Sadeltips till kallblod

K

kulltorp

Jag har en nordsvensk brukshäst som jag vill ha en westernsadel till. Har ni några tips på bra sadlar till grövre hästar?

Tack på förhand
Annika

Sv: Sadeltips till kallblod

Jag är i samma sits som dig, har en Bruks Nordsvensk som vi funderar på att köpa en Westernssadel till. Vill också ha tips på en bra sadel.

Lite svårt att säga vad som är en bra sadel till just grövre hästar. Men de finns ju några märken som säljer sadlar med Xtra full Quarter bom. Har även sett att de finns en del begagnat med såpass bred bom. Vad som sedan passar just din häst är ju något som man får prova sig fram till.

Finns ju sadlar som heter "Draft Horse" som är vida, Simco har någon har jag för mig.

Börjes säljer Simco Draft Horse. Den finns tyvärr inte på deras hemsida, men finns i katalogen. Det är svårt att hitta vida sadlar- har en häst som är för bred för dom flesta märken även fast jag provat X-full bommar. Men nu väntar jag på en Simco som ska vara 8 tums bredd (dom flesta märken har inte bredare än 7-7.5)...

En måttbeställd sadel. :) Jag har beställt en sådan nu, får den väl hem om några månader gissar jag på.

Tack för alla tips! Nu gäller det bara att kunna passa ut någon också:smirk:
Annika

Sorry, jag slarvläste! Naturligtvis menade du westernsadel...vilket min hjärna borde kopplat eftersom jag är inne på W-tråd.

Jag tycker WesternHorseman Corall är jätteduktiga på sadlar. Vet dock inte om de åker ut så långt som till Katrineholm? Men kolla deras hemsida. http://www.westernhorsemen.dk/

Lycka till :)

:bump: Åh åh mera tips!!
Har oxå ett kallblod (trav) samma problem här: rak, bred rygg, låg manke. Lånar just nu quarterns sadel (bred simcosadel vet ej modell eller bredd på den då den e gammal) men blir nog utan nu till helge då den förmodligen flyttar.
Hon har en Wintec wide (gissar jag det är) med det vita koppjärnet (ska vara det bredaste) o den passar inte, hon har blivit lite för bred för den (tjock? :angel: )

Så finns det nå fler bra tips vad man ska leta efter modellmässigt som är vettig kurs på, inte sadlar för 10-40 000 kr för den ekonomin finns inte :crazy:
Har funderat bomlös, tävlar inte o har som just kommit igång med "inridningen"

till TS: Sorry för trådkapningen

pga av lokaliseringen så är det svårt att få ut någon sadelprovare, sen vet jag inte men det finns inte så mycke western folk här omkring med bra sadelkunskaper och kan hjälpa en med att pröva ut sadlar heller

såg på globus hemsida att de saluför big horn haflinger, kanske vore något. Antar att de kostar ca 8000 i sverige om man nu hittar någon ÅF av just den, men såg den på några utländska sidor för 432 dollar! vore kul o prova en sån, behöver väl ingen ny sadel just nu men än w-sadel skulle va kul o ha till min fjordtunna.

Milsta har ju en bred syntet abetta också men den va tydligen inte så bred framgick det i en annan tråd.

jaa hade en radnols sylveride ett tag(billig i skräp kvalite), dock va den inte tillräckligt bred för min häst som är över 115 grader, mend en va rätt så bred ändå. Om man byter alla remmar på en sådan o så så borde den ju funka till någorlunda bred häst.

Har oxå ett kallblod (trav) samma problem här: rak, bred rygg, låg manke.

Jag har också en kallblodstravare med rak och bred rygg, låg manke. På henne passade en rakskuren Deuber & Partner (som bl a Western Horsemans Corral säljer). Har bomvidd 3, full quarter, just nu. Men det finns även bomvidd 4, x-full quarter, att byta upp sig till när hon blivit äldre.

Till quarterkorsningen har vi dock inte hittat något passande. T.o.m. x-full har varit för smalt för henne. Väntar nu på en Draft Horse Special från Börjes, dom ska vara megabreda och korta :p

Min Deuber & Partner (Oklahoma Classic):
1500oklahomaclassic-2.jpg

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
937
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
750
Senast: iNHALE
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
482
Senast: Mrs Chippy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka