Sadelproblem..

H

Hoppsan

Jag ska köpa en ny hoppsadel... det är ju rena djungeln.
Jag vill ha en hoppsadel, flatback.... är lite inne på att köpa en Amerigo sadel, men den är väldigt dyr..

Vad rider Ni i för sadlar?
Vad har Ni för erfarenheter av Amerigo sadlar?

Sv: Sadelproblem..

Jag har köpt en Amerigo nyligen. Jag är jättenöjd. Har fått kommentarer om att jag förbättrat min sits, den är underbar att rida i. Men som sagt, dyr...

Har tänkt köpa en butet själv, de är också dyra, men de håller värdet bra. Dessutom gör en bra sadel väldigt mkt för sitsen har jag erfarit på sistone, så min gamla olympic åker ut!

Har en Amerigo Vega och en Equipe Grand Prix. Är väldigt förtjust i båda två faktiskt. Kanske med en liten fördel för Equipen, det är mjukare läder i den, men båda två är jättebra sadlar.

Har inte haft Amerigon så länge, så hållbarhet etc kan jag inte uttala mig om. Vegan är ju lite billigare än övriga Amerigo-sadlar och f ö den enda som den kinkiga pållen kunde tänka sig.

(ska inte denna ligga under "utrustning"?)

Jag rider i en gammal Stübben, :D men jag gillar den, allround också.

Hur mycket kostar en sån där... a-något? :D

Jag rider i en Lem(e?)tex Futuras och jag älskae den, tyvärr så verkar det bara vara jag som gillar den av alla som suttit i den. Den är stenhård men ger perfekt stöd och jag kan rida hur länge som helst i den utan problem. Annar så är ju Prestige sadlarna väldigt om tyckta!

Stübben Artus har jag, väldight nöjd!

Tycker också om Amerigo sadlarna! Kolla beg. kanske?

Jag gillar också Amerigo sadlarna väldigt mycket :) Har alltid velat ha en sådan, men som sagt, de är dyra.
Men jag hittade en tjej som var återförsäljare för Amerigo, och hon sålde även Dominus (Amerigos "dotterbolag").
Jag köpte en Dominus (ligger lite lägre än Amerigo i pris då den tillverkas i Argentina istället för Italien, ca 13-14000) och jag är jättenöjd!

Den är ganska lik Amerigon, mjuk och fin i lädret och mycket skön att rida i.
Så det är en sadel som jag kan rekommendera! Lycka till! :D Mvh Genesis

Jag har en Zaldi en allround mot hopp, jättebra att hoppa i, riktigt bra stöd för knäna, även kloss under kåpan bakom vaden, man sitter verkligen där man sitter!:)

Nu har jag CWD som inte finns (än) i Sverige, klass Butet ungefär lite billigare kanske. Min nästa blir samma, supersadel. Innan har jag haft Prestie Appalosa eller vad den nu hette. Pâ den gamla goda tiden i Sverige var det Passier som gällde. Mitt râd är att köpa en fransk sadel, sköta den väl= rider du bara en häst hâller den i ÂR

Jag har en Stübben Artus som jag är jättenöjd med. Jag har ridit i både Butet, Jensen, Albion och Amerigo, alla mycket dyrare än min.

Visst är de bra och sköna, men jag tycker inte de är så mycket skillnad på de så att jag skulle kunna betala så mycket mer för en sån än vad jag fick min för. (köpte min begagnad av en kompis för 7000)
Stübben är ju kända för att göra sadlar som håller i åratal också, så någon jätteskillnad i kvalitet tror jag inte det är.

Men det beror ju på vad man vill ha, jag hade tur att denna "billiga" sadlen passade min häst också:)

Senast ändrad av en moderator:

jag rider också i en gammal stubben....men den funkar super....både för mig och hästen min.....e i jätte bra skick...köpte den för 4000 :banana: inte dåligt det :)
lycka till med sadelköp.

>emelie< skrev:
Jag rider i en Lem(e?)tex Futuras och jag älskae den, tyvärr så verkar det bara vara jag som gillar den av alla som suttit i den. Den är stenhård men ger perfekt stöd och jag kan rida hur länge som helst i den utan problem. Annar så är ju Prestige sadlarna väldigt om tyckta!

ja har också haft en lemetex, å den va stenhård...;) nu har ja en equipe som jag tycker är superskön och dessutom sååå snygg:love:

Jag har en Amerigo som jag använder till 2 av mina hästar. Helt klart den bästa sadeln jag suttit i.

Rider i en Butet på en häst jag tävlar åt ägaren och den är inte dum den heller. Men får jag välja så väljer jag Amerigon.

Sen är det ju faktiskt så att hästarna får välja. Hade jag sluppit lägga så mycket på sadel så hade jag gärna det, men Amerigon var det enda som funkade på min förra!

/C

Jag har en prestige green star till ponnyn och en prestige sidney till den stora. gillar sidney´n jätte mycket :) den är perfekt. har haft pessoa också och den gamla pessoan tyckte jag bättre om än den nya jag hade. fast hellst skulle jag nog vela ha tillbaka min stenbergs :)

Jag har en pessoa don neco och en supergammal passier.
Gillar Passieren bäst, sitter som gjuten i sprången :D Tyvärr passar den inte min stora häst längre.... :cry:

Butet:love: :love:
Provade mängder av sadlar innan jag bestämde mig för Butet. Var den enda sadeln som passade både mig och hästen.
Tyvärr ingen erfarenhet av Amerigo, men de e säkert sköna, har hört att de är väl värda sitt pris, precis som Butet. Håller bra i andrahandsvärde också!

Nu blir det nog till att spara lite pengar till en ny sadel.
Vill verkligen ha en Amerigo sadel....

Tack alla för att Ni delat med Er av Era erfarenheter:bow:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: liiinnea
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
842
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Värma spenat?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur