Sadeltryck..!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare MakeMyDay
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 489
M

MakeMyDay

Igår kväll när jag kom tbx till stallet efter att varit på hoppträning kände jag som vanligt igenom min häst och linimenterade henne. När jag kom till ryggen o skulle lägga liniment där så känner jag ett par bulor, 2 st stora som ärtor! På vänster sida, strax under ryggraden.
Är det sadeln som legat o tryckt????!!
Riktigt illa för sadel är splitter ny, inte ens en vecka gammal. Och är utprovad efter henne, väntade i 4månader på att den skulle komma!
Jag får väl ta o ringa leverantören idag o be han komma ut o lösa problemet. Men f*n va störigt när man går o betalar dyra pengar oxå blir det såhär.
Har ni varit med om nåt liknande? Dessa ärtformade bulor måste ju komma från trycket av sadeln, där har aldrig varit några sådana tidigare.
Vad ska jag göra med hennes rygg nu?
Linimenta den o ge massage?
Inte rida tills bulorna e borta?
Rida med padd?
Hur hanterar man detta?
Tacksam för alla svar.

Sv: Sadeltryck..!

Min häst hade sådana "knölar" förra vintern. De satt helt uppenbart i huden, och inte i musklerna (gick att "flytta" ovanpå muskeln). Hästen ömmade inte, och visade heller inga andra besvär av sadeln eller av ridningen. De försvann inte av ett par veckors riduppehåll, men gick sedan långsamt tillbaka när jag börjat använda teddypad istället för att inte använda vojlock/schabrak alls. Jag tror att det helt enkelt blev för tätt och fuktigt under sadeln när hästen svettades av träningen, och att detta blev bättre av padden som kunde "suga upp" svetten. Jag har fortsatt med padden och knölarna har inte kommit tillbaka. Använder fortfarande samma sadel.

Tillägg: Jag frågade veterinären om knölarna när han var ute i ett annat ärende, och enligt honom var det en hudåkomma som kan orsakas av smuts, svett osv och som inte nödvändigtvis har med sadeln att göra. Hans råd var att tvätta rent kring "knölarna", vara noga med att borsta bort smuts och mjäll innan sadeln läggs på, samt att gärna låta honom gå utan täcke i hagen för att "lufta".

Tillägg: Jag frågade veterinären om knölarna när han var ute i ett annat ärende, och enligt honom var det en hudåkomma som kan orsakas av smuts, svett osv och som inte nödvändigtvis har med sadeln att göra. Hans råd var att tvätta rent kring "knölarna", vara noga med att borsta bort smuts och mjäll innan sadeln läggs på, samt att gärna låta honom gå utan täcke i hagen för att "lufta".

Det konstiga är ju bara att de kommer just nu när jag fått ny sadel till henne. Har aldrig funnits nåt där tidigare, känns som att det har ett samband.
Och rida med padd när man mått beställt en sadel känns ju inte bra :(

Innan man rider måste man ju borsta rent, samt ha en ren/hyfsat ren (ej dösskitig) schabra/vojlok. Annars kan ju köärtlarna under sadeln bli infekterade av svett och smuts, det kan inte vara så att de har blivit det?

Innan man rider måste man ju borsta rent, samt ha en ren/hyfsat ren (ej dösskitig) schabra/vojlok. Annars kan ju köärtlarna under sadeln bli infekterade av svett och smuts, det kan inte vara så att de har blivit det?

Rider alltid med nytt schabrak & borstar henne noga, hon hade dessutom inte varit ute igår. Så det kan inte vara det..

Är sadeln sprillans ny?
du ska inte hoppträna då om den bara är en vecka gammal. en ny sadel skall ridas in försiktigt första 10-15 gångerna man rider och sen successivt kan man öka på.

Är sadeln sprillans ny?
du ska inte hoppträna då om den bara är en vecka gammal. en ny sadel skall ridas in försiktigt första 10-15 gångerna man rider och sen successivt kan man öka på.

Leverantören sa till mig att jag skulle skritta in den i 3h och sen rida som vanligt.

Men hursomhelst.
Skall jag fortsätta rida med den trots knölarna som finns där nu, blir dom inte ömma då? Eller ringa leverantören och fråga vad det kan vara?
Vill inte rida med den om hon får ont av den ju..
:confused: :confused:

Oj, det var minst sagt vågade direktiv av sadelleverantören.
Hursomhelst tror jag inte detta är orsaken. tror som andra sagt att hästen kanske reagerar på fukt/instängdhet från sadel/vojlock.
har du provat att sadla genom att lägga på vojlocken först på ryggen och sen sadeln?
ibland kan det bli knöl och tryck när man av god vilja försöker dra upp vojlocken i sadelkanalen.

Jag tror att det dels beror på dålig hygien (t ex skitigt under schabraket/vojlocken eller för fuktigt) MEN att det blir endast på vissa fläckar är ju ofta för att sadeln ligger och skaver där..
Är absolut ingen expert inom området men har råkat ut för samma sak själv, då ca 2-3 månader efter att sadel provats ut av sadelmakare, visade sig att hästen musklat ur den rejält :p så det blev barbacka några månader tills jag hade ork/råd att skaffa ny. Då var det i kombination med lite skitigt schabrak och fuktigt i stallet = schabraket blev fuktigt, så tillfälligt kunde det hjälpa att byta till annan padd = torr och ren, men inte i längden :p

Oj, det var minst sagt vågade direktiv av sadelleverantören.
Hursomhelst tror jag inte detta är orsaken. tror som andra sagt att hästen kanske reagerar på fukt/instängdhet från sadel/vojlock.
har du provat att sadla genom att lägga på vojlocken först på ryggen och sen sadeln?
ibland kan det bli knöl och tryck när man av god vilja försöker dra upp vojlocken i sadelkanalen.

Jag lägger alltid först schabraket o sen sadeln ovanpå.
Är väldigt noga med att sadeln alltid ska ligga på rätt sätt. Spänner alltid gjorden lika mkt på bägge sidor osv.
Jag håller på o försöker ringa leverantören, men oturligt nog så svarar han inte i sin tele. :(
Frågan är om hon ska vila nu tills knölarna e borta eller vad jag ska göra, kan ju jobba henne från marken tillsvidare..
:confused:

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 187
Senast: lillamy73
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 814
Hästvård Har en 6-årig hopphäst som skulle in på vet check i slutet av okt. Strax innan var hon väldigt konstig på en hoppträning. Studsade...
2
Svar
20
· Visningar
3 653
Senast: hastis1234
·
Utrustning Hjälp blir snart tokig. Kanske ni har nåt tips. Har ett fbl på 5 år som inte är riden så mkt. Hans rygg är typiskt fullblod utan så mkt...
Svar
15
· Visningar
1 779
Senast: Mimsan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka