Sadeltips mottages!

Sv: Sadeltips mottages!

Vilken prestige modell är rak? Har själv en Venus D och den är ju rejält svängd.

Ja, Venus är svängd, men har sj en Lucky dressage som är betydligt mkt rakare (ej i kalvskinn tyvärr) och även Leonardo D och Doge Optimax är av rakare modell och med kalvskinn om jag minns rätt. Centaur här på buke har nog bättre koll på det än jag :p

Jag vill också veta lite om vilka sadlar som passar hästar med raka ryggar. Jag vill desutom ha anatomiska knästöd :)

Satt och läste en annan sadeltråd där en ryttare pratade om vikten utav en bra sadel som passar RYTTAREN. Tyckte att detta var ett väldigt intressant ämne som man altför sällan pratar om. Blev tydligt varse detta då jag provade en Albion på 3 åringen i tråden. Den låg helt ok på honom men min sits försämrades rejält, tror att den helt enkelt inte passar min kroppsform. Detta syntes mkt tydligt då jag blev filmad i denna sadel. Jag sitter ju helt klart mkt bättre i min andra sadel som inte pasar hästen :(. Ska man tävlingsrida så är det ju av högsta vikt att man som ryttare sitter/inverkar optimalt.

Jag hade en Albion på min när han var 5. Den var för stor för honom tyvär för jag satt mycket bättre i den.

Den jag har nu är en Kjellquist excellent. Får ofta höra från familjen att jag sitter bra mycket bättre nu än tidigare. Den ligger bra på hästen och han trivs i den vädligt fint. Han är mycket tydlig att tala om om en sadel inte faller honom på läppen.

Har ridit i en Rösli och bara älskade den. Att jag inte kunde gå efteråt var en annan femma. Den hade vridit om mig rejält i lederna. Jag fick en konstig bredbent ankgång.

Men för mig är drömmen en Stubben Tristan Delux. Mamma mia vad jag gillar att sitta i en sådan. Funderar på att ta hem en och prova för att se hur den sitter på pållen och vad han tycker. Har sett en butik på nätet som säljer begagnade sådana till mycket trevliga priser.

Fast först ska kräket bantas och vara igång innan jag byter sadel igen.

Vad gäler rak rygg - har stött på en del syntet sadlar som ligger bra på raka ryggar. Min var väldigt rak som unghäst, inte längre. Har haft Griffin, Albion, Hubertus och nu Kjellquist på honom. Har gått från vid bom till smal till normal till vid igen. Jag skulle satsa på att hitta så billigt som möjligt så länge han växer.

Med risk för att vara tjatig:angel:...Jensen Amiral har buffelskinn och passar till raka ryggar. Engelsk sadel, omstoppningsbar och finns flera ute på nätet till salu.

Glömde tillägga, min är iaf smal midja på fast jag har en bred häst så bomvidden är vid.

Jag har en lusitano med väldigt rak rygg. Han har en bates Innova. Den har utbytbart järn så jag kan ändra när han musklar om sig eller växer. Desutom är den smal i midjan som jag önskar och har bra knästöd. Den är stoppad med luft vilket jag föredrar på unghästar eftersom det är mer stötdämpande enligt mig.

Lycka till!

kl

Jag har en häst med tämligen rak rygg och duktig manke, provade Bates Caprilli på honom men den var på tok för rak. Inte särskilt hal men inte supergrepp heller kanske.

Värt att prova iaf då jag skulle räkna dem som absolut det rakaste jag sett.

Hej!

Jag har exakt samma problem som du! Jag har också en treåring med spikrak rygg och ingen sadel som passar. Han är ganskka kort och med lång(?) inte så hög manke.
Jag har min Equipe som jag har till mina "vuxna" hästar men den passar honom inte alls. Testade att longera med den men då satt den fram på halsen efter 5 minuter. Har tänkt att man kanske kan köpa en beg. Prestige. Har en Prestige Paris hoppsadel som jag hade när jag red in honom och den passar perfekt! Prestigen brukar ju inte vara SÅ dyra om de har några år på nacken.... Nån som har en idè om denna tanken? Hade varit tacksam för svar:bow:

Kan tillägga att jag inte har läst genom tråden så noga... måste till stallet!!!!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: Jeps
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 287
Senast: poetin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka