Sadelns respektive hästens tyngdpunkt...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare overtyre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 108
O

overtyre

I tidigare trådar har det disskuterats om hur det är att ha en sadel vars tyngdpunkt inte överensstämmer med hästens. Bland annat har det påståtts att det kan ge förtvinade ryggmuskler.
Hur ser man var hästen har sin tyngdpunkt, och skall man då gå efter när den står still eller när den arbetar. Arbetar den så förflyttas ju tyngdpunkten hela tiden, beroende på vilken form hästen har. Är den samlad så är tyngdpunkten längre bak, och om hästen är byggd i 'framstupa sidoläge' och till råga på allt går på bogarna så blir ju tyngdpunkten avsevärt mycket längre fram. Vad händer då om den samlade hästen går lång och låg, och därmed inte är lika samlad, likadant med den andra. Vad händer om hästen går på tygeln? Passar sadlarna inte längre?

Jag är oerhört tacksam för svar, där ngn kan förklara... :bow:

Sv: Sadelns respektive hästens tyngdpunkt...

Puttar upp!
Ingen som har en susning om detta?! :cry:

Jag måste nästan ha en bild för att förstå vad du menar.. :/

Menar du att sadeln ska vara utformad så att ryttarens tyngdpunkt sammanfaller med hästens (när han går i balans)?

Jag är lite dålig på att förklara men såhär tror jag att det är..

Sadelns djupaste del, dvs där du ska sitta, bör ju vara där tyngdpunkten på hästen är naturligt.
Syftet är ju att flytta hästens tyngdpunkt lite längre bak (få den att bära ryttaren ordentligt med ryggen och bakens muskler) om hästen går på bogarna.
Det hjälper ju inte en framtung häst att lära sig bära med ryggen om du har din tyngd på bogarna. Då måste den ju bära där istället..
Hoppas du förstår hur jag menar..

Stallkatten skrev:
Sadelns djupaste del, dvs där du ska sitta, bör ju vara där tyngdpunkten på hästen är naturligt.
Hur ser man var hästen har sin tyngdpunkt? Och ska man då gå efter när hästen arbetar el. när den står still?

Stallkatten skrev:
Syftet är ju att flytta hästens tyngdpunkt lite längre bak
Har man då sadelns tyngdpunkt längre bak än hästens, för att på så vis uppmuntre den. Eller menar du bara att det är 'målet' med ridningen?

overtyre skrev:
Hur ser man var hästen har sin tyngdpunkt? Och ska man då gå efter när hästen arbetar el. när den står still
Jag har fått lära mig att tyngdpunkten "naturligt" för hästen är placerad en bit bakom manken nere i bålen. (varierar lite beroende på häst)
Det är där du sitter och har din tyngdpunkt hela tiden.
Om du tex. rider öppna så vill du ju att hästen ska trampa mot tyngdpunkten..
Dvs mitt mellan frambenen och en bit bakom dessa.
Jag är dock ingen expert (liksom många andra här på Buke) så vill du ha fakta bör du nog söka på annat ställe..

overtyre skrev:
Har man då sadelns tyngdpunkt längre bak än hästens, för att på så vis uppmuntre den. Eller menar du bara att det är 'målet' med ridningen?
Ingen vill väl att hästan ska bära mer tyngd på frambenen är nödvändigt så därför bör man ju inte sitta där..
Du kan ju inte sadla hur lång bak som helst heller för då trycker sadeln på länden.
En liten del i hela målet är väl att få en framtunghäst att flytta tungdpunkten bak och bära med ryggen och bakdelen.
När du kommer längre i utbildningen vill du ju att hästen ska bära mer och mer med bak ex. levad men du sitter ju på samma ställe hela tiden.

Väldigt svårt att förklara i skrift utan att det man skriver missuppfattas..
Har du ingen tränare som kan förklara för dig när du tränar?

Titta här hittade jag lite bilder:

http://www.levad.nu/markus/bok/6.htm

Rätt långt ner under samling finns en bild som anger hästens tyngdpunkt. Vidare ner på sidan finns fler bilder och lite förklaringar. Kan ju alltid vara trevligt med lite läsning..

Stallkatten skrev:
Väldigt svårt att förklara i skrift utan att det man skriver missuppfattas..
Har du ingen tränare som kan förklara för dig när du tränar?
Jag förstår vad du menar med att hästen ska bära upp vikt bak, och engagera och använda sin bakbens- respektive rygg- och rumpmuskler.
Jag ville bara veta om du menade att det har något samband med hästens och sadelns tyngdpunkt.;)

Vet du något om det är skadligt ifall hästens och sadelns tyngdpunkt inte sammanfaller, och vad för skador det kan ge upphov till?

Ja, ungefär...
Eller det är väl det jag vill veta... :o

overtyre skrev:
Vet du något om det är skadligt ifall hästens och sadelns tyngdpunkt inte sammanfaller, och vad för skador det kan ge upphov till?
Skadligt och skadligt..
Om du har din tyngdpunkt längre fram än hästen så får den ju mer tyngd på frambenen vilket i sin tur borde leda till att benen så småningom tar stryk.
Tex. Kotledsinflammation mm
För långt bak vet vi ju också att ryggen tar styk av.
Ärligt talat hade jag pratat med en UTBILDAD sadelmakare/utprovare om detta.

Kul och intressant läsning!

Sadeln till min pålla är utprovad av en sadelmakare som har diplom o.s.v, så jag hoppas att hon är tillräckligt duktig. Men säker kan man aldrig vara...
Jag skulle aldrig någonsin få för mig att prova ut en sadel på egen hand, så det är inte därför jag vill veta. Jag såg att någon nämnde något om detta i en annan tråd och ville därför ha lite åsikter och funderingar, vad ni tror om saken. Det är knappast så att jag hade tänkt att skriva en uppsats om det hela, baserat på era 'kunskaper'. Och inte lägga upp det på en hemsida heller för den delen...

Jag ville bara veta, men visst, då får man sig en åthutning... :smirk:

overtyre skrev:
Jag ville bara veta, men visst, då får man sig en åthutning... :smirk:
Jag hoppas verkligen du inte menar mig för då har du verkligen inte förstått vad jag skrivit! :confused:

Du har fått ta del av min tankar om det hela men jag har hänvisat till utbildade yrkesmän för fakta...
Anledningen till att jag skrev utbildad med versaler var för att poängtera att det skulle vara en som är just utbildad i utprovning av sadlar.
De borde ju ha kunskapen och erfarenheten att förklara varför det ska vara på ett visst sätt.
Det finns ju många sadelmakare som inte vet så mycket om hästar tex..
Det hade inget alls att göra med om vem din häst sadel är utprovad av. :confused:

/Stallkatten - som aldrig har "åthutat" någon som bett om råd eller tips!

Stallkatten skrev:
Jag hoppas verkligen du inte menar mig för då har du verkligen inte förstått vad jag skrivit!
:angel: Förlåt, ber så hemskt mycket om ursäkt. Jag missförstod dig rejält... :o

Stallkatten skrev:
...utbildad med versaler var för att...
Det måste ha varit där någonstans, när du skrev det med versaler, som jag fick intrycket av att du antydde att jag var lite bakom flötet som inte kollat upp min sadel, utan frågar frågor här i stället.

Jag tackar så mkt för dina åsikter och funderingar kring tyngdpunkter på hästen och sadeln. Och ber än en gång om ursäkt för det lilla missödet... :bow:

Eventuellt kanske jag kan ta kontakt med en sadelutprovare och se vad h*n säger...

Jag vet inte själv exakt hur det påverkar hästen, jag försöker själv få rda på det.
Det jag däremot har fått reda på är att man först och främst kollar var tyngdpunkten är placerad när hästen står still. Ifrån den punkten förflyttas tyngdpunkten i form av en 8 över hästens rygg (dock vet jag inte över hur stort område).

Stallkatten skrev:
Skadligt och skadligt..
Om du har din tyngdpunkt längre fram än hästen så får den ju mer tyngd på frambenen vilket i sin tur borde leda till att benen så småningom tar stryk.
Tex. Kotledsinflammation mm
För långt bak vet vi ju också att ryggen tar styk av.
Ärligt talat hade jag pratat med en UTBILDAD sadelmakare/utprovare om detta.

Om tyngdpunkten är längre fram i sadeln än var hästen har sin tyngdpunkten spelar ingen roll vad jag har förstått. Det är när man sitter bakom hästens tyngdpunkt som det kan bli miskelförtviningar osv.

Sedan så har hästens tyngdpunkt inte att göra med om hästen går på bogarna eller ej. Hästen är bygd på ett visst sätt, och tyngdpunkten ändras när man rider, men det ändras inte markant av hur man rider.

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 357
Senast: Mezcal
·
Hästvård Hej! Häromdagen hände en väldigt obehaglig sak, så skulle bli oerhört tacksam om någon tog sig tid att fundera lite över detta! Gick...
Svar
9
· Visningar
2 590
Senast: bbbeccah
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
14 093
Senast: Lala
·
Träning Okej, nu behöver jag hjälp med att få lite tips och råd om vilken ände jag egentligen ska börja i! Jag har letat bland trådarna här på...
Svar
13
· Visningar
1 944
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka