Sv: Sadeltråden - vad har ni för sadlar till era islandshästar?
I och med att det är en flexibom så är de som en klädnypa på hästarna, ligger alltid åt och klämmer. Själva sadeln är dessutom billig att tillverka, runt några tusen, och lädret är av dålig kvalité,
Många sadlar kostar mycket mindre att tillverka än att sälja.
Flexibommarna flexar väl på
längden och inte bredden? Alltså blir det väl ingen klädnypeeffekt.
De Draupnirsadlar jag känt på och ridit i har verkat ha läder av bra kvalitet såvitt jag kan minnas. Och min häst har rört sig väldigt bra i de jag provat. (En som är av den äldre modellen, och en som var inköpt ifjol i den nya modellen)
Jag gillar också stora stöd, vilket ju dressyrsadlar ofta har, däremot tycker jag ibland att de ligger lite för mycket "ovanpå" hästen....red dock en väns häst i helgen som har en utprovad jeremy rudge till sin islänning och den var gudomlig att sitta i...bra stöd, nära kontakt och bekväm som en soffa helt enkelt.
Jag har en Jeremy Rudge Prizewinner och har haft en annan modell tidigare (tror det var en MF Dressage)
Bilder på en annan PW jag haft. Det brukar vara en ring på stropparna under kåpan, men min förra sadel hade inte det efter en lagning. Den jag har nu är MW i bommen, och den finns att få tag på åtminstone upp till W, vilket är riktigt brett hos märket. Kanske också XW.
Jag har provat mängder av sadlar genom åren, och denna är en av de mjukaste dressyrsadlarna, läderkvalitén är jättefin, jag tycker att den ger ett lagom stöd och jag hamnar enkelt i lodrät sits. Det är dessutom en av de nättaste och kortaste jag hittat, och den har en smal midja på sitsen som gör att man kommer nära hästen.
Tyvärr har min kära tjockis vuxit ur den, så jag kommer att behöva köpa en ny. Den här gången blir det nog med utbytbart koppjärn.
Vill prova Eques- och Töltsagasadlarna och hoppas att någon av de billigare modellerna passar bra.