Sadelstadsknutor

sassiball

Trådstartare
Min häst har återkommande problem med sadelstadsknutor. Idag var vi inne på kliniken och provade att spruta med cortison. Någon som har erfarenhet av det?

Andra tips mot detta problem mottages tacksamt... har kört 10 dagars behandling med örondroppar (Fucidin/otamax) men det har inte hjälpt precis.

Sv: Sadelstadsknutor

Inte i sadelstaden utan strax bakom. Injicerades med kortison, kom aldrig tillbaka. Det är min enda erfarenhet dock, men hoppas kortisonet hjälper.

Halvblodshingsten jag hade fick såna pga en sadel med för trång kanal.

Fick hålla honom klippt under vinterhalvåret (alltså helklippt, även ryggen) och tvätta ryggen med Hexocil en gång i veckan. De försvann snabbare än jag kunnat ana faktiskt.

Nu är det väl så att alla kanske inte kan ha sina hästar helklippta och dessutom duscha dom en gång i veckan om de står i kallstall eller kanske till och med på lösdrift men kanske är värt att klippa i alla fall?

Ha renskinn underst när du rider sedan när de är borta, eller under tiden de läker också förstås. :)

Tack för svaren! Dock så har hon utprovad sadel och det är en bred fin kanal med mjuka välstoppade bossor i den som ligger jämnt an. Och hexocil tvättar jag med efter varje ridtur.

Har också ett renskinn som jag oftast använder, vet inte om jag tycker det har så jättestor skillnad. Men jag provar nog att rida med det igen nu efter behandlingen så får vi se :)

Liknande trådar

Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 120
Senast: Keb71
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 188
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
1 001
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 926
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka