Sadelrapport, igen

psychogrrl

Trådstartare
Nu med ett bredare framvalv (nr 4).

Låter bilderna tala sitt eget språk...

http://web.telia.com/~u85811931/sadelbilder/sadelbilder.html

Vet inte om det blir bättre om jag skulle sadla 3 cm längre bak? Det är dock i det här läget sadeln hamnar när man "drar den bakåt", längre bak så "vill" den inte ligga. Men kanske man ska ha den där ändå?

Iaf,
Han får ett begränsat steg med sadeln. Nu har jag bara ridit barbacka och med den här sadeln så har inte jättemycket att jämföra med. Jag vet inte om det är sadeln i sig eller min sits som blir i den, men han känns förvirrad. Det är VÄLDIGT lätt för mig att halka bak, tynga ner bakre delen och hamna i bakvikt. Hans reaktion blir ju såklart skjuta undan ryggen och sticka framåt. När han vid vissa tillfällen i traven och galoppen spänner ryggen och tappar överlinjen har jag lättare att sitta "i" honom barbacka. Med sadeln blir det lätt vid dessa tillfällen att jag hamnar ovanför. Det är därför lättare att hitta tillbaka till en avslappnad överlinje barbacka, men det kanske bara är en träningssak.

Vet inte hur många chanser jag ska ge den?
Ska prova att göra inlägg att sätta mellan sadeln och bossorna för att höja den bak.

Några intressanta grejer man kan diskutera runt.

Titta på avrtycket båda på schabraket och ryggen. Den ligger an fram och bak, men på mitten är det torrt (troligtvis inte pga tryck utan pga att den inte ligger an lika mycket). Varför? Har han med sin svängda rygg för rak rygg för sadeln?

När jag rider barbacka gör det ont/släpper det i spänningar runt SI-leden/korsryggen/ländryggen. Med sadeln idag fick jag ont runt min pyttelilla scolios i bröstryggen (vet inte exakta numret på kotan, men sitter mellan skulderbladen). Skillnad i min sits, påverkar vad?

Ja, ni efterlyste att få mer info, här har ni en del att titta på och diksutera utifrån! :angel:

Sv: Sadelrapport, igen

Tack för intressant bildmaterial! :bow: Jag håller ju på ungefär som du och provar mig fram med min Espaniola. Men nu har jag iaf beställt nya paneler som skall höja sadeln i bak, eftersom vi verkar ha ung. samma problem (att den tippar bakåt). Jag har nu en pad som höjer sadeln bak, och det har gjort problemet betydligt mindre, men inte löst det helt. Jag tog faktiskt ut en sadelutprovare som hade lite åsikter om min placeringn av panelerna. Jag ändrade enl. hans åsikt, men fick då samma effekt med torra fläckar på ung. samma ställe på ryggen. Jag har dock en annan idé om varför det blir torrt, det kan vara så att trycket är större på dessa punkter, och då blir cirkulationen där mindre och ingen svettning uppstår. OBS, jag är inte helt säker på att det är så, men det var min spontana tanke iallafall.

Nu har jag återigen ändrat tillbaka nästan till min ursprungliga panelplacering, men jag har inte ridit i sadeln efter detta. Men eftersom min pålle svettas ganska duktigt, lär det synas om det blir någon skillnad.

Nu har jag kollat på dina bilder igen, :o och inser helt klart att det verkar som om sadeln inte ligger an på det torra punkterna. Annars skulle det ju synas på shabraket..... sorry... missade det... :angel:

Undrar hur pass svängd din sadel är, för min är för mycket svängd för att ligga plant på pålles rygg. Den gungar lite om man lägger på den utan paden och utan att spänna sadelgjorden. Vi kanske skulle byta... ;)

Senast ändrad av en moderator:

Du viker dig inte lika mycket i sidan med sadeln som du gör barbacka.

Nej, det är väldigt sant. Men å andra sidan hittar man andra "felaktigheter" i min sits, med sadel ;)

Dessutom, så som pålle gick med sadel idag vill jag då inte rida med den på det sättet. Usch, säger jag.

Senast ändrad:

psychogrrl skrev:
Titta på avrtycket båda på schabraket och ryggen. Den ligger an fram och bak, men på mitten är det torrt (troligtvis inte pga tryck utan pga att den inte ligger an lika mycket). Varför? Har han med sin svängda rygg för rak rygg för sadeln?

Nu har jag snurrat till det igen. Det är ju "tack vare" hans svängda rygg och tappade överlinje dem ligger som en brygga...

Hur ville han att du skulle placera panelerna och hur har du placerat dom nu?

Ojämnheten kan ju bero på att jag sadlat för långt fram också? Om den hamnar längre bak så kanske den ligger an mer jämnt? Men då borde den ju "vilja" lägga sig där. När jag provade på massa olika sätt innan med det smalare framvalvet så "gungade" den som din när jag drog bak den.

Tror att det är en "inridningsperiod" på sadeln. Hur mkt har du ridit i din? Uppsakttningsvis har jag nog lagt ner 20 timmar i sadeln(eller mer).
Min häst är som en damcyckel och i början låg sadeln lite som en bro över ryggen. Jag fick lite gness fram och baktill och torrt platt i mitten. Nu har jag ridit ganska frekvent med sadeln sen mitten av april då jag fick hem den och nu sitter den som ett extraskinn.
När jag tar av den är det jämna svett-tryck längs hela bossornas längd.
Men ett problem kvarstår dock.... bakvikten, med ett bredare koppjärn kanske den kommer för nära manken(jättehög). Jag funderar till och från hur jag ska göra med lutet....

Mvh T

Mycket bra bildmaterial!
Tack!
Jag har en comfort och jag har inte alls dessa problem på nån av hästarna.
Dock var det lite problem med Barefooten som jag fick padda upp.

Hm Nu vill jag inte vara stygg men så här tror jag:

I sadeln sitter du bra i en lodräts sits, vet inte hur pass hästen är van vid att ha sadel?

Jag tycker att det ser ut som att du slappnar av bättre när du rider barbacka?
Du ser ut att spänna dig i armarna, som leder till att du blir lite hård i handen och hästen spänner sig genom att inte söka till bettet, och hästen kommer ner med ryggen.

Jämför man så ser han ut att bära sig likadant i traven med eller utan sadel, sen på en bild med kapson gå han fint och bär sig fint utan sadel...

Jag tycker att det är svårt att ta några bilder och sedan jämföra, men jag tycker mig se att han bär sig likadant med eller utan sadel...dock ser han ut att acceptera kapsonen bättre än bettet och sedan om det beror på din hand eller inte det vet du själv...
Rider du för nån instruktör?

Att titta efter svettfläckar på ett schabrak, visst kan man titta men att verkligen veta om sadeln ligger an hela vägen går inte se...smuts bildas oftast där sadeln kan ligga och "röra" sig, man rör fram smutsen, rör sig inte sadeln lika mycket i mitten så blir det inte lika skitit.

OM du står på marken och sedan känner längst( under) sadeln, framifrån och bak medan du trycker uppe på sadeln , känns det att sadeln ligger lika bra?
OM du sittre upp låt nån göra samma sak, sedan när du rider låt nån sätta in handen i den främre sadeln under delen, och känna efter hur trycket är..jämför med att föra in handen baktill under sadeln...

Annars en jätte fin häst, trevlig sadel och jag gillar din sits i sadeln!

Senast ändrad av en moderator:

Tittar på bilderna igen och ser att de kanske inte visar helt och hållet hur det kändes.
Jag rider ju numera på kapson+bett även barbacka (ja, det började jag ju med innan jag red med sadel), för att få honom att slappna av i halsen och komma till ännu mer arbete i ryggen (ja, rider för instruktör). Barbacka med bett så går han mer och mer till bettet, han söker sig framåt-nedåt. När han går emot/från bettet rycker han sig framåt, men går aldrig uppåt som han gjorde med sadeln. I sadeln sökte han sig aldrig till bettet på samma sätt, förutom på slutet när jag satt i extrem avlastningssits.
Eftersom jag nu försöker länga halsen på honom (med bettet) så behöver jag ha lite längre tyglar för att kunna tillåta honom det. I sadeln, när han går uppåt, släpper ner ryggen till marken (ja, det känns så) och kortar halsen ordentligt så sitter jag där med ingen som helst kontakt i stort sett. För att få kontakt måste jag ju antingen korta tyglarna, eller ta de åt något håll. Om man tar de något neråt-bakåt så finns det ett framvalv att slå händerna i ;)

Kanske en del av det orsakas av min spändhet och hårdhet i handen, det är alldeles säkert, MEN även i skritten när jag var avslappnad i sadeln så gick han uppåt från bettet (släppte ryggen).

Som sagt, i traven när han spände ryggen och gick uppåt så kunde jag inte sitta i sadeln, jag satt ovanför. Det är ju då i stort sett omöjligt att hitta tillbaka till avslappnad form. Barbacka kan jag sitta i honom när han tappar överlinjen och pinnar på (den övre av barbacka-bilderna är en sådan), det går ju då lättare att hitta tillbaka till en sådan form som visas på nästa barbacka-bild (som jag tycker är den bästa, förutom att jag viker mig i sidan).

Kanske det SER UT som han bär sig lika (känns inte som de första bilderna visar som det verkligen var som sagt), men jag kan intyga att det gör han absolut inte. Även om det ser ut som jag hamnar i en lodrät sits så var det inte det sadeln förmedlade till honom.

Eftersom schabraket inte ens var svettigt där det inte var smutsigt så tycker jag man kan säga en del efter det. Att han, som var rätt svettig, inte svattades där är anmärkningsvärt.

Jag har inte ridit överdrivet mycket i den om man säger så, just pga bakvikten. Min lösning (pad) funkade ju inte heller så bra (den åker bakåt, precis som schabraket, och den är gjord av "sittlappar" från Biltema, vilka värmer...). Ska göra om paden (eller köpa nya sittlappar) och göra inlägg att ha mellan sadel och bossor.

Undrar om de nyare modellerna är bättre i hänsyn bakvikt?

Känner också att jag egentligen skulle vilja ha bak stigläderfästena ett par cm, frågan är hur man kan lösa det?

Har inte kunnat kolla så himla noga på bilderna (sitter på modem) men -> psycho, kom ihåg att han inte haft sadel på sej särskilt många gånger. Kom ihåg att du inte ridit med sadel särskilt mycket och har lite av en "barbackasits" (som är bra när man rider barbacka men inte när man rider i sadel). Det är ju flera grejer i din sits som fallerat totalt på bilderna motför de bilder du visat tidigare - bara en sak jag la märke till var händerna, du har lagt ikull dem och ser väldigt "bakåtsträvande" ut = hård och äcklig (inte så konstigt han ser lite besvärad ut på galoppbilden då han "gett sej iväg") - jag är inte så säker på om det är sadeln i sej som gör att du hamnar fel, eller om det är mer ovana..?

Jag tror du vågar sadla längre bak, inte säkert den hamnade där det är mest "rätt".

Jag tror faktiskt det till viss del är en vanesak. Fast "tryck-bilderna" såg ju inte så bra ut förstås, å andra sidan - arbetar han inte rätt med sina muskler och "fyller upp" främre delen av ryggen kommer förstås inte sadeln ligga an där. Vad händer när han kommer igenom i kroppen och söker sej fram, kommer upp i ryggen ifall du haft en mer svängd bom?

Nå, jag skulle vilja se fler bilder när du ridit i den kanske 5-6 gånger - hur ser det ut DÅ?!

Jag var sadel-lös till i över ett halvår innan jag skaffade ST och då tog det ganska lång tid att "rida i sig" i sadel igen. Det tog tid innan jag hittade en bekväm och avslappnad sits. Jag studasade som en pingisboll på pålles rygg vilket medförde spännigar (ja ni vet sen var karusellen igång).
Det kändes motigt i början och jag ville helst slänga av sadeln men efter ca 2 veckor började det kännas angenämt.
Mvh T

Senast ändrad:

Jo, visserligen är både han och jag totalt ovana vid sadel och mycket stammar nog ur det. Men ändå, inte ska man väl falla bak mot bakvalvet (inte mycket, men ändock) och trycka undan ryggen så han skjuter framåt av smärta (ja, och att mitt överliv hamnar i drivande position)?

Ska jag behöva ändra min sits till en extrem avlastningssits för att jag helt plötsligt har en sadel? ;) Det var först då han började fylla ut i ryggen och gick mer stadigt framåt-nedåt. Kanske också att jag hade ridit i den ett tag och började slappna av, hitta sitsen bättre?

Har skurit till paden så att jag har inlägg att ha mellan sadel och bossor, ska bara införskaffa och sätta på kardborrband. Sen rida i den ett par ggr (om det känns bra) och ta kort igen.

Att händerna blir så konstiga tror jag kan vara att jag hamnar längre upp än vanligt och då inte kan inverka på samma sätt, eller vad man ska säga. Jag kan med samma armbågsvinkel inte ha samma kontakt med hans mun. Därför sänker jag händerna, för att få de på "samma ställe". Men då blir linjen till hans mun bruten och kontakten med hans mun en helt annan.

Fast jag har ju ridit i den 5-6 ggr ;) iofs sen nyår, men ändå :D

Fast å andra sidan:
http://web.telia.com/~u85811930/sidor/bildsidor/april05.html
;)
Då med pad så att sadeln kommer upp i bakdelen och inte hamnar i bakvikt.

Det är ju en bomlös så den är inte helt stel, men ändå bra stabilitet på.

Men jag håller med dig, som han gick med sadeln nu vill jag inte rida i den som den ser ut nu!

Hihi, hitta en underbart välpassande sadel till en boll med liten manke och megakort rygg är nog egentligen omöjligt ;) Dessutom ska den funka när jag åker ner till Frankrike för att bland annat hjälpa till med "tjurfösning".

Du vet som sagt bättre själv, känns det som att du sitter i bakåtlut så visst kommer det att kännas att hästen sänker rygg, om man sitter i framåtvikt känns det som att man ska ramla framåt och hästen får springa fort för att balansera upp dig osv...

Det ser mycket bättre ut när du paddat upp där bak...jag hade som sagt samma problem med barefooten och när jag paddade upp baktill så låg den bra!

Det är svårt med bomlösa sadlar just för att hästar har olika form och lägger sadeln olika beroende hur mycket riden hästen är och vad för sadelläge den har.

Jag gillar verkligen dina bilder och tycker att det ser trevligt ut när du arbetar honom med långa tömmar....skulle du vilja förklara lite hur du gör osv...skulle själv vilja´göra så med pållen.

Jag pm dig!

Hoppas det löser sig med sadeln!!

Jag hade placerat panelerna upp mot mitten, för att sadeln skulle komma ner mer i fram, men han tyckte att jag skulle ha dom längre ner ("normalplacering"). Dock fick jag då två mycket tydliga torra fläckar, vilket gjorde att jag blev lite fundersam om det fungerade så som jag ville. Jag har nu en mittimellan-placering, högre upp mot mitten, men inte så högt upp som förut. Det har jag ännu inte provat att rida i, så jag får se imorgon om det blev någon förbättring. Rider gärna barbacka mellan varven, och har då en annan sits än den i sadeln (såklart, speciellt på den breda ryggen... :smirk: ). Jag hoppas verkligen att de nya panelerna kommer att placera mig mer korrekt än vad som nu är fallet. Det är svårt att sitta avslappnat, när sadeln vill att man skall falla ner på rumpan i bak. Jag tror att att många av problemen du har, kommer att försvinna, om sadeln bara ligger rätt. Min häst är ju sadelvan sedan många år, men visar ändå tydligt när jag inte är avslappnad. Framförallt vill jag inte behöva sitta och tänka på att hela tiden sträva emot sadelns "sitsläge".

Folk som jag pratat med som provat en äldre(halvår/år) modell av sadel, kanske som din, har tyckt att de hamnade i bakvikt. Plus att det var en onödigt hög knöl längst fram som puttade dem bakåt.
Om du gör det, vilket du ju säger och såklart vet själv, spänner sig nog hästen mer bara av det.
En annan kompis har precis fått hem sin espaniola och den har inte alls samma sits som din på bilderna. Den ser ut att vara helt ok och hon är också nöjd. Hon är så pass erfaren och har ridit så många hästar och i olika sadlar så hon borde reagera på ev. stolsits.

Om du måste spänna dig för att komma upp ur sadeln så tror jag din häst som säkert är väldigt känslig reagrear med spänning och oro och sedan är karusellen igång.

Har inte kännt av några sådana problem som stolsits med min fitform, däremot har hästen så stor trav att jag lätt spänner mig för att hänga med, och så spänner han sig osv..

Andra hästen tappade ryggen av olika anledningar ibland och i det läget gick det inte att korrigera utan att ta om och fixa formen från noll. sadeln var inte orsaken, men då hon tappade ryggen och ville framåt förlorade hon helt sadelläget och den började glida, gnugga och åka fram. Då såg vojlocken ut som din, med rufsig päls under sittytan och smuts baktill.

Efter ett pass i avslappnad form däremot blev den knappt någon skit alls undertill. Allt låg då så stilla att jag kunde urskilja ett mycket svagt avtryck i pälsen av stickningarna på vojlocken över hela ryggytan efteråt

Men oroande om de äldre modellerna skulle vara så illa uppbyggda att man hamnar i stolsits, tur jag varit pank på sadelkontot fram tills nu då!!!

Fast stolsits hamnar jag ju inte i, inte någon extrem sådan iaf. Det är mer en tendens att hamna bakåt med rumpan (och då överlivet 2 cm för långt bak). Kanske en annan häst och ryttare inte hade märkt just det?

Ska framföra svanskappafäste-önskemål :p Åker snart ner igen.

Nu varje gång jag kommer så är det som: "Jaha, vad är det ni vill ändra på nu då" :angel:

:D

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 244
Senast: Aifos
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 254
Senast: Tossa90
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 094
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har en prestige jag älskar och avgudar att rida i. När jag fick min donna låg den helt okej på henne förutom att jag fick värma om...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka