sadelproblem!

J

Jaba

Wintecen lutar bakåt med blått järn. Är bra i bommen men ligger en aning för tätt på manken.

Appalosan däremot låg inte ann bakpå med bomvid 37. Den låg oxå för mycket mot manken och något för vid.

Är dessa sadlar för vida eller för raka i bomen för hästen?

Sv: sadelproblem!

Prestige sadeln låter för vid medan Wintecsadeln - som hamnar i bakvikt - är för smal och dessutom för lågt uppbyggd i fram. Testa med en smalare bomvidd på Prestigesadeln?

Funderar oxå på de men har oxå funderat på någon annan typ av sadel.
Min egen appalosa har bomvid 33 som är alldelses för smal men den ligger inte heller riktigt an där bak dock betydligt mer än 37:an.

men om de inte ligger an bak så är de knappast för raka, snarare tvärtom. och om den lutar bakåt så är den för smal.

Men använder jag de röda gärnet på wintecen lutar den fortfarande bak trotts att det är samma gradantal på bomvidden som på appalosans 37:a.
HUr kan det då komma sig att dom ligger så pass annorlunda?

Därför att dom har olika passform!
En sadel som är för böjd i bommen kommer tippa fram även om den är alldeles för smal. Så förmodligen är Prestigen alldeles för böjd, och Wintecen alldeles för smal.

Ok. JAg som tycker bomvidden är bra på wintecen.
Tipps på sadel med annan passform än appalosan med en bomvid vidare är 100 grader?
Dock vill jag inte ha en flatback och det ska vara liknande knä och vadstöd som silver star. Golden Star tycker jag blir lite för lite knästöd på.

Hur skulle HDR passa?

TYvärr lär de ta et ttag nu då kameran inte vill fungera......
och hästen är på bete.

Men tipps är alldit välkommna endå.
SÅ kan jag ta hem och prova själv och kanske så småning om lägga ut bilder på sadlar jag själv anser sitta bra på honom.

Liknande trådar

Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Sebastian
·
Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 424
Senast: Ace
·
Utrustning Okej hörni, jag behöver hjälp av er som har riktigt breda hästar. Min nyförskaffade "coblet" är ca 120 grader vid bakom skulderbladen...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 680
Senast: Oknytt
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar