Gaaahh! Jag blir tokig på detta sadelletande. Har nu besökt alla ridsportbutiker inom försvarbart avstånd samt finkammat annonser om sadlar i närheten. Detta har resulterat i att jag provat 2 st Prestige Versailles (låg i bakvikt och var på tok för takformad), Prestige Meredith (fel storlek och dessutom väldigt smal kanal), Prestige Paris (låg i bakvikt, men för smal så det var svårt att avgöra hur den blivit i rätt storlek), en Albion av nån modell jag inte minns namnet på (för rak och för lång), Santa Cruz Celine (för svängd tror jag, låg inte still och hästen trivdes inte), Equipe Grand Prix (klämde fruktansvärt runt manken trots +2 i vidd), Amerigo Vega (lite för smal, även den +2 i vidd), Bates Elevation (helt fel form, katastrof...) samt Lippo Marcello. Har säkert glömt några också..
Lippon skulle kanske kunna funka med ett något smalare järn i. Testade med "vid" och den ville tippa framåt lite och lättade väl mycket baktill. Tycker det är så svårt att avgöra om en sadel hade passat "om det bara inte var för att..".
Genomgående har problemet varit att sadlarna inte "kommer ned" ordentligt på honom. Det känns som att sadlarna inte är tillräckligt breda mellan bossorna i framvalvet. Är det så på alla hoppsadlar eller? Tycker inte det spelar någon större roll vilken vidd man väljer heller, det enda som ändras är vinkeln, och det hjälper inte mot klämd manke.
Har tidigare mest ridit i dressyrsadlar, och då tycker jag inte att det brukar vara lika trångt framme vid manken.
Några Passier eller Stubben med vid bom att prova har jag inte hittat alls. Ett enda exemplar av Passier har jag sett, och den sadeln hade en kanal som inte var mer än 2 fingrar bred, det tänker jag inte satsa på...