Sadeltvång eller bara ovan häst?

Fibusen

Trådstartare
Vill börja tömköra min -10 lite för ev inkörning till våren,vi har haft gjorden på kanske 5-7 ggr,är en riktig tömkörningsgjord i läder,så det är ingen sån där lätt sak i tyg. VARJE gång så bockar han som en idiot,verkligen riktiga rodeo sparkar,här pratar vi inget lyfta lite på rumpan bara...

Gjorden har vi hållt på med i snart 5 månader,vilket innebär att vi testat 1-2 ggr i månaden.

Jag är så klart jätteorolig då jag hade en sadeltvångshäst innan vilket tog en del på krafterna,samt att nyligen så var det ju nån på buke som tog bort sin häst pga sadeltvång,om jag inte minns helt galet.... När kan man säga att en häst faktist har sadeltvång?

Nu är han bara 1,5 år,inte haft den på sig sååå himla mycket,så jag har självklart is i magen ett tag till,men oron ligger där och gnager,just pga att han verkligen exploderar! Så här ser det oftast ut:

Går ut på ridbanan och låter han springa av sig lite först,samt tränar lite på förflyttningar så han även får bli lite trött i huvudet,sen vilar vi lite och står och myser,sätter på han gjorden,spänner löst,men så att det sitter fast,står och myser lite till,sen ber jag han att gå,förr har det alltid funkat bra fram tills traven,igår small det direkt i första steget,vilket innebar att det även small på mig,och sen vart det massa massa timmar på akuten.

Visst att unghästar kan reagera starkt i början när man sätter nått runt magen,men sen brukar det ju ge sig,nu verkar det ha blivit värre nästan. Jag har aldrig haft en som reagerat så här starkt på gjord/sadel! Självklart undrar man hur många ggr man blir sopad i backen när man ska upp på ryggen då,om han nånsin kommer kunna sadlas,ja,ni vet...

Sv: Sadeltvång eller bara ovan häst?

1-2 ggr/mnd är alldeles för sällan om man vill vänja en häst vid något!! Skall du komma någon stans så får du träna 2 ggr i veckan MINST. Helst varje dag! Med ditt upplägg så blir det en helt ny grej varje gång....

Jag har en sadeltvångshäst och även om han blivit bättre med åren så får han återfall om han inte rids på några dagar. Känns som han måste vänja sig vid att ridas på nytt, måste desensitiviseras.

Så ta på gjorden (dra inte åt den mer än så att den sitter stadigt) och gå en liten runda varje dag tills han vänjer sig. Är han jätterädd så börja med en täckesgjord. En i tyg lär vara mer lämpligt, finns flera märken som har kraftigt ludd under hela gjorden. Jag har en sån, mkt skönare för en känslig häst.

Senast ändrad:

Jag skulle se till att få tag på en sadelgjord som har en bredare anläggningsyta direkt och inte hålla på och balta med täckesgjordar .

Dyrt blir det men tror det är värt mycket i framtiden ..

Mia

Ja om det funkar att byta ut nederdelen så. Men många kan reagera på trycket över manken också. Därfär tycker jag ändå att en tömkörningsgjord med kraftigt pälsfoder är bättre.

Jag föredrar sadel före tömkörningsgjord. Av någon anledning (mer 'punkttryck' kanske?) reagerar de oftare på tömkörningsgjord än sadel de små.

Mina senaste tre har sagt 'okej, cool' om sadel från gång ett. Inte ett luftsprång eller nåt. Men 2 av tre har 'burkat'/skjutit rygg första gången med tömkörningsgjord (olika sorts). Den tredje sadelvande jag innan han fick tömkörningsgjord på sig, och han sa inget alls om tömkörsningsgjorden. Slump eller ej är ju svårt säga. Första gången han fick en riktig lädertömkörningsgjord på sig gjorde han ett luftsprång dock (sen var det och har det varit lugnt)

Så, prova sadel, eller en nättare neoprenegjord? Eller en sele? Haft häst som for i luften med besked av tömkörningsgjord (i läder), men inte sa flaska varken om loksele, travsele eller bröstsele - trots ovana av alla tre.

Dvs jag skulle faktiskt se om man kan gå 'runt' problemet en stund. Annars som någon föreslog, daglig träning, men hamnade du emellan nu sist så skulle jag som sagt prova byta taktik/utrustning och se.

Ja,jag har funderat hela dagen om jag antingen lägger ner allt med gjord fram tills nästa höst när jag kommer åka ut varje dag så vi kan sätta gjorden i system,alt att skaffa en i neopren. Kanske vänjer med sadel först till nästa höst och testar efter det med gjord. Får se hur jag gör men just nu känns det bara onödigt att böka med gjorden när det blir så sällan endå och när han reagerar så här. Han är så lugn och cool annars,så man blir helt chockad när han beter sig så här...

Jag har också fått känslan att att det skulle bli bättre om trycket fördelades mer,har en globusgjord med bara en "stropp" så jag kan inte sätta dit tex en dressyrgjord heller,utan är bara den medföljande smala gjorden som går att använda.

Detta är en unghäst vi pratar om, varje dag är lite väl mkt. för en så ung häst ! Han kanske inte är redo än, en del är långsamma i utvecklingen mentalt & inlärningsmässigt. Om du inte ska anmäla till Breeders el. annan tävlingsform som det är brådska med, så kan jag för min värld inte förstå varför du ska börja med utbildning nu ???
Har precis sålt en 1½ åring, varken jag el. ny ägare skulle tänka tanken att börja tömköra el. annan utbildning i paddock vid denna ålder.
När en av våran stora unghäst (1.76mkh vid 5 års ålder) började longeras vid 2.5 års ålder lite smått, så gick det inte så bra. Han förstod inte helt enkelt, ett år senare gick det hur fint som helst. Inridningen gick galant, men vi fick utbilda honom lugnt, vid 4 års ålder kunde han grunderna i LB.
Du skriver inte om din häst kommer att bli stor el. inte, vilket kan vara viktigt att veta då stora hästar utvecklas mentalt långsammare. Ingen regel utan undantag så klart, det är inviduellt. Vet att hästar har avlats fram att utvecklas snabbare idag, men man måste ta hänsyn till hästens ben oxå så dom inte slits ut innan dom växt klart i kroppen. Kroppen & huvudet måste vara i synk, vilket kan dröja på dom stora halvbloden. Skynda långsamt är mitt råd.................

Liten pasus som inte är riktat till trådskaparen:
Har sett annonser där man satt ryttare på 1½ åring & skriver stolt att den är inriden, det är så man blir mörkrädd........speciellt när man samtidigt ser alla dessa triangelmärkta hästar till salu i samma veva.
När jag pratade med mitt försäkringbolag för någon vecka sedan så pratade vi om triangelmärkta hästar. Då sa hon att dom hästarna som försäkringsbolagen tog över, så blev över 80% fullt ridbara igen, med rätt rehablitering !! Hållbar ridning på sikt är något för var man med unghästar att tänka på.

Så låt honom vila ett år till, det är rådet från mig, lycka till

Ja,jag hade planer på att köra in till sommaren/sen sommar,skicka iväg han när han var 2,5 år,ta hem och köra nån vecka,sen ställa av en tid över vintern,sen fortsätta köra på våren/sommaren,sen inridning vid 3,5 år,därför tänkte jag börja tömköra nu i höst så vi kunde gå lite med tömmar bara skritt och stop, sen vila igen,sen ta upp till våren,men eftersom gjorden inte är accepterad än så kommer jag naturligvis inte börja med tömkörningen än. Som det ser ut nu så väntar jag fram tills i vår igen när han är två,sen får vi se om det går bättre då,men skulle vilja ha han lite tömkörd innan han åker på inkörning (OM han kommer iväg). Han blir nog strax över 160.

Jag har alltså inte tänkt arbeta han på volt i trav och galopp med tömmar direkt,utan ville bara få på tömmar,och start och stop.

Sätt på gjorden i boxen oftare så du kan spänna löst i början o sen går du med den o kanske tränar visning för hand- just för att den inte ska explodera.

Senare kan du sätta i tömmarna o börja gå rakt ut i skogen- tömköra. Ev. efter en annan häst.
Det är mkt större logik för hästen att följa stiga/ vägar plus att den har annat att fokusera på än gjorden.

Det du beskriver händer mest på en ridbana där den så unga hästen inte förstår vitsen med att gå utan mål.

Senast ändrad:

Ja,jag hade planer på att köra in till sommaren/sen sommar,skicka iväg han när han var 2,5 år,ta hem och köra nån vecka,sen ställa av en tid över vintern,sen fortsätta köra på våren/sommaren,sen inridning vid 3,5 år,därför tänkte jag börja tömköra nu i höst så vi kunde gå lite med tömmar bara skritt och stop, sen vila igen,sen ta upp till våren,men eftersom gjorden inte är accepterad än så kommer jag naturligvis inte börja med tömkörningen än. Som det ser ut nu så väntar jag fram tills i vår igen när han är två,sen får vi se om det går bättre då,men skulle vilja ha han lite tömkörd innan han åker på inkörning (OM han kommer iväg). Han blir nog strax över 160.

Jag har alltså inte tänkt arbeta han på volt i trav och galopp med tömmar direkt,utan ville bara få på tömmar,och start och stop.

Även om du inte tänkt träna på en volt så är det en arbetsuppgift som jag menar, som kräver koncentration, han är för ung för att fokusera, vilket är inviduellt.
En del är väldigt intelligenta & fattar med en gång, det som jag syftade på att vi avlat fram individer som mognar snabbare. Vilket gör att ansvaret är större på oss häst ägare då vi äger en häst med hög ridbarhet, att skynda långsamt
Men det som Axel skrev att träna i boxen på stallplan korta stunder, bara promenera med saker på honom utan krav.

Gör man små, små saker lite då & då i stallet så rynkar dom inte på ögonbrynen då det blir dags för inridning/inkröning.

Även om man har lagt upp en tidsplan, så måste du utgå ifrån vad DIN häst är mogen för.
Jag har en Globus longergjord i läder & jag skulle aldrig tänka tanken på att lägga på det på en så ung häst, då den är tung & jag förstår att den kan ge obehag över manken. Jag hade nog lagt en fårskinns vojlock under, så att det blir skönare mot manken & inte ger den omedelbara tyngden.

Sätt den på honom på stallgången/boxen korta stunder, med mkt beröm. Du får läsa av han hela tiden när det är dags att ta av den. När han inte reagerar på den, då kan du först dra åt den lätt. Men i början ska den bara hänga löst, för då kan du snabbt dra av den om han får panik. Ha inte på förlängaren som finns på den nu i början,då den bara stör.Eftersom han exploderar med gjorden på så har du gått för fort fram helt enkelt.

Mitt sto som har sadeltvång reagerar mkt. på Globus gjorden m hon inte har något under, nu är hon van. Men jag minns då vi började använda den.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 953
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 440
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 376
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka