Sadelproblem: glider fram.

J

jojjo_blondin

Har min gamla kassa sadel, som glider fram och är alldeles för svängd, ligger rent ut sagt åt :devil: .

MEN; köpte en ny sadel nu, Kieffer Master. Låg jättebra när vi provade och allt, men nu när jag red lite i den igår och märkte att den gled fram efter sen stund (hur hårt jag än spände) och lade sej på bogbladen. Hon är skev i bogbladen, har liksom en "utbuktning" och det gör att sadeln glider åt höger. Så länge sadeln ligger på rätt ställe så ligger den rakt över ryggen.
Kiropraktor ska komma och kolla snarast möjligaste, men tror ni att detta att sadeln glider fram är något man kan lösa med svanskappa?
Hon är något överbygg och har en liten gräsmage för tillfället.
Men det jag vill "veta" är om det är någon ide att behålla sadeln, sätta på svanskappa och ta ut kiropraktor och se om det är något att göra åt, eller lämna tillbaka sadeln och ta ut kiropraktor, börja om igen.
Jag kan absolut inte rida i min gamla sadel, men det känns ju inte bra att köpa en ny sadel för 13 tusen som glider fram

Nu vill jag har råd av er! Jag vet att jag inte är den ende här inne som har / har haft sadelproblem.

Sv: Sadelproblem: glider fram.

Heii! Jag tror det hjälper med en svanskappa :)
/Honungspuff :banana:

jag hade inte heller köpt en såpass dyr sadel som man inte är 100% nöjd över.

Men, vissa hästar har ett sadeläge som gör att alla sadlar åker fram oavsett hur mkt man försöker. Detta kan vara ngt man får leva med.
En gräsmage förbättrar dock inte läget men iaf...

en sadeln som ligger helt perfekt glider inte fram.
så jag skulle inte köpa den. ta ut kiropraktor och sadelprovare!!

_Peplis_ skrev:
en sadeln som ligger helt perfekt glider inte fram.
så jag skulle inte köpa den. ta ut kiropraktor och sadelprovare!!

Hästar är inte skapta att ha någonting på ryggen öht så att säga som du gör är ganska så fel. Har du någongång haft en häst som inte ser ut som en idealisk ridhäst?? Det verkar inte som det för det FINNS faktiskt hästar som är byggda på ett sätt som gör att det mesta i sadelväg glider fram vid ridning, även om sadeln i fråga är tillpassad av sadelprovare!

Dessutom så kan ingen bomsadel ligga helt perfekt på en levande häst. Sadelbom=hård och oböjlig. Hästrygg=mjuk och böjlig.

Om jag vore du så skulle jag prova några fler sadlar. Att köpa en dyr sadel som ändå inte är ligger bra är ingen god idé. Du kommer bara att ångra dig om du gör det.

Jag håller med vad några ovan skrivit. Ska man köpa en så pass dyr sadel ska den passa perfekt. Tycker f.ö att du ska ta ut kiropraktor o få bukt med hästens problm och sedan sadelutprovare som kan hjälpa dig med en passande sadel till hästen. Lycka till!

ska höra med hon som är fru till kiropraktorn, hon brukar massera våran häst. men om hon har trillat när hon är liten, då är det kanske sådan hon är., utan att det går att göra något åt. ska höra med dom i affären om vi kan få förlängd "betänketid".

Köp den inte om den inte passar!! Du kommer ångra dig sen, och det är mkt pengar man förlorar.... Du får väl inte tävla med svanskappa förresten? Tror inte det är särskilt bekvämt för hästen heller, man kan ju tänka sig hur det måste kännas....

Det är inte så att kieffer'n blir FÖR rak för henne? Det kan göra att den glider fram. Eller om den är för vid så att det inte tar "stopp" vid bogarna utan den glider vidare framåt?

Jag tycker du skall prova några fler sadlar! Gör en lista över vilka du provat och vad som var fel med dom, så kanske någon här inne har tips på vad du kan testa? Provade du Albion förresten?

Vad du æn gør så køp inte den sadeln. Har sjælv en Nelsson Pessoa sadel, den brukar ligga bra på många olika hæstar, varfør inte prova en sådan.

Nova skrev:
Vad du æn gør så køp inte den sadeln. Har sjælv en Nelsson Pessoa sadel, den brukar ligga bra på många olika hæstar, varfør inte prova en sådan.

Kanske för att hon vill ha en Dressyrsadel..?? :angel: ;)

Hihi.. aaah.
Men pratade med henne idag igen, hon tyckte det var lite tunnt med stoppning i "framkant", så där ska vi fyllar på mer, så sadelmakaren får komma ut :) . Ska se om vi kan få längre öppet köp, men det borde gå att ordna.
Hoppsadel ska det också bli, letar för fullt efter en beg. kieffer :) .

Den är inte för vid för henne. Ska ta ut sadelmakare och ringa affären, tycker sadelmakaren det är något vi kan göra då så behåller vi den och fixar iordning.

Provade Albion, men den fanns dock bara i Wide, låg fint, men var påväg ner på henne, det såg man. Det men hade den funnits i en, två bomvidder smalare hade den varit perfekt!

Har hittat en beg. kieffer donau hopp, dom ska komma ner till gbg (hennes mamma pluggar här) så vi ska pröva den på tisdag.

Hon som vi får hjälp av (har jobbat på haglund sadelmakeri, ingen utbildning, men MKT erfarenhet) hon tycker som sagt, att det är för lite stoppning i framkant. Så sadelmakarn ska få säga sitt, sen får vi se!

Och.. jag får tävla med svanskappa (och förbygel :smirk: ) eftersom jag har ponny. :)

Senast ändrad av en moderator:

hihi. annars hade de inte gått. men hon är ändå bara 2 mm från storhäst, den lilla ponnyfjanten. Men hon är ju lite sommartjock nu också.

Men??? Provred du inte Mastern vid utprovning??? :confused: Då borde ni ju upptäckt det då....Det är en sak att prova en sadel på en stillastående häst och en annan att prova ut en sadel på en häst som rör sig/arbetar! Sadeln kan ligga kalas när hästen står still, men när hästen börjar arbeta kan det visa sig att sadeln inte passar alls....

Lycka till!

//Alice

klart jag provred, men bara i skritt. Helt dumma är vi inte :D .
Det var hemma när jag satt och spånade lite i trav och galopp jag upptäckte det.

Det är ju svårt att provrida nya sadlar ordentligt då man oftast inte får använda stigläder på dem och de får ju inte se det minsta begagnade ut efteråt. Bra om man kan få tag på en begagnad som man kan provrida ordentligt (visst man får vara försiktig så att man inte gör några skador på sadeln) i alla gångarter med stigläder.

Visst är det så, men ofta går det ju hjälpligt att rida hästen utan stigläder. Man behöver ju inte rida ett helt pass, men iaf rida hästen i alla tre gångerter för att vara verkligt säker på att sadeln passar hästen OCH ryttaren. Tycker iaf jag, då det händer mer i hästens kropp vid högre gångarter.

//Alice

Liknande trådar

Utrustning Min Islandshäst har svårt sadelläge. Superkort rygg, överbyggd och obefintlig manke. Jag har en Ghost sadel till henne som egentligen...
Svar
5
· Visningar
939
Senast: Buck
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 197
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej på er. :) Så här i sommartider har jag stött på ett problem och undrar om någon där ute har en lösning på det. Problemet är att...
Svar
9
· Visningar
1 317
Senast: Jojo
·
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 665
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka