Sadelrygg, vad är det?

sky_fly

Trådstartare
Jag sitter och kollar på Djurpoliserna i Miami just nu och dom räddade en vanvårdad häst.
Hästen hade en rygg som såg ut som ett V och det kallades Sadelrygg som kom av för mycket ridning. Jag har aldrig hört talas eller sett något liknande så jag googlade men blev inte ett dugg klokare för det.

Någon som vet någonting om detta, är det smärtsamt och går det att 'bota'?

Sv: Sadelrygg, vad är det?

Menar du att den var väldigt spetsig över ryggen? För isf kan jag tänka mig att det man syftar till effekten som kan uppkomma om man rider med t.ex. en för trång sadel som ligger och klämmer. Hästen musklar sig inte där sadeln ligger för den klämmer och hindrar musklerna att utveckla sig.

Nja, ryggen såg ut att ha gått av på mitten mellan manken och länden.
Jag tänker mig att man ser hästen ifrån sidan.

Svankryggig som FAN skulle man kunna säga. Som ett riktigt V!

Det är genetiskt och en extrem svankrygg är dubbel recessiv.
Det finns två typer, en åldersrelaterad och en som uppkommer redan innan hästen fyllt 2. Om en sån häst rids stärkande från start så kan man dölja svanken lite.

Visserligen var denna häst ca 25 år när den omhändertogs, men det känns som att en sådan rygg inte bara dyker upp utan kräver års slitage.

Har en häst ont att ha det så?

Ja sånna hästar som ser ut att ha gått med 200kg för mycket på ryggen och inte fått ngn mat. Saddle back, antar att det ofta är en kombination av fel/o musklade gamla hästar som blitt extremt svankiga pga fel utrustning, arbete och mat.

Hästen har nog helt enkelt inga mag eller ryggmuskler att bära upp sig själv.

Ja det är nog inte bekvämt att gå runt så, den bär sig ju fel och måste ha många spänningar i överlinjen. Ngn som pga okunnighet rider hästen på det hjälper ju inte till direkt heller.

Det är genetiskt och en extrem svankrygg är dubbel recessiv.
Det finns två typer, en åldersrelaterad och en som uppkommer redan innan hästen fyllt 2. Om en sån häst rids stärkande från start så kan man dölja svanken lite.

Men om svankryggen är dubbel recissiv, vad krävs för att den ska slå ut i aveln då? Jag är sämst på detta. haha..

Min häst har medfödd svankrygg. Varken mamman eller pappan har det och ingen av hans syskon (han har två helsyskon dessutom). Mamman har många avkommor och pappan har några hundra. Ingen är svankryggig. Vad hände? :)

Jag har sett en travarmärr som såg ut så och hon var ju aldrig riden. Men fick fina avkommor enl uppgift.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
845
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 998
Senast: Anonymisten
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 457
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 288
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka