Sadelmakaren vägrar ta tillbaka sadeln! ( Långt o förtvivlat!)

Först: Jag frågar inte för att jag tycker att du har fel, jag frågar för att jag vill veta. Jag har också använt sadelmakare/sadelutprovare och tycker att det är svårt att veta hur mycket man kan kräva. Och ingen skulle vara gladare än jag om en dom slog fast att man ska kunna kräva att de har RÄTT.

Jag antar att det är en kortad Ralidebom vi pratar om. Som sedan slipades för att passa din häst. Vad gjorde de andra gången, vet du det? Ändrade de bommen igen?

Lyckades de reda ut VARFÖR din häst reagerade så kraftigt på sadeln, var den gjorde ont nånstans? En Ralidebom är styv och gjuten i ett stycke och utan att vara sadelexpert så undrar jag hur mycket det går att finlira med den, när man modifierar den.

mandalaki

Om man förutsätter att varan ska gå att bygga om så att den anpassas efter hästens omformning - och den inte fungerar - är det då ett ursprungligt fel? Det är ju en del av deras koncept - att man just kan bygga om sadeln efter hästen förändrar sig. Annars kunde jag ju lika gärna köpt en Big Horn för halva priset!

Fortsätt gärna svara för detta är så himla bra! Tack för lagboken!!!!!

Ang produktansvar så orsakade deras produkt just personskada. Höft, axel och ryggskada. Visserligen inte bestående ( som de hävdar att vi påstått vid händelsen) men fan så ont det gjorde efteråt. Skadan uppkom när jag följde deras rekomendation om att rida med lös sadelgjord.

Ja det är en typ av bladsadel. Jag vet inte säkert vad de gjorde andra gången, tyvärr. Jag vet att de tog bort en höjning av stoppningen i fram. Om de modifierade bommen vet jag inte, jag antar att de slipade ur den eftersom de påstod att hästen breddat sig. För mig är det ju omöjligt att veta eftersom det är läderklätt.

Nej, de gjorde ingen bedömning om varför hästen reagerade så starkt. Jag tror inte att det är pga sadelgjorden i sig, jag spänner ju andra sadlar på hästen utan reaktion. De påstor ju att min häst har sadeltvång och ja - den har fått det pga den sadeln. Förre ägaren stod helt förvånad när hon fick höra att han hade sadeltvång! Haft hästen sedan i januari 2003.

I frågan om hur mycket man kan kräva av en utprovare så TYCKER jag att man borde informera om för och nackdelar med produkten och att man ska kunna använda produkten på ett tillfredsställande sätt. Hur långt ansvaret går rent lagmässigt får vi väl veta i rätten? Köparen borde ju anses som den svagare i målet. Jag har ju ändå betalt för servicen.

Hur fasen kan man uppmana någon att rida med en löst spänd sadelgjord? Det låter som anstiftan till mord allra minst :mad: nej det låter inte som någon vidare seriös sadelmakare.

Ja ,jag känner ju mig rätt dum som inte gav mig och faktiskt lyssnade på dem.... man tror ju att de kan sin sak. SUCK! :devil:

Jag vet alltså inte, men jag TROR att det är ungefär en sån här bom du har. Den är i ett plastmaterial.

Jag tvivlar på, återigen utan att vara säker, att en sån här bom går att ändra på bredden. Det kanske alltså bara är stoppningen de har ändrat - och när din häst reagerar så starkt kan det knappast vara bara lite för mycket stoppning det handlar om.

Skulle ju inte vara fel om exempelvis Mike dök upp här, han kanske vet hur mycket man ändra en bladbom av ett plastmaterial.

Sen undrar jag om din häst verkligen kan ha breddat sig så mycket så att till och med den här sadeln är för smal. Vidare bom lär ju knappast gå att hitta. Jag tippar på att när han breddat sig har sadeln hamnat i ett annat läge på honom - ett läge där det den gör ont nånstans. Eller på att den egentligen inte passade ens från början, fast det tog ett tag innan hästen började protestera. Man kan ju gå i för trånga skor ett tag innan man tvingas ge upp :smirk:.

Är det sadeltvång borde han ju reagera på alla sadlar - om inte gjorden på den här sitter i ett helt annat läge under magen än gjorden på en engelsk sadel.

mandalaki

Förresten: har du kollat om sadeln är liksidig?

Titta in i kanalen rakt framifrån. Båda sidorna i "framvalvet" ska vara exakt likadana, du ska se ett exakt V.

På min sadel var de inte det. Den ena sidan var lägre = tryckte mot hästen alldeles bakom manken.

När sadelmakaren och jag tog isär sadeln visade det sig bero på att borrhålen i bommen satt olika högt på de båda sidorna. I dessa borrhåll fästs riggen (läderklädnaden) och sitter de olika högt blir hela sadeln alltså sned.

Det där är ett fabrikationsfel och isåfall borde du få rätt.

(Jag lämnade inte tillbaka sadeln, de satte riggen på en helt ny och korrekt bom i stället).

mandalaki

Har en idé:

Jag har kontaktat en medlem i Sadelmakarnas Branchorganisation, och de säger att när folk auktoriseras som sadelmakare så säger man inte att de ska rekomendera folk att rida med lös sadelgjord. Detta gjrode denna sadelmakare ( x) tillsammans med lärlingen ( y). Auktoriserade av ägaren ( K) till företaget. K är alltså x chef vid den tidpunkten. Detta strider mot SBOs rekomendationer och då kan man hos styrelse ansöka om att de inte längre är auktoriserade. Detta skulle kunna ge dem en push framåt eftersom x har startat egen firma och då är beroende av sin auktorisation..... Helst vill jag ju inte gå in på x mark för jag gillar henne egentligen men nu ser jag inget val. Medlemmen i SBO rekomenderade att det var adokaten som gör den ansökan eftesom det smäller högre. Denne medlem anser själv att detta sadelmärke inte är så bra som de anger den för att vara.

Vad tror ni?

:bump:

Har du alltså låtit någon annan än tillverkaren modifiera sadeln i efterhand, eller vem gjorde det?

Det är normalt att garantier inte längre gäller om man låtit någon annan än den som är auktoriserad av tillverkare gör något med den. De kan ju inte ta ansvar för fel som ev. kan ha uppkommit av att någon annan mixtrat med sakerna.

Om det är tillverkaren som gjorde ändringen kan du reklamera ändringen, eftersom den uppenbarligen inte blev rätt, men själva sadeln får du nog acceptera att du inte kan reklamera. Reklamationer gäller tillverkningsfel, inte passformsfel.

För övrigt verkar det väldigt oseriöst att be dig rida med löst spänd sadelgjord, men det har ju inte med reklamationen att göra.

Nej, det är sadelfirmans egen sadelmakare som har gjort det, x byggde sadeln från början o är anställd av K.
Som jag skrev tidigare. Tanken med deras sadel är att den ska gå att bygga om vartefter hästen ändrar sig. Men de informerar inte om att det alltid går...

Om jag reklamerar ändringen, men inte kan gå till någon annan som fixar det så är jag ju fast? Jag menar de säger själva att sadeln ligger bra nu, fast den inte gör det.

Ang lös sadelgjord så borde det kunna leda till att de är mer villiga att avhälpa felet men något sådant förslag har inte inte lagt fram. De menar att sadeln passar.

Att jag reklamerer ändringen av sadeln och de inte erbjuder sig att avhjälpa felet kan jag då inte se någon annan möjlighet än att häva köpet.
För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet vara av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.
- jag kan inte använda sadeln efter ombyggnaden - det kunde jag ju innan även om den inte låg bra?

Från deras advokat: Till saken hör att de nogsamt informerat om att sadeln kontinuerligt måste hållas efter med tanke på att hästen ändrar sig pga ökad muskelmassa tex?

Ur konsumentköplagen: ( tack för lagboken förresten)
När varan inte överensstämmer med avtalet: Grundprincipen är att en vara är felaktig om den inte stämmer överens med vad du och säljaren kommit överens om. Utgångspunkten är med andra ord inte varans kvalitet i sig, utan vad som har avtalats eller utlovats. Ett par jeans som säljs till nedsatt pris för att de kommer från andrasorteringen, är inte nödvändigtvis felaktiga, trots skönhetsbrister, om köpeavtalet gällde ett par byxor ur andrasorteringen. Även om säljaren inte har givit några direkta löften om varan, anses den felaktig om den avviker från vad du rimligtvis kunnat förutsätta, till exempel ifråga om hur varan ser ut.

- kan man tolka detta som att de informerat om att jag kan låta bygga om sadeln men att de nu inte kan göra det?

I såfall borde det ju var klart....

Suck

Så de anser att sadeln passar? I så fall borde du ju kunna be en annan, oberoende sadelmakare/sadelinprovare göra en bedömning och ge dig skriftligt på det.

mandalaki

Oj du har fått många svar du...

Eftersom jag vet vad det är för sadel du pratar om så måste jag få säga att det är inte bara du som haft problem med dessa sadlar och dess tillverkare, jag vet om tre stycken som bråkat med dem pga att sadlarna låg uselt och de vägrade göra om dem i ett fall, i de andra vägrade de ta tillbaka sadeln.

Känns det säkert att du får rätt på din sida, så gå vidare, det är ju rätt mycket pengar? Som du kan få en ny BRA sadel för :confused:

lycka till o pussa lille nisse från oss

Hur lång tid efter köpet vill du reklamera sadeln och fanns det några vittnen från det att du föll av?

Loggan

Hej!

Det har gått elva månader från inköp, i konsumentköplagen föreligger max 2 år. Men jag reklamerade direkt efter provridningen efter ombyggnation och sa detta inte var bra. De skriver i sin redogörelse att inprovningen skedde utan anmärkning, så var ju inte fallet.

Det finns vittnen till när jag föll av. Det var innan en träning för instruktör. Instruktörens syster satt på läktaren utanför ridbanan och instruktören var på ridbanan med ett annat ekipage. Hur koncentrerade de var på sin sak kan inte jag bedömma. En sådan händelse går ju så fort.

Liknande trådar

Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 508
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 863
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 383
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 729
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar