sadelpassning

orion_x

Trådstartare
Hoppas ni inte är för trötta på sånnt här. Ska nog ka och kolla på ny sadel på semestern. Vet inte om min innoa ligger optimalt. Undersöker just nu vad det är som felas pållen. Har hittat två ställen som verkar ha mycket sadlar, men lite olika märken. Har drygt 20 mil till bägge och frågan är vilket som borde löna sig att åka till.
Ställe 1 har dessa i nya, sen finns det roligen andra märken med begagnat:
Amerigo Cortina
Amerigo Cervia
Amerigo CC
Amerigo Alto
Amerigo Vega
Anky Salinero STS
Albion Ultima
Albion Platinum
Albion SLK
Albion K2
Bates Isabell Werth
Bates Innova
Equipe Rose
Equipe Elegance
Equipe Hybrid
Farmland Rebell
Farmland flat
Finesse Spalding
Frank Baines Elegance
Frank Baines Reflex
Globus Clic
Globus Turner
Globus Crincle
Jaguar
Morris & Nolan
Stübben Maestoso
Stübben Laurus
Trainer´s
Wellington Elite
Wintec 500 cair
Wintec Isabell Werth cair

Ställe 2 har dessa, plus mycket begagnat, vet dock inte vilka av dessa som baa finns som hopp på detta stället:
Albion
Anky
Bates
Br
Butet
Crown
Dominus
Globus
Harry Dabbs
Jaguar
Jos Lansink
Kieffer
Knights
Pessoa
Prestige
Röösli
Spalding
Tolga
Trainers
Vega
Wellington
Wintec

Här är några nytagna bilder på skrället:angel::D
bella%20041.jpg

bella%20033.jpg

bella%20032.jpg

Vart borde jag åka? Tror min innova lättar lite bak, hon har nyligen fått lite skav på ryggen av den, även om jag inte kan se att den ska vara fel till henne. Hon har dock inte ont i ryggen och inga punkttryck.

Sv: sadelpassning

På din sadel kan du väl byta till olika järn va?

Om du kan det skulle jag först och främst kollar vad som händer om man byter till bredare/smalare.

Såg förresten att du vor i Växjö, det att man kan gå in och låna hem olika järn och pröva om man vill (M_ Ho_rse)
eller...du kan förresten låna mina.. har 3 olika vidder här hemma:D

Har gjort det redan med svart bli det för smalt, blått passar och med rött blir den för vid.

Det är ju omöjligt att säga att ett märke skulle passa bättre eller sämre till din häst. Flera sadlar massproduceras eller sys i länder där det är vanligt med billig arbetskraft utan krav på utbildning, så två sadlar av samma märke/modell kan vara olika. Det enda man kan prata om märken är ju huruvida de är sköna att rida i, men det är ju bara en del av utprovandet.

Försök ta mått på din häst, använd en kurvlinjal (måtta ryggprofilen, bredd över manken, bredd på djupaste delen på ryggen och bredd där bakvalvet ska vara ungefär) och klipp ut pappersmallar och ta med till affären. Så kan du välja ut de som du sedan tar med hem och provar. Lycka till! :)

Att det inte är lätt, det är jag mycket medveten om. Jag tänkte dock inte rita pappersmallar, utan ta med hästen till provningsstället.
Många märken passar mer eller mindre svängda ryddprofiler, därför hade jag gärna velat ha en fingervisning om vilket ställe jag borde få flest napp på

Lyx att du kan åka dit me hästen! Mitt svar ang. märke gällde hela biten med att prova ut en sadel. Men hoppas nån kan svara på märkesfråga iaf då :)

Du kan inte testa iläggen till Innovan då? Det går ju ändra passformen inte bara med koppjärnen utan även iläggen? :idea: Är du annars nöjd med Innovan? Jag funderar på att köpa en sådan - vill gärna få lite inside-info om den!! :)

svara på ditt inlägg oxå, då jag själv har en Innova (extended)

Är supernöjd med den, på vissa hästar, men på andra tycker jag den är lite "överflödig! eller vad man ska kalla det!
Iom de stora stöden som är på extended så fuskar man gärna(iafl jag) genom att "klämma sig fast" och slappnar inte riktigt av, blir lixom att man sitter emot rörelserna lite mer och på vissa hästar som kanske inte rör sig så extrodinärt så tycker jag att min ridning inte blev lika följsam och tyckte inte heller dessa hästar rörde sig med lika stor framåtbjudning.

Men som sagt, på hästar med mycket gång och som det behövs sittas emot lite extra på är den exemplarisk, den har tom fått vara "inridningssadel" här hemma på en lite bockmaskin:angel::D

Tack för svar! :bow:

Min häst har mkt ryggverksamhet så det kanske bara skulle vara bra! Men jag skulle nog kanske välja standard då istället - så blir det kanske inte riktigt lika lätt att "fuska" som du berättar om! :idea:

Men som sagt, på hästar med mycket gång och som det behövs sittas emot lite extra på är den exemplarisk, den har tom fått vara "inridningssadel" här hemma på en lite bockmaskin:angel::D

låter bra för mig det som precis hämtat hem en extend på prov. min häst har så mycket gång så det krävs verkligen en sadel som håller en kvar.

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 218
Senast: ylvalill
·
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 965
Dressyr Nu har vi äntligen hittat en Jaguar till den ena hästen, så nu är det dags att hitta ny sadel till den andra. Det är ju underbart detta...
2
Svar
23
· Visningar
5 788
Senast: Alfakrulls
·
Dressyr Fick för några månader sen en sadel utprovad till en avmina hästar..... Nu har sadeln i fråga börjat släppa baktill och det könns...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 327
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30