sadelpaddar!

F

fnurre

Nu vill jag veta vad ni haer för paddar och varför.

Använder du padd?

varför/varför inte?

vad är det för padd, gel/fårskinn eller något annat?

:)

Sv: sadelpaddar!

Använder inte padd för jag har en sadel som passar. Stoppar jag under något så passar den ju inte längre på samma sätt.

Använde en fårskinnspadd (Matte) när hon var lite omusklad efter vila, men den behövs inte längre.

Har en svindyr gelpad som jag inte använder just för att den faktiskt tar plats, och just nu vill jag inte att den stör.

Använder du padd? Ja

varför/varför inte? tryck fördelning

vad är det för padd, gel/fårskinn eller något annat? har 4 olika :
AKTON gelpad
Mattes fårskinn
Acavallo fårskin och gel
sen har jag även en gel-pad med hål i man har närmst hästen

Jag har en fårskinnspad till min ponny, för hennes sadel är lite för trång så den måste komma upp lite så den blir bredare.

Använder du padd? Ja

varför/varför inte? Akton gelpad för tryckfördelning eller Equiline som höjer lite baktill.

Jag har en fårskinnspad till min ponny, för hennes sadel är lite för trång så den måste komma upp lite så den blir bredare.

Blir den inte ännu trängre då? Det är väl som att sätta på sig ett par extra raggsockor i ett redan par för små stövlar? :)
eller är jag helt ute och cyklar ?:D

Hmm jag förstår inte riktigt hur du får ihop det?

Nu har jag inte padd för att sadeln sitter som en smäck:D
Till min gamla sadel hade jag en gelpadd och en fårskinnspadd. (inte samtidigt)
Gelpadden hade jag för att den var tryckutjämnande men den hade en tendens att halka när man skulle sadla, inte när man red dock.
Fårskinnet köpte jag på Ikea och använde min andra padd som mall:idea: Halva priset och skinn över! Den är jättebra, ligger stilla, värmer på vintern och blir inte så tät som gelpadden.

Jag har en "no-slip" padd närmast hästen för att undvika att det glider. Mellan schabraket och sadeln så har jag en akton gelpad.

Har tidigare använt fårskinn men tycker att det ser lite "mycket ut" + att den tar sån stor plats.

menar du tvärtom? att du har padd för att den är för bred? så att den inte blir lika bred ??

Hehe, det är svårt att få ihop, hade svårt att tänka mig det först med, men det var sadelutprovaren på sharpman's som visade mig så nu är det klart ;)

Men kolla här, när jag inte har padden så ligger sadlen för trångt på henne, testade att känna med handen när jag red utan och det var helt klart trångt. Sen när vi satte på fårskinnspaden så lyfte denna upp sadlen, utan att det blev trångare! Sadlen ligger alltså högre upp än vad den gjorde när jag inte hade paden, och då blir den ju bredare. Man kunde klart känna skillnaden när man kände.

Använder du padd?

varför/varför inte?

Jag har mattes fårskinnspadd med tunnel för att min pålles sadel har blivit lite för vid. Med padden ligger den jättebra. sen tycker jag att det är bra med lite stötdämpning när man hoppar.

Använder du padd?
Ja

varför/varför inte?
För att sadeln ska ligga bättre. Min Butet är lite felsutten så jag kommer bak alldeles för mkt då har jag pad för att få upp den baktill.

Använder olika.
Fårskinnspad
Dy'on nyckelhålspad
Akton gelpad

Använder du padd?Ja

varför/varför inte?Stötdämpade och tryckutjämnande

vad är det för padd, gel/fårskinn eller något annat?Akton gelpad

*-*-*-'-'*****

kan visa bild oxå..
har alltså gelpad + nyckelhålspad så att sadeln ska komma upp lite i bak.
17964978.jpg

Jag använder en tunn gelpad, för tryckfördelning. Den påverkar inte sadelns passform alls.

Jag använder padd till alla sadlarna. Det är dels för tryckavlastningen men också för att jag tycker det är snyggt ..

Använder du padd?
Ja, alltid

varför/varför inte?
För tryckutjämning och för att göra sadeln lite smalare

AKTON Gelpad
Mattes Fårskinn
Antiglid när det behövs

Diana

Åh vad det där såg inbjudande ut att rida i! :D Älskar sadeln! :love:

Liknande trådar

Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 522
Senast: Marita73
·
Utrustning Mina paddar blir fuktiga ibland när de hänger på boxen under dagen, idag var de rejält blöta! Och i mellanskiktet! Alltså baksidan av av...
Svar
8
· Visningar
731
Senast: AbCdE
·
Fritid Jag behöver en ny ryggsäck. Givetvis finns inte längre den modell jag varit så nöjd med :cautious: (Jag vet vad det står på bilden men...
2
Svar
26
· Visningar
1 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka