Tänkte bara höra med er, behöver lite tips om sadlar, har en "svår rygg" på min lilla donna och har provat många olika sadlar. Just nu rider vi i en Zaldi star, vilket känns riktigt bra, men kommer fortfarande inte riktigt ifrån tanken på bomlöst eller bladsadel när man ska rida riktigt långt. Hon har även en county dressyrsadel som ligger ok, men den orkar jag själv inte rida långt i. Zaldi sadeln känns bekväm, men har än så länge inte ridit så många mil i den. Har även en en Star Trekk comfort shorty, men damen fick ont i ryggen efter ett tag, vet inte om det var sadeln eller kombination av många saker (brunst, pälsfällning, träningsvärk) har dock inte vågat rida i den på ett tag... Har även provat free form på henne men den blev för lång. Hon har kort, bred, svängd rygg med stora bogblad... Vad finns det för fler alternativ som inte kostar skjortan (över 10000)?? Funderar mer i banorna bladsadel nu, eftersom jag själv inte är helt i balans alla gånger och tror då att det ger onödigt tryck på hennes rygg från mig i en helt bomlös sadel. Podium? Hur är den att rida i? Längdmässigt, verkar vara en ganska lång sadel? Och formen, tänker på att hon är smått överbyggd med en svängd rygglinje... vad finns det för andra alternativ av bladsadel? Huuu är en djungel det där... Tar tacksam emot tips från er! Gärna bilder på olika sadeltyper och vad ni själva rider i för något....