Sadeltvång fy vad hemskt

D

Dextrosol

Vår 3,5 åring har plötsligt fött sadeltvång något som han inte visat tendenser på innan. När han skulle sadlas häromdagen bara slänge han sig ner på marken 2 gånger - skrapade alla fyra benen men annars gick det bra.

Men Fyyyy vad hemskt det var.

Nu vill jag veta ALLT om detta tillstång. Har försökt Goola men inte hittat ngt speciellt. Givetvis tar vi det mycket mycket försiktigt numera men har inte ridit honom sen dess, endast longerat honom.

Hur kan det vara att hästar bara plötsligt får detta?? Och varför??

Sv: Sadeltvång fy vad hemskt

Sök här i forumet så kommer du få fram många trådar om sadeltvång.

Hur vet du/ ni att det är sadeltvång och att han inte har ont någon annanstans som har framkallt detta beteende? Låter konstigt att det kommer sådär pang på direkt och med ett sådsant kraftfullt betende-

Sadeln har inte blivit för trång? Min 3,5 åring har redan växt ur sin nya sadel på bara 2 månader. De växer och breddar sig enormt snabbt vid denna åldern. Man måste hela tiden se till att sadeln passar.

Har en Pessoa hoppsadel med W bom som vi lägger en fårskinnspadd under. Han har varit lite orolig den sista tiden när dottern skall sitta upp, men sen inga problem.

Tänker på om jag skall ta ut en kiropraktiker som kan "gå över" honom och kontrollera?? Svårt att veta vilken ände man skall börja dra i.

TAck för svar!!

Min fyraåring har sadeltvång, vanligast är nog att de har det från början. Han har ganska lindrigt och nu efter ett års ridning visar han knappt något alls (om man inte rider i hoppsadeln istället eller om han gått ute i regn och spänt sig eller har träningsvärk...)
Jag hade precis som du sa tagit ut någon som känner över den så att han inte har ont någonstans, annars är det bara att vänja dem. Min har länge varit sådan att det går bra så länge han haft sadeln på sig varje dag men har han vilat kommer tvånget tillbaka (det har han dock i princip kommit ifrån nu dvs så länge han har sin dressyrsadel och det inte regnat osv)
En häst jag hade på utbildning fick sadeltvång som 5-6 åring men det visade sig vara en cysta på ett tornutskott precis där trycket från bakvalvet på sadeln är...
Men börja med att kolla upp så att den inte har ryggont elelr spänningar!

hästen verkar ju redan visat lite varningsignaler innan detta anfall. Börjar de bete sig lite oroligt vid uppsittning ,men inte gjort det tidigare så bör man misstänka att hästen har ont, den kan tex ha gått omkull i hagen och ådragit sig låsningar i ryggkotpelare eller andra muskulära spänningar, som då gör ont när man lägger på en sadel o drar till, och speciellt ont gör det ju i det momentet när ryttaren har all sin vikt på ena sidan vid uppsittning och för att sedan verka ngt bttre/bra då man fördelar sin tyngd på båda sidor.

Så en equiterapeut/kiropraktor borde få gå igenom hästen

vi har haft några individer som haft sadeltvång under åren. veterinären vi pratat med sa att oftast beror det på en nerv mellan frambenen som kommer i kläm av gjorden. det kan yttra sig olika våldsamt, en del "dyker på näsan" andra lägger sig, en del faller eller kastar sig osv.

vi har gjort så att vi sadlat på, väntat en liten stund, satt gjorden riktigt löst, dragit ett hål åt gången och låtit hästen ta några steg framåt varje gång. lett hästen en stund innan försiktig uppsittning och då har det gått bra.

Mitt gamla sto på 18 år har sadeltvång. Det har aldrig varit så dramatiskt att hon slängt sig, men hon blir väldigt orolig och stressad om hon står uppbunden och jag spänner sadeln. Att lägga på sadeln går bra uppbundet. Jag låter sen henne stå helt lös när jag spänner gjorden, och det fungerar för oss. Jag tar det såklart lugnt med ett hål i taget. Vad jag vet har hon alltid haft detta, har ingen aning om vad det beror på. Hon har bara varit hos oss i 3 år.

Bra, som du säger att kolla upp så att hästen inte har ont innan du försöker med sadel igen. Lycka till!

Jag har också en gammal 18 åring, en valack med sadeltvång, han dånar om man är för häftig vid sadlingen.
Borsta går bra i stallgången, men sen går vi in i boxen och sadlar på i lugn takt, ett hål åt gången.
Det händer i bland att det blir ett anfall (eller vad man nu ska kalla det för) men oftast går det bra.
Han har också alltid haft problem med detta efter vad jag hört när jag frågat omkring med tidigare ägare.
Har haft ute en kiropraktiker an detta, men han kunde inte hitta något utom lite stelhet i nacken.
Tycker att du gör klokt i att kolla upp hästen så att den inte har några stora problem.

Lycka till med din häst.

Jag har två hästar med sadeltvång. De andra är för unga för att jag ska veta om de har det än...

Mina försvinner i blicken, sen börjar de gunga fram och tillbaka för att sedan ramla ihop i en hög på golvet. Jag se rju oftast i god tid att det är något som är fel så jag släpper fort som ögat på gjorden så brukar de återgå till det normala igen... :)

Usch, jag förstår känslan du måste fått. Det är ju så otroligt obehagligt!

Min valack har också sadeltvång, och fick en attack efter betet när han skulle börja sättas igång. Det var riktigt ruskigt, det vill man ju inte se fler gånger, alltså. Fy sjutton.

Nu tar jag det om än möjligt lugnare än innan. Spänner bara ett hål i taget samt ha många godbitar har jag som strategi nu. Jag brukar ha gjorden ganska lös tills jag kommit ut ur stallet, sedan spänner jag något hål och går om vartannat. Han har inte visat några tendenser sedan dess.

Min förra häst har sadeltvång. Köpte en sadelgjord m magplatta som fördelar trycket mkt mer.
Det blev en väldig skillnad på honom efter det.
Använder magplatta till min unghäst nu som jag håller på att rida in. Han har inte visat några sådana tendenser, än iaf.
Om man kollar sadelgjordar så brukar det vara en söm som går i mitten av gjorden. Det är ju den som tar all vikt.
Man kan ju tänka sig själv...Idrotta med en gördel eller ett tunt skärp...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka