, eller på töm vilket jag däremot praktiserade flitigt.

Det var väldigt nyttigt både för mig och henne och nu när jag håller på att köra in henne så har jag mycket "gratis". :D

:rofl: Vad jag känner igen det där nu att huvudet är piggare än kroppen. Stämmer exakt på min pålla som nu har 7 veckor kvar.
Hon är ju normalt väldigt aktiv och vill jobbas, men nu vill liksom inte kroppen lika mkt som huvudet. ;)

Skojar du?
Rider ni in stoet under högdräktighet?

Det måste vara blad det värsta jag hört på länge...

Nej, varför skulle jag skoja?? Och varför är det det värsta du hört på länge?? Faktum är ju att ju bättre kondis stoet har desto enklare är det för henne att föla, eller hur?
Snarare är det ju illa att bara låta ett dräktigt sto stå under hela dräktigheten.

Rider in var väl att ta i (inriden är hon) däremot så jobbas hon i skritt (ca 20 minuter, 3 gånger i veckan), och det tänker jag fortsätta med så länge hon inte säger ifrån när hon väl rids.

Jo, det gör vi också då och då men denna dam har en otrolig energi och är väldigt lätt i baken så det är inte så där jättekul att stå/gå bakom henne.

Hon har sådan energi så hon fick separeras från det andra dräktiga stoet i stallet p.g.a att hon jagade denne i hagen! (den andra orkar knappt gå).

Säger hon ifrån så lägger jag ner direkt men än så länge är hon så oerhört full av energi så gör jag inget med henne så lever hon rövare ute i hagen och går på bakbenen när man ska promenera med henne så hon visar (än så länge) tydligt att hon vill göra annat än bara strosa.

Du har inte funderat på att hon försöker säga ifrån när du sadlar henne?? När hon väl är sadlad ser hon det väl som försent att protestera...
Den kondition som 20 min skritt 3 ggr i veckan ger är obetydlig, om hon får gå i en ordentlig hage, vilket jag hoppas.

..men än så länge är hon så oerhört full av energi så gör jag inget med henne så lever hon rövare ute i hagen
Då får hon ju bättre motion i hagen.. än att skrittas 3 ggr/vecka (med fara för både dig, sto & foster), och om ytterligare en månad så är hon tyngre och lite segare.. då kanske promenaderna blir lugnare!

Hon har endast gjort så en gång. Skulle hon fortsätta så får man ju ta det som att hon inte vill. Frågan var ju om det är vanligt att de gör så här och tydligen är det ju det (av era svar att döma). Så nu vet jag ju att det inte bara är vanligt unghästtrams.

Hon lever rövare i hagen trots att hon skrittas. Gör hon inte det så beter hon sig ibland helt livsfarligt och jag vågar nog påstå att det är farligare för henne att springa och fläka sig eller gå omkull i hagen än vad det är att bli skrittad 3 ggr/v.

Mitt ena sto har nu (1 månad kvar ) visat att hon inte vill bli riden genom att vägra gapa vid tränsning. Har nu börjat med promenader i grimma istället. Jag har pysslat med inkörning av mitt andra dräktiga sto och avslutade det när hon gick in i månad 9. Ser inget konstigt i att man utbildar ett dräktigt sto. det behöver ju inte alltid handla om kroppsarbete utan kan även vara en bra stimulans för stoet att bli skrittad 3 ggr/v i ny miljö. Tyvärr Zoya så tror jag att ditt sto börjar säja ifrån. Lycka till med hetsporren.

Detta har inte med kondis att göra. Inridning under högdräktighet, var det jag reagerade på.

Och nu är det inte längre inridning, vilken tur?, nu är hon redan inriden.
Och protersterar gör hon uppenbarligen mot sadeln, men du forsätter ändå fram till hon protesterar under själva ridningen. Synd för hästen att ju tyngre fölet blir och desto svagare stoet blir kring bäckenet desto svårare blir det för henne att protestera.

Herre jösses! är allt jag kan säga.

Och kondis har inget med saken att göra, kom i håg det. Sedan har jag aldrig sagt något om att stoet måste stå under hela dräktigheten, bara för att man inte rider det. Det finns många sätt att motionera och stimulera en häst.

Tyvärr är så kanske det snarare är så att människans tillit redan är förbrukad, vilket gör det svårt att på kort tid kunna hantera hästen på ett harmoniskt sätt?

Nej, jag förstår inte heller problemet med att utbilda ett dräktigt sto. Vi skrittar henne ute i skogen med sällskap just 3 ggr/vecka i max 20 min och hon verkar inte tycka det är jobbigt.
Vi ska prova engång till och är det så att hon fortsätter tramsa så får man ju ta det som att hon har fått nog och försöka hitta på något annat istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 869
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 943
Senast: Hoarfrost
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar