Sadelproblem

S

sprallisen

Skulle vara väldigt tacksam om någon hade några tips på sadel till min nordis, får gråa hår av alla sadlar jag har flängt fram o tillbaka med i halva sverige.
:crazy:
Hon är bred o har höga bogblad... ;)
Just nu har jag en Wintec chair med det vita(bredaste) bomjärnet hemma på lån o den ligger bra i förhållande till bogbladen men ligger ca 9 cm ifrån manken i framvalvet med mig i hamnar den närmre... men då finns väl risken att den klämmer :crazy:

Hubertus

brukar passa på nordisar. Sedan sålde jag igår en Lewa till en med nordisar. Som jag förstod hade hon flera sedan tidigare.(både nordisar och Lewsadlar)

Gå in på www.sadelbra.org och sen klickar du på auktoriserade. Där kanske det finns någon nära dig? Tag då kontakt med henne/honom och så kanske denne kan komma ut till dig och hjälpa dig med passande sadel :)

är dte okej med syntet sadlar eller är dte mycket sämre än läder sadlar??

Ekonomin har kört ihop sej lite och har mycket saker jag vill lägga ner pengarna på så frågan är om jag ska svälja stoltheten och kanske satsa på en bra och snygg syntet istället för en bagagnad halvsnygg läder?!

Är wintec bäst isåfall? Vilken syntet sadel ser verkligast ut?

Tack för tipsen o länken, har varit på sadelutprovning men de har inte haft några som passat :crazy:
tror inte de har några i läder men jag tycker inte att de är så farligt fula...

Wintec är väl den som ser mest läderlik ut. Den kan du även själv ändra bomvidden på vilket är bra!

Wintec och Griffin är väldigt bra sadlar som lätt kan mäta sig med betydligt dyrare lädersadlar.

Wintec finns i en lädervariant men då heter den Bates, samma uppbyggnad men i läder och kostar mer än dubbelt så mycket som Wintecen.

Men annars är dte inte mycket sämre med syntet alltså? är dom obekvämare att rida i?

Nej, syntet är enligt mig inte sämre. Vissa tycker att syntetsadlar är obekväma, andra tycker att de är de skönaste de någonsin har suttit i så det är nog en smaksak.

Okej så dte kanvara värt att köpa typ en griffin eller wintec sadel som så länge sadel istället för en billigare begagnad läder sadel?

Nån som har nån erfarenhet av vilka hästar griffin/wintec ligger bäst på?

Breda smala hästar. Raka eller böjda ryggar?

Jag tycker Wintec är sköna att rida i.
Ringde min hästaffär o de hade en wintec wide hemma så den ska provas idag så håll tummarna.... :p

Jag köpte en Griffin dressyr till min unghäst att ha som extrasadel främst vid dåligt väder (min vackra och dyra Passier tål inte regn..). Bra att inte behöva oroa sig för att ens dyra sadel blir förstört! Nu är jag mest van att rida hoppsadlar, så jag tycker den känns liiite läskig, men det skulle jag kanske tycka om en dyr lädersadel också.. :smirk: Den är iaf mjuk och skön att sitta i.

Nackdelar är att det blir fruktansvärt varmt under den om sommaren! Och att den knarrar... Sen sjunker den ihop mkt när man sätter sig i den. Och är givetvis inte lika snygg som en Amerigo... :p Men till det priset tycker jag att den är helt okej!! Mkt bättre än att köpa en billig skitsadel ala Kingston i läder!

Okej.=) Ja ville ha nån billig sadel så länge tills pållan musklat om sej. För jag köpte nyss en helt underbar westernsadel till henne 2 mån senare började den bli alldelles för smal.=( Och hon kommer antagligen att bredda sen ännu mer när hon får upp ridmusklerna (f.d Travare). Så tänkte ha nån billig så länge som man inte blir lessen om man måste sälja fort igen.=)

Jag har haft Griffin på mitt varmblod.
Han har varit ganska tunn, och har ganska rak rygg och den har legat bra ända tills nu när han har musklat på sig så den har blivit för smal.
Jag hade den med "normal" bom och den är på tok för smal nu.
Av någon anledning är bommen till allroundsadeln smalare än den på dressyrsadeln (båda griffin)

Har nu köpt en Stübben Maestoso :love: med bomvidd 32 som är helt underbart skön! Men den är för vid för honom än så länge, eftersom han har gått med en för trång sadel. Så förhoppningsvis fortsätter han att muskla sig bättre nu så att den ligger perfekt på honom sen. Nu är det till att padda upp. (Har haft sadelprovare ute)

Lycka till med sadelshoppingen!

Blir så glad, den verkar passa, har bara lagt på den o låtit tjejejrna i stallet kolla idag men imorron kommer den slutgiltiga dommen.

Är det nån annan här som har sett en sån Wintec wide? Den har bara 2 jätte långa sadelgjordstroppar(fick ta dressyrgjord), den översta delen av stroppen är i nylonband o den bakersta stroppen har två nylonband för att få ner bakänden på sadlen :confused: sen på högersidan finns det två d-ringar för fäste av sadlenväska trodde jag men det finns bara på högersidan :confused:

Liknande trådar

Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 599
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag håller på att få gråa hår över damen härhemma. Hon har ingen lätt rygg till att börja med. Men sen ändras hon enormt i rörelse...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 202
Senast: caballus
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 351
Utrustning Nu är sadelproblemen i gång igen. Kände mig ganska nöjd med min thorowgood youngrider men börjar inse att även den klämmer, har bankat...
Svar
1
· Visningar
875
Senast: _Eulalia_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur