sadelproblem?

A

akktern

Håller på och sätter igång min häst efter en lång vila pga hälta ( som ingen visste vad det var för hälta) har ridit barbacka för jag har varit orolig för om sadeln passade efter så lång vila, vill inte att det ska hända nått när hon är okej och ska sättas igång.
Nu har jag provat sadeln, när jag kom med den så blev hela hästen spänd och sköt rygg och jag fick knappt spänna gjorden i första hålet.
Min tränare har tittat på hur sadeln såg ut att ligga och den ligger som gjuten, bara att den inte ligger an så långt bak, men det är pga själva sadelmodellen (passier paragon ca 2,5 år gammal) vi hade svårt att hitta en sadel som låg bra för de flesta åkte fram på henne, den här var den enda som låg stilla.
Hon har väldigt rak rygg och inte mycket som stoppar sadeln från o åka fram.
Min tränare trodde inte att det var ngn fara, hon reagerar inte om man klämmer på ryggen eller när jag rider barbacka men jag tycker inte om att hon beter sig så oroligt när jag lägger på sadeln, vill ju inte att hon ska ha obehag av den.
Så vad tror ni? kan hon ha ont eller känna obehag av sadeln? Funderar på om jag ska byta sadel... Frågan är bara vad man ska prova för modell då? När vi har haft så svårt att hitta en som passade och jag tycker om den sadeln... :crazy: men hästens rygg e ju viktigare.
Det är en hoppsadel förresten :)

Mvh/ sofie

Kan hon bara inte va orolig för att hon inte haft sadel på så länge???

Är din tränare duktigt på sadlar så kan du nog lita på henne!

ja det trodde min tränare också att hon kunde vara..
Han känner till henne rätt bra, har hjälpt mej mycket öch ridit henne väldigt mycket, och hon är väldigt känslig för allt..
Han är ganska duktig, men han är ju inte proffs :smirk: nej men han kan väl se de värsta felen men inte småsaker som en sadelutprovare ser.
vet inte om jag bara e löjlig :crazy: hon har ju lätt för att bli orolig för saker, det påpekade tränaren också, hon tror att det ska göra ont eller va obehagligt liksom. Man får tex inte peta på henne, då rullar hon me ögonen och spänner sig, har kanske att göra med alla vet besök.. samma med ett ben hon haft problem med sårskada på, där är hon jättelöjlig och man får inte ta i det nästan och hon vänder sig för att kolla vad man gör :D
men det e så svårt att skilja på om det gör ont på riktigt eller om hon bara är rädd att det ska göra ont och spänner sig för säkerhets skull..
tränaren tyckte att ja borde prova o rida i sadeln och se om hon reagerar negativt då eller om det är nått hon bara gör vid sadling.
Är så rädd för att hon ska bli skadad igen och jag kan inte låta bli o tänka på att hältan kanske har kommit från rygg problem, hon har varit hos kiropraktor och rättat till i ryggen, var väldigt sne.

har antagligen löst det nu :)
var hos sadelmakaren och berättade om problemen och hon kollade stoppningen, och jo, min häst hade skjutit bak mycket stoppning så det blev som en liten kulle som tryckte, och ingen stoppning kvar fram. Så nu stoppar de om den så får vi se vad damen säger om den sen :)
Annars får jag väl sälja den omden forfarande inte passar... :( älskar den sadeln, den e ju så go!

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 569
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 271
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka