Sadelproblem..

Sv: Sadelproblem..

Jag har en Amerigo hopp cc och en dressyr cc- flatback- underbara sadlar:love:

Har just nu en Stübben Edelweiss men den kommer jag byta ut till en Frank Baines Elan eller en Frank Baines Reflex till sommaren.
Edelweissen tyckte jag bara var skön när jag provsatt den. När jag sedan red i den efter att fodervärden hade användt den någon månad så fick jag ingenting att fungera. Den fungerar dock bra för fodervärden så den får vara kvar till maj.
Är så egoistisk att jag vill ha de nya sadlarna till mig själv när hästen kommer tillbaka. Måste nämligen köpa ny dressyrsadel också:cry: Jäkla häst till att växa ur sadlar på löpande band, säger jag bara:cool:
Det är bra att hästarna bygger muskler men det är sällan bra för ekonomin:devil:

Apo

En HenriDeRivel hoppsadel i kalvskinn.
Har försökt ta reda på vad det är för modell men det verkar bara finnas en av denna sort :confused:

Hur är Equipen jämfört med Vega i anläggningsytan ? Eller ännu hellre jämfört med DJ (det var väl du som var inne på en sådan innan). Rakare eller lika svängd som DJ ? (Vet du hur den är i förhållande till Amerigo CC också så tas den informationen också tacksamt emot) - Gylle med sin roliga hingst med den raka ryggen på sadeljakt...

Hoppsan skrev:
Jag ska köpa en ny hoppsadel... det är ju rena djungeln.
Jag vill ha en hoppsadel, flatback.... är lite inne på att köpa en Amerigo sadel, men den är väldigt dyr..

Vad rider Ni i för sadlar?
Vad har Ni för erfarenheter av Amerigo sadlar?

Amerigo är de sadlar som jag klart tycker bäst om (har haft de flesta modellerna genom åren) och älskar framförallt min Amerigo CC LE (special skinn - känsligt men ack så skönt).

Passar på att stjäla lite utrymme i din tråd och ställer en fråga.

Vilken av följande skulle ni som har egen erfarenhet av dem säga är mkt rakt i anläggningsytan.
Butet, Devocoux, Equipe, Delgrange (kommer ni på någon annan snarlik av samma höga kvalitet som jag glömt så fyll på med förslag)
Skall vara till häst med extrem rakt sadelläge bred obefintlig manke och till detta så lägg extremt högt placerade bogbladsspets (låter kul va...)
Har för tillfället alltså Amerigo CC LE med kapade paneler (för att bogbladen skall få lite mer utrymme) och tom denna raka sadel är för svängd för honom.
Skriv gärna en jämförelse med hur sadeln är att rida i jämfört med antingen Amerigo CC eller Butet.

gylle skrev:
Hur är Equipen jämfört med Vega i anläggningsytan ? Eller ännu hellre jämfört med DJ (det var väl du som var inne på en sådan innan). Rakare eller lika svängd som DJ ? (Vet du hur den är i förhållande till Amerigo CC också så tas den informationen också tacksamt emot) - Gylle med sin roliga hingst med den raka ryggen på sadeljakt...

Equipen är definitivt rakare. Hur stor skillnad det är har jag inte riktigt reflekterat över, eftersom det inte finns en chans att de två hästarna jag rider kan ha samma sadel. Den ena (Vega-hästen) är rejält bred och svängd i ryggen, medan den andra (Equipe) är normalbred och ganska rak.

När jag letade sadel till den svarta hästen som har Equipen var problemet att många sadlar släppte bak och var för svängda i bommen. Equipe funkar dock fint, provade även en Pariani, modell America (eller om den hette USA :p kanske) som var skaplig. Det kanske kan vara något att kolla?

Kan prova att lägga Vegan på den svarta och se hur mycket den glappar bak. Nu är den i och för sig alldeles för bred i bommen, men det borde ju ändå gå att se. Återkommer.

Hur svängd den är jämfört med DJn har jag ingen riktig uppfattning om tyvärr. Jag provade ju en DJ som verkade bra först, men vid andra provningstillfället ville den kinkiga damen inte alls ha en DJ längre, utan då vara det bara med Vegan hon lät bli att skutta runt och slå med svansen...

Jag hoppar i en Stubben. En sadel som är allorundmen imot hopp.
Jag Tycker att stubben är helt underbar lite hård men håller skit bra.
Jag köpte den begangnad av min tränare för s´nart ett år sen. Hon hade haft den länge men den var inte använd så mycket. Bara för den hade en konstig passform och ingen av hennes hästrar kunde ha den.
Jag tycker att stubben är bra men man ska nog köpa den begagned, så är den insutten och inte så stel.
Man ska igentligen köpa begangnade sadlar för dom är mycket skönnare än nya. :banana:

Equipen är betydligt mer rak än butet iaf.
Jag har en butet till min häst som är rätt böjd och dessutom överbyggt.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
842
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur