Sv: Sadeltråden - vad har ni för sadlar till era islandshästar?
Nej, jag tror inte en bomlös är bra i slutänden och i längden till en hästrygg då vikten av en ryttare hamnar med direkt p åen liten yta. Ist för att en bomsadel fördelar trycket över en större yta.
Dessutom kan man inte hoppa eller så, så kommer man fram till ett dike måste man alltså hoppa av ist för att kunna sitta kvar och hoppa över med hästen.
Jag tycker bomlösa sadlar är perfekt att ha som komplement till sin bomlösa sadel. Om man vill rida barbacka men ändå inte då är en bomlös perfekt. Eller om hästen av olika själ blir smal eller tjock och man inte har en ändringsbar bom så kan man tillfälligt rida i sin bomlösa tills hästen är tillbaks i kondis igen.
Jag förespråkar alltid att man köper en bomsadel där man kan ändra bommen, typ som santa cru* sadlarna där man kan lätt med en liten skruv ändra vidden mm för mm.
På så sätt kan man släppa ut sin häst på grönbete och låta den blir lite fet och ändå kunna rida den med sadel.
För det är väl där problemet ligger, vi vill ha hästen på grönbete och då kommer hästen bli fet och då kommer inte den sadel man hade då den var vältränad att passa så bra länge.
Själv har jag löst detta problem genom att inte se till att min häst blir fet någon del av året. Alltså får hon inte gå ute på grönbete dygnet runt i månader.
Utan hon får bara gå dagtid i en hage med lite gräs i om inne om natten på så sätt har jag koll på hullet.
Blir hon fet av någon anledning så kommer jag kunna ändra bommen påden nya sadeln=)
Hade varit väldigt roligt att höra vad för slags bomlös du testat
på dig låter det som att ryttaren hamnar på en mindre yta än den ytan ryttarens bak består av
.
och att rida med bomlöst är detsamma som att rida barbacka
.
Och att det enbart är oseriösa skogsluffare som rider runt i bomlöst på sina feta hästar som de inte orkar banta.(Det gick rätt bra för mig och min häst när vi var ute och tävlade...just det i bomlöst. tävlade lag sm med i bomlöst och där ingick dressyr.)
och sånna seriösa dressyr ryttare som du skulle minsann aaaaalllldrig titta åt något såååå hemskt, riktiga tortyr "vapen" på de stackars krakarna till hästar för allllla vet väl att bomsadel är det enda rätta.
alltså jag förstår inte varför du håller på med islandshästar när vi är så hemska och "man kan inte hoppa med bomlöst" men som någon annan skrev hoppar man inte överdrivet ofta med islandshästar det är inte så att vi hopptränar varje dag i bomlöst precis.
Sen verkar du ju aldrig tölta och ja du förkastar ju allt som har med islandshästar, hästkraken får ju inte ens ha hovskägg
. varför rider du helt enkelt inte halvblod bara? då får du ju hela kittet med allt som du älskar, 3 gångarter, paddockhage, ridhus varje dag osv.
Så upplevts du av andra när du bara kör rakt över och inte visar någon som helst ödmjukhet för något annat än det du tror på.
Folk retar sig till förbannelse på dig så som du beter dig men det är som att du tycker det är roligt på något sätt.
Jag har haft bomlöst i 5år nu på min häst och han har aldrig gått bättre än när han har bomlöst.
han har inte ont någonstans, han har aldrig varit skadad eller halt.
Han har så kort rygg så det finns ingen bomsadel som passar.
max längd på sadeln 35cm och då ska sätet passa mig med runt 17 i säte.
dvs det går inte ihop matematiskt och även om det hade gjort så finns det inte så korta bomsadlar.
sen är det enbart en fördel att sadeln följer hästens muskelutveckling osv.
Hur förklarar du att en bomsadel ska kunna passa och anpassa sig efter hästens rygg i normalt "tillstånd" och när hästen arbetar? hur ska hästen kunna höja ryggen när sadeln är formad efter en stillastående rygg? och hur ska man kunna anpassa bomsadelns form över rygglinjen till varje millimeters skillnad varje gångart, varje cm hästen väljer att höja ryggen, vissa dagar kanske den höjer mer vissa dagar mindre, den höjer kanske ryggen mer i trav över cavaletti än trav på plan mark osv osv osv finns miljoner olika arbete som försätter hästens rygg i olika "form" en bomsadel kan omöjligt följa med i alla dessa tillstånd.
kanske därför de flesta hästar(eller alla jag ridit med bomlöst iaf, över 20olika minst) går mkt bättre i bomlöst
.
jag har aldrig hört någonstans om hästar som fått ont av bomlösa sadlar men hästar som fått ont av bomsadlar ja det har jag hört många gånger.
kom gärna med fakta innan du bara hittar på.