S

sucka

När jag rider barbacka så kommer jag självklart mycket närmre min häst. Han går också bättre då, när jag kan inverka med sitsen på ett annat sätt. Därför funderar jag på om det finns någon sadel där man kommer närmre hästen, som man dessutom får tävla med.

Sv: sadeltips

Bomlösa sadlar som Diddidyna och TopReiter är tillåtna på tävling.

Det låter lite som om sadeln inte är största boven, även om den måste vara anpassad till hästen. Genom sadeln trycker sig ryttaren upp i stigbyglarna, dvs du kanske tar stöd i dessa och på så sätt förlorar mycket inverkan av ditt säte...

Har du provat att rida utan stigbyglar även med sadel, om inte prova så ska du se att även de kommer att ge en aha-upplevelse.

jag gör det, och jag tycker inte att det ger samma effekt. känns som att han samlar sig sååå mycket bättre när jag rider barbacka.

är alla topreiter bomlösa?
jag har nämligen en topreiter, men jag tror väl inte att den är bomlös. :crazy:

jag kanske bara får börja sätta mig ner ORDENTLIGT i sadeln och ge fan på att jag ska SITTA! :)

Top Reiter har en bomlös modell.
Men den finns finns i nya modellen ooch sen i några andra.

Deras andra sadlar som Z.a sadeln och 2000 modellen är bomsadlar.

Jag har en Ken Taur Kari special jag, kommer väldigt nära hästen rygg i den och man känner varje rörelse bättre!
Rekomenderas!
Finns bla hos Agersta

jag upplever också att det är lättare med inverkningar när jag rider barbacka.

Har själv spekulerat kring detta och tror att det kan bero på att man automatiskt hamnar i bättre sits, man hamnar mer mitt över hästen, det blir svårare att vika sej i midjan, sitta snett, spjärna i stigbyglarna mm. Det är lättare att ge små vikthjälper som hästen uppfattar bättre utan sadel, med vissa sadlar kan man som ryttare hamna i en felaktig sits, som försvårar kommunikationen.När man rider barbacka tror jag också att man håller om hästen mer med insidan av låren, och man blir också tvungen att hålla balsnen med hjälp av rygg och mage. Sitter man i en sadel kan man ju sitta kvar ändå :o

Men visst det kan ju vara så att sadeln inte passar så att hästen inte trivs, kanske en bomlös kan vara bättre, jag har testat en men tyckte inte att det gjorde ngn skillnad, tyvärr.Kankse borde man tetsat fler?

Mitt tips är att du verkligen analyserar om du sitter annorlunda när du rider barbacka än i sadeln, kanske videofilma?

ja nu fick du ju inte s´var på din fråga utan mer andra spekulationer, men :angel:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
486
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka